Hoe musea met LessonUp interactieve digitale lessen maken

Met aanbod dat zowel aansluit bij het curriculum als bij de (online) belevingswereld van nieuwe generaties – heb je goud in handen. Jongeren van vandaag zijn namelijk het cultuurpubliek van de toekomst. Laat je inspireren door deze musea, die samenwerkten om interactieve digitale lessen te maken.

5 min.

LessonUp (Opens an external link) is een online leerplatform waar je interactieve lessen kunt vinden, creëren en geven, zowel fysiek als online. De lessen worden in vier stappen aangeboden: voorkennis activeren, instructie, doen/interactie en evalueren. Binnen deze stappen zijn er volop mogelijkheden om didactisch te variëren en om verschillende werkvormen in te zetten. Denk aan een quizvraag, poll, open vraag, fotovraag of een interactieve video. Je kunt een eigen les in het platform zetten, maar ook gebruik maken van een medewerker van LessonUp. 

Wat heb je aan LessonUp? 

  • Brede bekendheid onder docenten (VO: 80%, MBO: 60%).
  • Technische ondersteuning en continue updates.
  • Mogelijkheid om statistieken en gebruikersdata te analyseren.
  • Gebruiksvriendelijke opzet met opties voor interactieve instructie en begeleiding.
  • Integratie mogelijk in eigen platform via embedfunctie.
Een slide uit een les van het Van Gogh Museum op LessonUp

Van Gogh Museum & LessonUp: Digitale Lessen voor Kunstonderwijs

Het Van Gogh Museum ontwikkelt interactieve digitale lessen over het leven en werk van Vincent van Gogh. Via LessonUp en de eigen website krijgen leerlingen kunsthistorische kennis mee en worden ze gestimuleerd om creatief naar kunst te kijken. Een voorbeeld hiervan is de lessenserie ‘Van Gogh en Pokémon (Opens an external link)’.

Waarom LessonUp?

Bij de overstap naar volledig digitaal lesmateriaal zocht het museum een veelzijdige en toegankelijke tool, naast het aanbieden van lesmateriaal op de eigen website. Via Q42, de websitebouwer van het museum én LessonUp, is een fijne samenwerking ontstaan om deze inhoudelijk op elkaar af te stemmen. Dit bespaart tijd en budget en biedt een gebruiksvriendelijke oplossing. Het educatieteam richt zich op de inhoud, terwijl LessonUp de techniek verzorgt. Voordelen zijn het brede bereik, de interactieve werkvormen en de toegankelijkheid. Uitdagingen liggen in onderhoud en bijblijven met nieuwe functies.

Tips voor aanbieders van cultuureducatie

  1. Reserveer voldoende tijd en geld

  2. Bepaal je doelgroep en doel voordat je kiest voor een platform.

  3. Denk aan onderhoud en promotie: slechts online zetten is niet genoeg!

  4. Werk samen met andere culturele instellingen.

  5. Combineer digitaal en fysiek: lesmateriaal werkt het best in combinatie met museumbezoeken of workshops.

“Digitaal is een middel, geen doel op zich. Wij gebruiken digitale middelen omdat we denken dat het een meerwaarde heeft in het vertellen van ons verhaal. Maar er zijn ook nog steeds geweldige analoge manieren om cultuureducatie mee te bedrijven, zoals de rondleidingen in het museum of onze schilderworkshops voor verschillende doelgroepen. Het is geen kwestie van of/of, maar van en/en. En het gaat er vooral om dat je als organisatie trouw blijft aan je identiteit.”

René van Blerk, Senior Educator Van Gogh Museum

René van Blerk, Senior Educator Van Gogh Museum

Club Zien bundelt krachten op LessonUp

Club Zien (Opens an external link), een samenwerkingsverband tussen vijf Brabantse musea, heeft sinds kort een gezamenlijk kanaal op LessonUp. Hierop ontwikkelen de deelnemende musea voorbereidende en afsluitende lessen in nauwe co-creatie met leerlingen en docenten. Het doel is musea toegankelijker te maken voor jongeren en hun verwondering, verbeelding en creativiteit te stimuleren. Het gedeelde kanaal Geeft Club Zien een structurele plek binnen het schoolcurriculum en maakt het mogelijk om kosten voor het gebruik van LessonUp te delen.

Share this article

Discover the latest digital trends in the culture sector!

Receive tips, knowledge and inspiration on digital transformation in culture. Note: this is a Dutch newsletter.