Wat is jouw digitaal leiderschapsstijl?
De wereld verandert in hoog tempo – en digitale transformatie is allang geen toekomstmuziek meer. Het raakt de kern van hoe culturele organisaties werken, communiceren en publiek betrekken. Juist in deze context speelt digitaal leiderschap een sleutelrol. De vraag is niet óf je als leider moet meebewegen, maar hoe. Ben jij een visionaire strateeg, een innovatieve vernieuwer, of juist een verbindende kracht binnen jouw organisatie?
In dit artikel ontdek je welke leiderschapsrollen van cruciaal belang zijn in een digitale context, hoe jij als leider impact kunt maken én hoe je jouw digitale leiderschapsstijl verder kunt ontwikkelen.
Een digitaal leider vervult een aantal rollen in en buiten de organisatie: strateeg, innovator, veranderaar, verbinder, inspirator en ambassadeur. Door deze rollen effectief in te zetten, lever je een waardevolle bijdrage aan de digitale innovatie van je organisatie en tevens aan de bredere cultuursector.
Leiderschap in digitale transformatie
Digitale transformatie in een culturele organisatie vraagt om digitaal leiderschapscompetenties. Als leider kun je mensen in beweging krijgen om samen de organisatie te ontwikkelen. Zo is de organisatie in staat om de kansen te benutten van nieuwe technologische ontwikkelingen, de vertaling te maken naar nieuwe waarde(n) en businessmodellen en de impact van de organisatie op het publiek van vandaag en morgen en de samenleving als geheel te vergroten.
De uitdaging als digitaal leider is hoe je dit proces kan stimuleren en de organisatie inspireert en meeneemt. Inzicht in de mate waarin de verschillende leiderschapsrollen bij jou zijn ontwikkeld, helpt je hierbij.
Centraal staan daarbij de volgende vragen:
- Wat voeg je toe aan je persoonlijke ontwikkeling als leider om in deze veranderende samenleving met je organisatie relevant te blijven en de kansen van digitale transformatie te benutten?
- Hoe kun je digitaal leiderschap in je organisatie ontwikkelen zodat het proces van digitale transformatie niet door jou alleen maar door de hele organisatie wordt gedragen
De zes leiderschapsrollen
Op basis van onderzoek hebben we zes rollen gedefinieerd die een digitaal leider kan vervullen. Hieronder staan ze beschreven. Leer welke rol bij jou sterk is en welke je nog verder kunt ontwikkelen. Het is logisch dat je als persoon niet in alle rollen even sterk bent. Dat is niet erg, je kunt je eigen competenties altijd blijven ontwikkelen. Ook door te investeren in de ontwikkeling van de mensen in de organisatie op verschillende niveaus (strategisch, tactisch en operationeel), dragen alle collega’s bij aan het digitaal leiderschap van de organisatie.
De strateeg
De strateeg heeft een visie op de noodzaak van digitale transformatie en kan hiervoor een strategie ontwikkelen zodat de organisatie relevant blijft in de digitale samenleving. De strateeg weet nieuwe waarde te creëren zoals het binden, vinden en betrekken van publiek van de toekomst, toegankelijkheid vergroten, culturele ervaringen te verrijken en bijdragen aan maatschappelijke impact. De strateeg neemt beslissingen en geeft sturing op basis van gegevens die verkregen zijn uit analyses van data.
De innovator
Als innovator staat de digitaal leider open voor nieuwe technologische mogelijkheden en trends die relevant zijn voor de sector en de eigen organisatie. Deze digitaal leider stimuleert innovatie door nieuwe ideeën te (laten) ontwikkelen, experimenten uit te voeren en samen te werken met partners om nieuwe oplossingen te vinden. Een innovator is nieuwsgierig, blijft zichzelf ontwikkelen en stimuleert continu leren in de hele organisatie.
De veranderaar
De veranderaar kan snel reageren op veranderende omstandigheden en zorgt ervoor dat de organisatie wendbaar blijft in een steeds digitalere omgeving. Deze digitaal leider is in staat om om te gaan met weerstand en iedereen in de organisatie bij het transformatieproces te betrekken. De veranderaar toont cultureel ondernemerschap om risico’s te beheerden en kansen te verzilveren.
De verbinder
De verbinder fungeert als bruggenbouwer door de samenwerking tussen verschillende teams binnen de organisatie te bevorderen, samenwerken in netwerken te stimuleren en te investeren in een constructieve samenwerking met verschillende stakeholders. Hiermee worden digitale initiatieven geïntegreerd in alle aspecten van de organisatie en wordt een bijdrage geleverd aan de digitale transformatie van de sector als geheel. Deze digitaal leider kan de verbinding met het publiek leggen, bijv. door het publiek te betrekken bij de creatie van nieuwe producten en diensten (co-creatie).
De inspirator
De inspirator krijgt mensen in beweging en inspireert iedereen om actief bij te dragen aan de missie en visie van de organisatie. De inspirator communiceert duidelijk en transparant over digitale initiatieven en de koppeling met de missie & visie van de organisatie. Deze digitaal leider treedt ook op als inspirator naar buiten om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen en kennis en ervaringen op het gebied van digitale strategieën te delen.
De ambassadeur
De ambassadeur vertelt het verhaal van digitale transformatie en innovatie van de organisatie op een aansprekende manier. Hierdoor kunnen het publiek en relaties zich een beeld vormen en zich betrokken voelen. De ambassadeur heeft een relatienetwerk rondom digitale transformatie en innovatie. Deze digitaal leider is goed op de hoogte van externe ontwikkelingen en kan deze kennis effectief benutten voor de eigen organisatie doelstellingen
Deze rollen zijn ontwikkeld door de DEN Academie en InJoin op basis van literatuur en onderzoek op het gebied van (digitaal) leiderschap. Vanuit de DEN Academie hebben we jarenlange ervaring met het begeleiden van directeuren en senior managers in het programma ‘Digitaal leiderschap’. Daardoor hebben we de theorie getoetst aan de werkelijke praktijk van leiders in de cultuursector.
Deze rollen zijn ontwikkeld door de DEN Academie en InJoin op basis van literatuur en onderzoek op het gebied van (digitaal) leiderschap. Vanuit de DEN Academie hebben we jarenlange ervaring met het begeleiden van directeuren en senior managers in het programma ‘Digitaal leiderschap’. Daardoor hebben we de theorie getoetst aan de werkelijke praktijk van leiders in de cultuursector.