Nu:Reality; immersieve technologie verovert de filmhuizen

Hoe breng je Virtual Reality (VR) van superkwaliteit naar het publiek? Bij gebrek aan aanbieders speelde Nu:Reality in op deze kans; een uniek initiatief. De belangstelling groeit, ook bij filmtheaters in België en Frankrijk. Het publiek is enthousiast en keert terug voor deze bijzondere manier van verhalen beleven.

Nieuwe technologie

De opkomst van VR opent nieuwe deuren voor storytelling en publieksbeleving binnen de cultuursector. Waar VR in de beginfase vooral thuis of in gespecialiseerde centra ervaren kon worden, groeit de behoefte om deze technologie toegankelijker te maken voor een breed publiek.

Nu streamingsdiensten steeds meer marktaandeel verwerven, creëert het gebruik van nieuwe technologie zoals VR, een kans voor filmhuizen om te innoveren en nieuw publiek aan te boren. Hiermee voegen zij waarde toe aan hun aanbod waardoor ze relevant blijven. Een blik op hun businessmodel.

“De manier waarop wij verhalen gaan beleven, gaat veranderen. VR als technologie is daar een begin van. Er gaan nieuwe stromingen komen, wat dat precies is, is nog onduidelijk”.

Babette Wijntjes initiatiefneemster van Nu:Reality

Waardepropositie 

Met het structureel aanbieden van hoogwaardige VR technologie is Nu:Reality sinds de oprichting nog steeds een van de weinige aanbieders wereldwijd. “Wij bieden een totaalpakket aan de filmhuizen”, aldus Wijntjes. ‘Het bestaat uit een gecureerd programma-aanbod, training voor het theaterpersoneel, de VR apparatuur en een landelijke marketingcampagne die Nu:Reality uitrolt.”

Klant(relaties) 

Theaters merken dat VR bijdraagt aan een nieuwe kijkervaring voor de filmbezoeker. Wijntjes: “het is enorm belangrijk dat deze nieuwe technologieën worden aangeboden aan het publiek en mogelijke angst hiervoor wegneemt. Films gaan over storytelling en met de toevoeging van VR technologie ontvouwt het verhaal van de film zich om je heen. Je kijkt niet naar een scène, maar bevind je erin. De ervaring kan dieper en krachtiger zijn dan een traditionele film.”

VR is een manier om nieuwe doelgroepen aan te spreken en aantrekkelijk te blijven als filmhuis. De ervaring is prikkelend en werkt drempelverlagend voor wie zelden naar het filmhuis komt. En: bezoekers zijn enthousiast en keren terug. Zij zijn bereid om voor een 30 minuten durende VR ervaring dezelfde prijs te betalen als die van een reguliere film van 1,5 uur. Makers en producenten profiteren mee bij succesvolle ticketverkoop.

Partners 

Cruciaal in de opstart was het vinden van locaties. Goede locaties om VR te tonen; daar waar cultureel geïnteresseerd publiek al komt. Filmtheaters en bioscopen waren het meest voordehand liggend. Drie grote theaters stapten direct in. Inmiddels is VR onderdeel van de vaste programmering van meerdere Nederlandse filmhuizen. Opschaling ligt in het verschiet; ook in België en Frankrijk hebben filmhuizen interesse om de VR technologie in te lijven. De belangstelling is groot.

Slachtstraat Filmtheater was direct enthousiast. Zij stonden open om de grenzen op te zoeken van nieuwe technologische ontwikkelingen. De samenwerking met Nu:Reality was vernieuwend en experimenteel. Wat begon als een pilot werd structureel. De opstart vergde technische afstemming en aanpassing van werkprocessen, maar inmiddels werkt het soepel – voor publiek én medewerkers.

Financiële haalbaarheid 

Het project is gefinancierd met een (start)subsidie van onder andere DigitALL. Ook het Filmfonds stapte in. Het structureel vertonen van VR op grote schaal staat nog in de kinderschoenen en vraagt om een visie op de toekomst van filmhuizen en de rol die nieuwe technologie kan spelen. En hiermee een visie op structurele financiering voor initiatieven zoals die van Nu:Reality. Fondsen en overige subsidiegevers zijn hier (nog) niet op ingericht. Het gevaar is dat succesvolle projecten stranden.

Ondanks dat Nu:Reality streeft naar een duurzame vorm van financiering, blijft subsidie nodig. De initiële startkosten om theaters ‘gereed’ te maken voor het vertonen van hoogwaardige VR zijn hoog. De apparatuur is duur, er zijn speciaal opgeleide hosts nodig, en de publieks- en technische begeleiding vraagt meer dan bij een gewone film. Wijntjes: “we hebben een lijst van filmhuizen die willen aansluiten, maar we kunnen nu niet uitbreiden. Het ontbreekt ons aan structurele financiering voor de initiële kosten. Ons pleidooi is dat er binnen de creatieve- en filmindustrie structureel geld wordt vrijgemaakt om, naast filmproducties, de infrastructuur van theaters te faciliteren om deze nieuwe technologieën te implementeren.”

Positief is wel: schaalvergroting drukt de kosten van marketing en curatie waardoor de weg naar bredere toegankelijkheid wordt geopend. Met Nu:Reality wordt de basis gelegd voor een volwaardig VR-aanbod binnen de filmsector. Een interessante ontwikkeling.

Deel dit artikel

Portret van Marjolein de Boo door Nadine Stijns

Marjolein de Boo is senior projectadviseur voor nieuwe digitale businessmodellen en nieuw publiek.

Senior projectadviseur

    Ontdek de laatste digitale trends in de cultuursector

    Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over digitale transformatie in cultuur.