Design Museum Den Bosch experimenteert met in-house designers   

Hoe veranker je digitale innovatie in het DNA van de organisatie? Dat is de uitdaging waar Design Museum Den Bosch zich voor gesteld ziet. Zo kwam het museum op het idee om voor anderhalf jaar twee designers, Chris Kievid en Lars van Vianen, in huis te halen als designers-in-residence die het museumteam op sleeptouw nemen in de wereld van nieuwe technologieën. 

Ruimte aan experiment 

Het doel van het designers-in-residence programma is om vernieuwende digitale verteltechnieken het museum binnen te halen. Dat verrijkt de bezoekerservaring en het inspireert het museumteam om meer gebruik te maken van nieuwste immersieve storytelling met behulp van bijvoorbeeld AI en AR.     

Daarbij is innovatieve digitale storytelling vaak aantrekkelijk voor nieuwe en jongere doelgroepen. Bovendien kan het de bezoekerservaring verlengen. Hiermee werkt Design Museum Den Bosch strategisch aan publieksopbouw en diversificatie. 

Aan de hand van drie verschillende testcases krijgt het museum inzicht in welke vormen van ER (extended reality) aanslaan bij het museumpubliek, welke verhalen uit tentoonstellingen en de collectie zich lenen voor de inzet van digitale presentatiemogelijkheden en op welke manier de conservatoren ER kunnen inzetten in hun projecten.    

Bovendien zullen de designers-in-residence een besliskaart ontwerpen waarmee museummedewerkers zelf kunnen bedenken welke digitale storytelling het beste past bij verschillende doelen.     

Testcases 

De eerste testcase bestond uit een serie kleine experimenten met interactiviteit, waaronder de presentatie PostPlanet waarbij een VR-kijker de bezoeker uitnodigt op een nieuwe manier naar de interactie tussen mens en planeet te kijken. Ook was er het project Posse, waarbij de houdingen van bezoekers over werden genomen door figuren op een wand van schermen.

De tweede testcase betreft een interactieve laserinstallatie als onderdeel van een tentoonstelling. Hierbij licht er een grid van rode laserstralen aan het plafond op, die reageert op de beweging van de bezoeker. De installatie biedt een extra betekenislaag en voegt daarmee artistieke waarde toe aan de publiekservaring.    

Het tracken van de bewegingen van bezoekers in de tentoonstelling geeft daarnaast informatie over hoe bezoekers zich door de expositie bewegen. Bij welk onderdeel blijven ze langer stilstaan, en waar lopen ze snel aan voorbij? Met deze data krijg je inzicht in welk onderdeel populair is onder bezoekers, en wat een volgende keer beter of anders kan worden ingericht. De publieksdata wordt geanonimiseerd opgeslagen op een lokale server om de privacy te waarborgen.      

Voor de derde testcase zetten de designers-in-residence de stap buiten de muren van het museum. Hoe kunnen bezoekers door middel van ER ook buiten het museum nog geprikkeld worden? Wat is er nodig om het museumbezoek in de stad door te zetten? Daar zal de derde testcase over gaan.

Ervaringen 

Design Museum Den Bosch leert veel van dit project. Zo wordt het team van curatoren uitgedaagd om een tentoonstelling meer als een immersieve ervaring te zien, waarbij meerdere zintuigen van de bezoekers geprikkeld worden. Inzicht is verkregen hoe technologie een tentoonstelling kan verrijken en waarde toevoegt aan de publieksbeleving.    

Andersom leren de designers-in-residence veel van het werken in een museale instelling.  

Zo hebben zij de interfaces van hardware op een heel laagdrempelige manier moeten ontwerpen: denk aan een apparaat met slechts vier knoppen en dito opties. Op deze manier is de technologie goed te bedienen voor zowel de bezoekers als de suppoosten in het museum.  

De besliskaart die het einde van het project markeert, zal alle kennis en ervaringen van de afgelopen periode bij elkaar brengen, en zorgen dat de digitale laag ook in toekomstige tentoonstellingen een essentieel onderdeel van het verhaal wordt. Wat de testcases vooral hebben laten zien, is dat digitale transformatie niet zozeer een kwestie is van een specifieke technische toepassing, maar van de vraag hoe het inhoudelijk relevant en praktisch uitvoerbaar gemaakt kan worden voor alle mensen binnen het museum. 

Innovatie hub 

Het designers-in-residence project van Design Museum Den Bosch is een mooi voorbeeld van een innovatiehub. Het biedt plek aan experiment teneinde de organisatie toekomstbestendig te maken. 

Ervaringen 

Design Museum Den Bosch leert veel van dit project. Zo wordt het team van curatoren uitgedaagd om een tentoonstelling meer als een immersieve ervaring te zien, waarbij meerdere zintuigen van de bezoekers geprikkeld worden. Inzicht is verkregen hoe technologie een tentoonstelling kan verrijken en waarde toevoegt aan de publieksbeleving.

Andersom leren de designers-in-residence veel van het werken in een museale instelling. 

Zo hebben zij de interfaces van hardware op een heel laagdrempelige manier moeten ontwerpen: denk aan een apparaat met slechts vier knoppen en dito opties. Op deze manier is de technologie goed te bedienen voor zowel de bezoekers als de suppoosten in het museum.  

De besliskaart die het einde van het project markeert, zal alle kennis en ervaringen van de afgelopen periode bij elkaar brengen, en zorgen dat de digitale laag ook in toekomstige tentoonstellingen een essentieel onderdeel van het verhaal wordt. Wat de testcases vooral hebben laten zien, is dat digitale transformatie niet zozeer een kwestie is van een specifieke technische toepassing, maar van de vraag hoe het inhoudelijk relevant en praktisch uitvoerbaar gemaakt kan worden voor alle mensen binnen het museum.

Innovatie hub 

Het designers-in-residence project van Design Museum Den Bosch is een mooi voorbeeld van een innovatiehub. Het biedt plek aan experiment teneinde de organisatie toekomstbestendig te maken. 

Van experiment naar strategisch businessmodel

Het 'designers-in-residence' project van Design Museum Den Bosch maakt inzichtelijk hoe je via een innovatiehub (of een experimenteerfase) de potentie van nieuwe technologieën kunt testen, voordat je een definitief digitaal businessmodel kiest. Dit experiment om de beleving te verrijken is cruciaal, maar het is slechts één stap. Wil je weten hoe je jouw succesvolle experiment omzet in een duurzame, toekomstbestendige strategie? Er zijn diverse digitale businessmodellen (zoals het Hybride-, Platform- of Efficiencymodel) die je kunt inzetten om jouw innovatie op te schalen. Geïnteresseerd? Bekijk alle modellen en strategieën hier.

Share this article

Discover the latest digital trends in the culture sector!

Receive tips, knowledge and inspiration on digital transformation in culture. Note: this is a Dutch newsletter.