Hoe sluit je aan op de jongerencultuur?

Jongeren zijn volop bezig met de ontwikkeling van hun identiteit, Die identiteit wordt volop zichtbaar op sociale media. We zien daar wat jongeren aanspreekt en hoe ze zichzelf graag profileren. Wat betekent dit voor jou als aanbieder van cultureel en cultureel educatief aanbod?

Wat we leren van het online gedrag van jongeren

Het online gedrag van jongeren geeft informatie waar je je voordeel mee kunt doen als ontwikkelaar of aanbieder van cultureel aanbod. We vatten het hier voor je samen.

  1. Enerzijds zijn jongeren op zoek naar een gevoel van samen zijn, bijvoorbeeld door co-creatie en communicatie, anderzijds zoeken ze naar een persoonlijke beleving en personalisering. Je hiervan bewust zijn helpt om beter in te spelen op de ervaring waar de jongere naar op zoek is.
  2. Videodiensten zijn enorm populair onder jongeren. Visuele content heeft de overhand op sociale media en beelden worden steeds aantrekkelijker. Als je zelf visuele content gebruikt in je educatieprojecten, laat je inspireren door wat ze zelf plaatsen en onderzoek op welke manier je de aandacht van jongeren wilt vangen.
  3. Jongeren zijn online vaak ontvanger maar ook graag maker. Houd hier rekening mee bij de ontwikkeling van je aanbod. Hoe kan de jongere bij jouw instelling creativiteit kwijt?
  4. De aandacht van jongeren is online fragmentarisch en moeilijk vast te houden en dit werkt door in het dagelijkse leven. Dat is iets om te accepteren. Houd je boodschap kort, biedt veel afwisseling en keuze in de manier om iets te beleven. Laat hen, waar het kan, zelf bepalen wat ze doen of maken.
  5. Jongeren voelen zich aangesproken door iemand waarmee ze zich kunnen identificeren en zoeken daar online voortdurend naar. Hier kun je op aansluiten door iemand in te zetten die qua leeftijd niet al te ver bij de jongeren vandaan staat. Bijvoorbeeld als presentator in een filmpje of als begeleider van de groep.

Luister Cultuurshift, de podcast van DEN over digitale transformatie voor cultuurprofessionals. Peter Gorgels van het Rijksmuseum en Mèlanie Bosveld van Kult & Ace vertellen je er alles over in de eerste aflevering!

Hoe kun je beginnen?

Hoe je begint hangt af van de organisatie waarvoor je werkt. Zijn jongeren je specifieke doelgroep, neem hen dan als vertrekpunt zoals in dit voorbeeld.

Jongeren als uitgangspunt: Being in the united Mental States

‘Being in the united Mental States’ is een project waarin jongeren volwaardig meedoen. Sterker nog, zij zijn zelf het onderwerp geworden.
Een jaar lang deed kunstenaar Emma Verhoeven onderzoek naar de mentale staten van Brabantse jongeren. Zij voerden gesprekken, maakten podcasts, gaven een inkijkje in hun social media gebruik, brainstormden, visualiseerden gevoelens en ‘werelden’ hun angsten en dromen. Het resultaat van dit uitgebreide onderzoek is tot en met augustus 2023 te zien als installatie te zien in MU (Opens an external link).

Een thema als uitgangspunt

Werk je in een museum, dan neem je meestal een tentoonstelling als uitgangspunt. Ook daarbij kun je de jongere centraal stellen.

Bedenk wat je graag wilt dat er achterblijft bij de jongere nadat hij op bezoek is geweest. Zijn ze geraakt? Is er kennis vergaard? Zijn er vaardigheden getraind? Zijn ze zich ergens bewust van geworden?

Stel jezelf de vraag: welk verband is er tussen deze inhoud en de actuele belevingswereld van de jongere? Waar kan ik de brug slaan naar de identiteitsontwikkeling en de vragen die daarbij horen? Hoe kan de jongere zijn of haar stem laten horen?

Onderzoek van tevoren waar ze op ‘aan gaan’ door een gevarieerde groep jongeren als panel uit te nodigen. Kijk vooral hoe ze zelf de raakvlakken met hun eigen leven zoeken.

Vooral onder sociale media gaan de veranderingen snel. Wat nu hip is, is volgend jaar verouderd. Bepaal dus hoe lang je het aanbod wilt gebruiken, hoeveel tijd je kunt investeren in het updaten en betrek dat in je keuze voor een platform of digitale tool.

Being in the united Mental States, foto: Boudewijn Bollmann

Een thema als uitgangspunt

Werk je in een museum, dan neem je meestal een tentoonstelling als uitgangspunt. Ook daarbij kun je de jongere centraal stellen

Bedenk wat je graag wilt dat er achterblijft bij de jongeren nadat ze op bezoek zijn geweest. Zijn ze geraakt? Is er kennis vergaard? Zijn er vaardigheden getraind? Zijn ze zich ergens bewust van geworden?

Stel jezelf de vraag welk verband is er tussen deze inhoud en de actuele belevingswereld van de jongere? Waar kan ik de brug slaan naar de identiteitsontwikkeling en de vragen die daarbij horen? Hoe kan de jongere zijn of haar stem laten horen?

Onderzoek van tevoren waar ze op ‘aan gaan’ door een gevarieerde groep jongeren als panel uit te nodigen. Kijk vooral hoe ze zelf de raakvlakken met hun eigen leven zoeken.

Vooral onder sociale media gaan de veranderingen snel. Wat nu hip is, is volgend jaar verouderd. Bepaal dus hoe lang je het aanbod wilt gebruiken, hoeveel tijd je kunt investeren in het updaten en betrek dat in je keuze voor een platform of digitale tool.

Digitale tools als verrijkende ervaring

De inzet van een digitale middelen moet dienend aan de antwoorden op bovenstaande vragen en iets betekenen voor de ervaring. In het volgende voorbeeld krijgen de jongeren verschillende manieren om iets te ervaren en wordt er een beloning in het vooruitzicht gesteld.

Voorbeeld: Operatie Sigismund

Het Drents Archief heeft Operatie Sigismund ontwikkeld waarbij het doel was dat leerlingen zich gingen verdiepen in het leven van de 18e eeuw in Drenthe, en tegelijk zouden ontdekken wat de rol van een archief is en dat daar onderzoek bij hoort. Dit resulteerde in een interactief digitaal speurneuzenspel waarbij een stevige verbinding is gecreëerd tussen fysiek aanwezige voorwerpen en digitale beelden en opdrachten.

Ga dus zelf op ontdekking naar deze interessante doelgroep en neem de jongere mee op reis naar jouw verhaal. Zo blijf je als instelling relevant voor het publiek van de toekomst!

Workshop Publiek van de toekomst

Weet jij over 20 jaar nog steeds het publiek te bereiken? In deze cursus verken je de toekomst en verdiep je je in belangrijke ontwikkelingen. Hoe ziet jouw publiek en jouw organisatie er dan uit? Die inzichten neem je mee en verwerk je in jouw digitale strategie. 

Share this article

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Vol tips, kennis en inspiratie.