Knowledge & inspiration

Twin transition: digitale transformatie en duurzaamheidtransitie

De cultuursector maakt een digitale transformatie door. Dit is nodig om mee te bewegen met een veranderde wereld en om het publiek van de toekomst te blijven bereiken. Het is een continu proces dat invloed heeft op interne activiteiten, waardecreatie, publiek, beleving en creatie. Tegelijkertijd zijn culturele organisaties bezig met verduurzaming. Groene transformatie en digitale transformatie zijn twee veranderprocessen die met elkaar samenhangen. En ze kunnen elkaar versterken. Hoe? Dat lees je hier!

4 min. lezen
Digitale transformatieArtikel

8 tips voor een duurzame en inclusieve website

In een tijd waar digitale toegankelijkheid en duurzaamheid van cruciaal belang zijn, is het integreren van deze twee dingen in je websitestrategie een absolute must. Niet alleen voldoe je hiermee aan de verwachtingen van het publiek en aan nieuwe wetgeving, je draagt ook bij aan een inclusievere en milieubewustere, online omgeving.

Digitale transformatieTips

Vijf keer inspirerend, digitaal, binnen- en buitenschools cultuuraanbod

Speel in op de belevingswereld van jongeren en kinderen en verrijk jouw aanbod én hun ervaring met digitale technologie. Hoe je het publiek van de toekomst niet alleen boeit, maar ook creativiteit stimuleert? Dat laten deze vijf voorbeelden zien.

7 min. lezen
Digitale cultuureducatiePraktijkvoorbeeld

DEN onderzoek ‘de proeftuin’: uitdagingen bij digitale transformatie

Digitale transformatie is vaak moeilijk grijpbaar en brengt voor organisaties uitdagingen met zich mee. Logisch natuurlijk, maar wat zijn nu precies die uitdagingen? Dat vroeg DEN zich ook af en vooral: wat kunnen wij nog meer bijdragen om te helpen bij digitale transformatie? DEN startte in samenwerking met TwynstraGudde een onderzoek, de proeftuin. Na diverse workshops met acht culturele organisaties, hebben we een beter beeld gekregen. We presenteren graag de eerste uitkomsten. Zijn ze herkenbaar?

2 min
Digitale transformatiePublicatie

De Doelen: het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

Vincent Sturkenboom van De Doelen

Meer jongeren en nieuwe doelgroepen binnenhalen om het publiek te verbreden: dat is waar de Doelen in Rotterdam de pijlen de afgelopen jaren op heeft gericht. En met succes, want die transitie is inmiddels in volle gang en blijkt zijn vruchten af te werpen. Vincent Sturkenboom, Manager Marketing & Development, vertelt hoe ze dit hebben aangepakt en het Culturele Doelgroepenmodel hierbij gebruiken.

4 min
Artikel

Het Maritiem Museum: het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

Layla Salamoun van Maritiem Museum vertelt

In het Maritiem Museum in Rotterdam is een volgende stap gezet op het gebied van doelgroepbenadering en publieksbereik aan de hand van het Culturele Doelgroepenmodel. “Dit heeft ons een gedeelde taal en een gedeeld beeld gebracht over onze Culturele Doelgroepen. En meer bewustwording over het belang daarvan”, vertelt Layla Salamoun, Hoofd Marketing, Communicatie & Development.

4 min
Digitale cultuureducatieArtikel

5 tips voor waardevolle output met generatieve AI-tools: De kunst van prompting

Generatieve AI-tools kunnen je helpen om bepaalde werkzaamheden efficiënter uit te voeren, je aanbod te verrijken of te personaliseren en een breder en divers publiek aan te spreken. (Lees ook het artikel welke generatieve AI-tools je kunt toepassen). Maar welke opdracht (prompt) geef je aan de AI-tool? En hoe zorg je ervoor dat het resultaat bruikbaar is? In dit artikel helpen we je op weg om waardvolle resultaten te halen uit generatieve AI-tools. We nemen je mee in de wereld van prompting.

Digitale transformatieTips

Aan de slag met generatieve AI-tools: we helpen je op weg

Het aantal generatieve AI-tools is sinds de introductie van ChatGPT 3.5 in oktober ’23 geëxplodeerd. Volgens zoekmachine There’s an AI for That zijn er op het moment van schrijven meer dan twaalfduizend AI-tools en dat aantal neemt dagelijks toe. Wat is er eigenlijk allemaal mogelijk met deze tools? En hoe bepaal je als cultuurprofessional welke tools voor jou relevant zijn? Dit artikel helpt je bij het selecteren en toepassen van de meest gebruikte generatieve AI-tools.

3 min
Artikel

Digital Cleanup; simpel en snel je mails opruimen

ICT heeft een grotere wereldwijde milieu-impact dan de totale burgerluchtvaart*. En die impact groeit, onder invloed van AI, crypto en een enorme hoeveelheid data. Het is goed je bewust te zijn dat alles wat je bewaart in de ‘Cloud’ CO2 uitstoot met zich meebrengt. We hebben het niet over iets luchtigs, maar over grote datacenters die dag en nacht onze bestanden beschikbaar houden. Dat kost energie, water en schaarse grondstoffen voor de hardware.

3 minuten
Digitale transformatieTips
Vlinder in digitale tuin

E-magazine #2: Meer met publieksdata

Een stappenplan over werken met publieksdata, samenwerken binnen de EU, een update over het Culturele Doelgroepenmodel, een maker aan het woord: het is een greep uit de onderwerpen die aan bod komen in de tweede editie van het e-zine ‘Meer met publieksdata’.

Je publiek beter leren kennen, nieuwe doelgroepen aanboren, wensen en verwachtingen in kaart brengen, het verdienvermogen vergroten: slimmer gebruik van publieksdata maakt dit allemaal mogelijk. De Taskforce Publieksdata werkt aan diverse projecten en initiatieven om de kennis en kunde hierover te vergroten en ervoor te zorgen dat de culturele sector gezamenlijk belangrijke stappen zet. Want in deze tijd van digitalisering is werken met publieksdata voor elke culturele instelling van belang. Van brancheorganisatie tot concertpodium, van museum tot festival, van dorpstheater tot bibliotheek.

2 min. lezen

Inspiration and knowledge that help you improve your cultural attitude with the power of digital

Every month in your inbox!