Digitale transformatie is nodig, ziet staatssecretaris Uslu tijdens werkbezoek aan DEN

DEN zet zich in voor een bloeiende culturele sector waarin digitale innovatie vanzelfsprekend is. Vorige week hebben we hierover een inspirerende sessie georganiseerd voor staatssecretaris Cultuur & Media Gunay Uslu.

2 min. lezen

Staatsectretaris Gunay Uslu, Youssef Louakili (directeur Media en Creatieve Industrie OCW), Annemieke Kluwen (Coördinerend beleidsmedewerker cultuur en digitale transformatie OCW) en Eef Masson (coördinerend beleidsmedewerker informatiebeleid en digitale transformatie) kwamen op werkbezoek bij DEN. Een mooie gelegenheid om nut en noodzaak van digitale transformatie over het voetlicht te brengen en aan te geven welke rol DEN hierbij kan spelen. Het leverde een geanimeerd gesprek op.

“Culturele organisaties hoeven niet allemaal zelf het wiel uit te vinden om future proof te werken”, vertelde directeur Maaike Verberk. “Als kennisinstituut ontwikkelen wij methodieken, signaleren we trends en leiden we cultuurprofessionals op. Wij helpen de sector om (nieuw) publiek te vinden en te binden.” Twee leden van de Raad van Toezicht – Lucien Brouwer (CMO RTL) en Norbert Bode (Communication & Marketing Director Holland Festival) waren erbij aanwezig en illustreerden dat grensverleggende samenwerkingsverbanden voor culturele organisaties een noodzaak zijn bij digitale transformatie.

Mooie praktijkverhalen illustreerden ontwikkelingen en behoeftes in de branche. Annelies Meuleman, zakelijk directeur van het Drents Museum, vertelde over kansen en uitdagingen voor haar museum en de hulp die DEN haar hierbij kan bieden. Zo zal dit najaar onder andere door middel van een proeftuin gewerkt worden aan het vormgeven van de noodzakelijke organisatieverandering die samenhangt met digitale transformatie. Leon van Rooij, oprichter en directeur van Playgrounds, liet zien hoe zijn instituut en platform internationale creatieve communities weet te creëren en verbinden binnen illustratie, animatie, games, (docu)films, digitale kunst en design. Door digitale innovatie mee te nemen in hun strategie weet Playgrounds het publiek van de toekomst nu al te bereiken.

Nieuw publiek vinden met digitale innovatie?

In de DEN Academie worden cultuurprofessionals klaargestoomd in het vormen van een digitale transformatie strategie. Meld je aan en krijg handvatten aangereikt over hoe je jouw aanbod toekomstbestendig maakt en leer hoe je het publiek van de toekomst centraal stelt.

Deel dit nieuws artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector