
Early Music Television: 24/7 oude muziek
Wat als je het grootste festival ter wereld bent voor oude muziek (middeleeuwen, renaissance en barok), maar je publiek slechts tien dagen per jaar in Utrecht kunt ontvangen? Het Festival Oude Muziek Utrecht (FOMU) vond het antwoord in een digitale sprong voorwaarts. Met de lancering van Early Music Television (EMTV) is het festival nu het hele jaar door wereldwijd te beleven – een echte “Netflix” voor liefhebbers van oude muziek. Zo ontstond een krachtig hybride businessmodel waarin live beleving en digitale innovatie elkaar versterken. We nemen je mee in deze digitale transformatie naar een 24/7 streamingdienst.
Waardepropositie
EMTV maakt oude muziek toegankelijk voor een internationaal publiek, rechtstreeks vanuit de huiskamer. Het idee ontstond toen de concertzalen sloten als gevolg van de pandemie. Inmiddels vormt het platform een volwaardige aanvulling op het jaarlijkse festival in Utrecht. Met een uitgebreide, doorzoekbare catalogus, maandelijks nieuwe concerten en livestreams tijdens het festival biedt EMTV hoogwaardige content voor zowel kenners als nieuwsgierige ontdekkers.

"EMTC moet hét internationale platform voor oude muziek worden, met unieke en artistiek hoogstaande content voor een wereldpubliek."
Publiek(s)relatie
Het platform spreekt muziekliefhebbers aan die niet naar Utrecht kunnen komen, maar ook bezoekers die het festivalgevoel willen vasthouden. Het biedt verdieping voor wie specifieke werken of componisten wil ontdekken, en geeft kijkers het gevoel midden in het concert te zitten – alsof je letterlijk naast de musici op het podium staat. Het platform trekt nieuw en ander publiek. Uit data blijkt dat het overgrote deel uit Nederland komt, maar ook een deel uit de VS en Europa. De gemiddelde leeftijd van EMTV-gebruikers is relatief hoog met 72 jaar. Bezoekers hebben hybride gedrag: bijna 50% bezoekt de fysieke concerten, maar kijkt ook via het online platform.
Kanalen
Het fysieke festival in Utrecht blijft het live ankerpunt; EMTV fungeert als het jaarrond digitale kanaal met concertregistraties, livestreams tijdens het festival en extra content van jonge musici. Nieuwsbrieven, social media en het abonnement activeren terugkerende en nieuwe kijkers.
Activiteiten en middelen
De komst van EMTV heeft de organisatie blijvend veranderd. Het beheren van een digitaal platform en ontwikkelen van digitale content vraagt om andere expertise: nieuwe mensen werden aangetrokken en bestaand personeel werd opgeleid. Zo werd bijvoorbeeld het kaartverkoopteam van het festival opgeleid om vragen over EMTV te beantwoorden. Het draaiende houden van een backoffice van een 24/7 platform is een intensieve klus. De bezoeker verwacht snelle reactie.
Het platform is inmiddels een integraal onderdeel van het festival, maar het opzetten van een streamingsdienst vraagt tijd en energie. En dat is niet afgelopen na de opstartfase, maar vraagt om continue investeringen.
Partners
Om het platform goed te laten functioneren zijn verschillende partners cruciaal. Allereerst het sluiten van partnerships met partijen die content leveren. Afspraken over rechten, honoraria ed. zijn hier wezenlijk onderdeel van. Het goed regelen van rechten is belangrijk voor Fair Practice en de duurzaamheid van het platform.
Een samenwerking met Beeld & Geluid zorgt voor het aanleggen van een duurzaam archief. Professionals met kennis en kunde die EMTW zelf niet in huis heeft worden ingehuurd. Zoals technisch programmeurs, een gespecialiseerde growth hacking-marketeer en een media producent die visie heeft op regie en overkoepelende begeleiding op de opnames.
Opbrengsten
EMTV is, na veel experimenteren, gebouwd op meerdere inkomstenstromen: losse ticketverkoop, een basis maandabonnement en een premium jaarabonnement met extra voordelen, zoals early bird-kortingen en exclusieve toegang. Deze digitale inkomsten zorgen niet alleen voor financiële stabiliteit, maar hebben ook een positief effect op de verkoop van fysieke festivaltickets. Voor jonge musici is EMTV een springplank en maakt impact: zij bereiken een internationaal publiek dat hen anders misschien nooit had ontdekt. De klanttevredenheid is hoog; EMTV-gebruikers geven gemiddeld 4 van de 5 sterren.
Hybride waardemodel
EMTV bewijst dat oude muziek springlevend is – en dankzij digitale innovatie nu ook overal en altijd te beleven. Een mooi voorbeeld van een hybride waardemodel.
Belangrijke tips
- Een digitaal project doe je er niet zomaar bij. Maak het een integraal onderdeel van je (digitale) strategie;
- Gebruiksvriendelijkheid van het platform en professionele content zijn essentieel voor bezoekers;
- Zorg voor gekwalificeerd personeel en leid mensen op om te werken met digitale technologie;
- Experimenteer met verdienmodellen binnen het businessmodel.
"Online capaciteit heeft geen grenzen. Met EMTV kunnen we een nog groter nationaal en internationaal publiek bereiken."
Partners
Om het platform goed te laten functioneren zijn verschillende partners cruciaal. Allereerst het sluiten van partnerships met partijen die content leveren. Afspraken over rechten, honoraria ed. zijn hier wezenlijk onderdeel van. Het goed regelen van rechten is belangrijk voor Fair Practice en de duurzaamheid van het platform.
Een samenwerking met Beeld & Geluid zorgt voor het aanleggen van een duurzaam archief. Professionals met kennis en kunde die EMTW zelf niet in huis heeft worden ingehuurd. Zoals technisch programmeurs, een gespecialiseerde growth hacking-marketeer en een media producent die visie heeft op regie en overkoepelende begeleiding op de opnames.
Opbrengsten
EMTV is, na veel experimenteren, gebouwd op meerdere inkomstenstromen: losse ticketverkoop, een basis maandabonnement en een premium jaarabonnement met extra voordelen, zoals early bird-kortingen en exclusieve toegang. Deze digitale inkomsten zorgen niet alleen voor financiële stabiliteit, maar hebben ook een positief effect op de verkoop van fysieke festivaltickets. Voor jonge musici is EMTV een springplank en maakt impact: zij bereiken een internationaal publiek dat hen anders misschien nooit had ontdekt. De klanttevredenheid is hoog; EMTV-gebruikers geven gemiddeld 4 van de 5 sterren.
Hybride waardemodel
EMTV bewijst dat oude muziek springlevend is – en dankzij digitale innovatie nu ook overal en altijd te beleven. Een mooi voorbeeld van een hybride waardemodel.
Belangrijke tips
- Een digitaal project doe je er niet zomaar bij. Maak het een integraal onderdeel van je (digitale) strategie;
- Gebruiksvriendelijkheid van het platform en professionele content zijn essentieel voor bezoekers;
- Zorg voor gekwalificeerd personeel en leid mensen op om te werken met digitale technologie;
- Experimenteer met verdienmodellen binnen het businessmodel.

De transformatie van het Festival Oude Muziek Utrecht met EMTV onderstreept de meerwaarde van een hybride businessmodel: het succesvol combineren van de fysieke live beleving met een 24/7 digitale streamingdienst om zo wereldwijd een nieuw publiek te bereiken. Maar dit is slechts één van de manieren waarop je als culturele instelling je maatschappelijke en economische impact kunt vergroten. Er zijn diverse digitale businessmodellen (zoals het Interactie- of Platformmodel) die je kunt inzetten om je aanbod te vernieuwen. Geïnteresseerd? Ontdek alle modellen en strategieën hier.
Belangrijke tips
- Een digitaal project doe je er niet zomaar bij. Maak het een integraal onderdeel van je (digitale) strategie;
- Gebruiksvriendelijkheid van het platform en professionele content zijn essentieel voor bezoekers;
- Zorg voor gekwalificeerd personeel en leid mensen op om te werken met digitale technologie;
- Experimenteer met verdienmodellen binnen het businessmodel.

