
Publiek van de toekomst
Weet jij over 20 jaar nog steeds het publiek te bereiken? In deze cursus gaan we doormiddel van toekomstverkenning nu al aan de slag met het publiek van de toekomst.
Hoe ziet de toekomst van jouw organisatie eruit? De 4 scenario’s ontwikkeld door DEN geven je handvatten om hierover een strategisch gesprek te voeren. Het wordt duidelijk hoe je publiek cultuur beleeft, waar de kansen liggen voor online/hybride programmering en op welke manier organisaties en hun medewerkers zich hierop kunnen gaan voorbereiden.
Het programma
Toekomstverkennen
Hoe kan je organisatie zich voorbereiden op de toekomst? En hH kan toekomstverkenning helpen om de digitale transformatie onderdeel te laten worden van je organisatiedoelstellingen? Met het DEN Focusmodel leer je waar jij nu staat binnen de digitale transformatie.
Trends en ontwikkelingen
Welke trends en ontwikkelingen zijn relevant voor jouw organisatie om het gesprek over de toekomst te kunnen voeren? We bespreken de gevolgen van deze trends en ontwikkelingen en hoe de organisatie kan inspringen op deze veranderingen.
Scenario’s voor de cultuursector
Hoe ziet het cultuurpubliek van de toekomst er in 2040 uit? Organisaties die weten te anticiperen op de toekomst weten zich beter staande te houden in een veranderende wereld.
Scenario's voor jouw organisatie
Wat betekent dit voor de strategie van de organisatie? Wat kunnen we morgen gaan doen om klaar te zijn voor de toekomst?
Wat leer je?
1. Scannen van signalen en trends
Het belang van signalen en trends die wijzen op verandering scannen én hoe je deze systematisch in kaart kan brengen voor jouw organisatie.
2. Patronen herkennen en betekenis geven
Het zoeken naar patronen achter de signalen en trends die voor jullie belangrijk zijn. Welke grootste onzekerheden gaan jullie organisatie beïnvloeden?
3. Toekomstscenario’s maken en verkennen
Op basis van de grootste onzekerheden kan je zelf scenario’s formuleren. In de workshop heeft DEN dit al voor jullie gedaan en ga je daarmee direct aan de slag.
4. Scenario's vertalen naar nu en omzetten in acties
Hoe vertaal je de inzichten uit de scenario’s naar nieuwe experimenten en strategische keuzes in het heden zodat je anticipeert op mogelijke toekomsten in plaats van reageert?
Oud deelnemers over deze cursus:
"Zelfs in een scenario wat me eerst dystopisch leek, kwamen we gaandeweg het gesprek op kansen en oplossingen. Als je de angst voor de toekomst loslaat, zie je een mooie route." - Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum
Resultaat
Na afloop van deze training heb je:
- Inzicht over hoe jouw publiek cultuur beleeft
- Inzicht waar de kansen liggen voor online/hybride programmering en op welke manier organisaties en hun medewerkers zich hierop kunnen gaan voorbereiden

