Direct inzetbare cultuursnacks voor basisschool, VO en zorginstellingen

Cultuursnack is een gratis online platform met leerzame, culturele tussendoortjes voor het basis- en voortgezet onderwijs, het taalonderwijs en zorginstellingen. In dit artikel vertellen we meer over dit platform voor digitale cultuureducatie.

7 min.

De snacks zijn direct inzetbaar op een smartboard of tablet, zonder voorbereidingstijd. Dit maakt ze ideaal als gespreksstarter of korte inspiratiebron.

“Ik gebruik de cultuursnack als snelle korte inspiratie voor mijn groep 8 waardoor ze verbreden op cultureel vlak.”

Leerkracht basisonderwijs

Leerkracht basisonderwijs

Cultuursnack in de klas, foto's door Valerie Spanjers

Feedback en monitoring: het geheim achter sterke cultuursnacks

De makers van Cultuursnack evalueren en monitoren het platform op verschillende manieren. Nieuwe snacks worden vooraf getest met gebruikers, waarna feedback wordt verzameld via enquêtes (Survicate). Het platform beschikt over een teller die bijhoudt hoe vaak menu’s en snacks per maand en jaar worden bekeken. Daarnaast levert Google Analytics geanonimiseerde gegevens op over het gebruik, zoals welke snacks populair zijn en op welk punt gebruikers afhaken. Ook wisselen de ontwikkelaars onderling kennis en ervaringen uit en werken zij samen met Pabo-studenten, die snacks testen en evalueren.

Inspelen op gebruikersbehoefte

De ontwikkelaars hebben goed contact met de gebruikers van hun snacks. Ze promoten hun cultuursnacks via eigen kanalen zoals nieuwsbrieven, websites en sociale media en spelen daarbij in op actuele thema’s. Eén keer per jaar doen ze een gezamenlijke promotiecampagne om een bepaalde doelgroep te bereiken. Cultuursnack staat als tip op de website van LOWAN (Ondersteuning onderwijs nieuwkomers), er worden demonstraties gegeven op scholen, bij lokale cultuurmarkten. Ook zorgen ze dat cultuurmakelaars het platform kennen. Door deze intensieve contacten kan het team goed inspelen op de behoefte van gebruikers. Verder is het op het platform heel makkelijk om aanpassingen te doen, waardoor linkjes die niet meer werken of afbeeldingen die verouderd zijn gemakkelijk kunnen worden aangepast.

Tips voor aanbieders van cultuureducatie

  1. Ken je doelgroep. Zorg dat je je online programma test en pas je programma aan op de belevingswereld (en het niveau) van je gebruikers.

  2. Vraag feedback aan je gebruikers in een persoonlijk gesprek of via online survey op de website.

  3. Verzamel statistieken die inzicht geven in het gebruik van je programma. Als een onderdeel niet gevonden of gebruikt wordt, kan dit een reden zijn om het programma te herzien of aan te passen.

  4. Check maandelijks of links naar externe websites, of YouTube videos die embedded zijn, nog wel werken.

  5. Een online programma is nooit af. Zorg dat je blijft door ontwikkelen zodat het programma en de applicatie actueel en bruikbaar blijven.

Share this article

Discover the latest digital trends in the culture sector!

Receive tips, knowledge and inspiration on digital transformation in culture. Note: this is a Dutch newsletter.