Online en offline leren bij het Nationaal Archief

Het Nationaal Archief combineert online en offline leren in de educatieve tentoonstelling Wie ben ik, wie was jij?. Hiermee bieden zij uitnodigend cultuuronderwijs, passend bij het onderwijscurriculum en de wensen vanuit het onderwijs.

5 min.

Leerlingen chatten via een tablet met historische figuren zoals Aletta Jacobs en Tula en verdiepen zich in een van de vier thema’s: (1) Goed en fout in de Tweede Wereldoorlog, (2) Handel en Slavernij, (3) Van huis en haard en (4) Vecht voor je recht. In het depot van het nationaal Archief gaan ze vervolgens aan de hand van echte bronnen in gesprek met een archiefdocent. Aan het eind reflecteren ze op datgene wat ze hebben ervaren en de inzichten die ze hebben opgedaan.

“Het concept van 'Wie ben ik, wie was jij?' staat nog steeds als een huis; de reacties van docenten en leerlingen zijn zeer positief. Daarom is besloten 'Wie ben ik, wie was jij?' te continueren voor gedurende maximaal 5 jaar.”

Ellen Loozen, educator Nationaal Archief

Ellen Loozen, educator Nationaal Archief

Werken met een klankbordgroep

Samen met twee klankbordgroepen met daarin docenten van het primair en voortgezet onderwijs, is gewerkt aan de uitwerking van verschillende thema’s, passend bij het onderwijscurriculum en de wensen vanuit het onderwijs. Aan de hand van concrete vragen werd met de docenten gesproken over de inhoud en vorm van het materiaal. Naast de klankbordgroepen was er een groep van experts betrokken bij de samenstelling van de lessen.

Het Nationaal Archief, foto door Herman Zonderland

Ontwikkeling van het programma – een gezamenlijk proces.

Docenten hebben met veel facetten meegedacht en gekeken. Denk aan de keuze voor historische personen die uiteindelijk zijn gekozen voor de tentoonstelling ‘Wie ben ik, wie was jij?’. Ook een bezoek aan het depot met de mogelijkheden om archiefstukken te bekijken was één van de wensen van de docenten. Vervolgens is het programma getest. Eerst intern en daarna met de klassen van de klankbordgroepen. Hiervoor is het busvervoer voor de groepen geregeld, evenals een moment na het programma om samen met de docenten en leerlingen te evalueren. Naar aanleiding van deze bevindingen is het programma verder aangescherpt.

Tips voor aanbieders van cultuureducatie

  1. Organiseer een klankbordgroep met docenten buiten werktijd. Bijvoorbeeld vanaf eind van de middag tot begin van de avond, met avondeten.

  2. Werk met docenten vanuit concrete vragen en zorg voor een goede terugkoppeling.

  3. Reserveer tijd en budget om het programma up-to-date te houden. Zo moesten we onze tablets vervangen en dat betekende ook een noodzakelijke aanpassing van de app.

  4. Houd het programma actueel. Denk aan vervangingen van archiefstukken, ontwikkelingen in (inclusief) taalgebruik en aansluiting zoeken bij de actualiteit.

Share this article

Discover the latest digital trends in the culture sector!

Receive tips, knowledge and inspiration on digital transformation in culture. Note: this is a Dutch newsletter.