DEN Focus Model: a starting point for digital transformation

Digital transformation is no easy task and this is why we developed a practical tool to help you get started: the DEN Focus Model. This model is one of the basic models for our vision on digital transformation and is used in almost all DEN Academie programmes.

6 min. lezen

Keep track of your digital activities

Digital transformation is very different from developing a new website or streaming a show. It is a fundamental choice to check if and how you can do things digitally, with everything you do. This way you integrate digital technology in both your policies as well as your activities. This integral working method is crucial for a successful transformation. Digital transformation is not some easy task that you can implement quickly. It requires a well-elaborated digital strategy that looks at all areas of your organisation step by step. But how do you keep track of your progress with this integral approach? How can your organisation or activities respond to this? Where do you start? And what are the benefits?

To help get a better grip, DEN has developed a practical tool called the DEN Focus Model. This tool helps you to map out your organisation’s digital activities. Using the results, you can look into ways to create more cohesion. It also helps you to further develop ideas for the future.

What is the DEN Focus Model?

The DEN Focus Model consists of four axes: ‘product’, ‘audience’, ‘organisation’ and ‘creative’. These four axes divide the model into four quadrants, in which you can plot your organisation’s digital initiatives, projects, products and services and the principles (values) of your strategy.

Download the Focus Model (Opens an external link) and take the first step in your digital transformation journey. The downloaded document tells you more about the Focus Model and how you can use it for your organisation.

Kwadrant met de vier assen van het DEN Focusmodel. Het focusmodel is een hulpmiddel voor het ontwikkelen van een strategie voor digitale transformatie in culturele organisaties. Er zijn vier assen, met in het midden ‘Digitale transformatie’. Op het einde van de as links van het midden staat ‘Maker’. Op het einde van de as rechts van het midden staat ‘Publiek’.  Op het einde van de as boven het midden staat ‘Product’. Op het einde van de as onder het midden staat ‘Bedrijf’. 

Linksboven staat tussen ‘Maker’ en ‘Product’ het kwadrant ‘Creatie’ met de vraag ‘Brengt digitalisering de maker nieuwe producten?’ 

Rechtsboven staat tussen ‘Product’ en ‘Publiek’ het kwadrant ‘Beleving’ met de vraag ‘Heeft digitalisering invloed op de beleving van het publiek?’ 

Linksonder staat tussen ‘Maker’ en ‘Bedrijf’ het kwadrant ‘Proces’ met de vraag ‘Draagt digitalisering bij aan het optimaliseren van de werkprocessen?’ 

Rechtsonder staat tussen ‘Publiek’ en ‘Bedrijf’ het kwadrant ‘Waarde’ met de vraag ‘Draagt digitalisering bij aan het verbeteren van bereik, impact en/of rendement?’

Getting started with the DEN Focus Model

The DEN Focus Model is one of the basic models for our vision on digital transformation and is used in almost all DEN Academie programmes. DEN Academie: your digital transformation training programme | DEN

Share this article

Inspiration and knowledge that help you improve your cultural attitude with the power of digital

Every month in your inbox!