Hoe navigeren slechtzienden en blinden door een website met een schermlezer

Het internet biedt ontelbare mogelijkheden, maar als je een visuele beperking hebt, zijn sommige websites best lastig te doorgronden. Niet alle websites zijn al geoptimaliseerd voor slechtzienden, omdat zij anders moeten navigeren om de informatie tot zich te kunnen nemen. Daarvoor gebruiken ze vaak een schermlezer. Hoe werkt dat? DEN laat het je zien en legt uit waarom het belangrijk is om je website toegankelijk te maken.

5 minuten

Het belang van een toegankelijke website

Je maakt een website toegankelijk om meer mensen toegang te geven tot de content die je aanbiedt. Ook wanneer zij anders lezen, zien of navigeren. Veel mensen met een visuele beperking gebruiken een schermlezer om online informatie te vinden, entertainment te beleven en contacten te onderhouden. De schermlezer is een programma wat alle informatie op een computer, laptop of mobiel kan oplezen. Het programma leest het geselecteerde element voor. Bij het openen van de homepage van een site is dat vaak als eerst het logo als deze links bovenaan staat. De schermlezer leest chronologisch van links naar rechts, van boven naar beneden en kan bestuurd worden met toetsenbord commando’s. Zo navigeer je met de tab-knop bijvoorbeeld van het eerste klikbare onderdeel naar het volgende. Het is daarom belangrijk dat jouw pagina’s goed gestructureerd zijn en een logische volgorde hebben, zodat de gebruiker de website snel kan scannen en bekijken.

“Het internet is de poort naar kunst en cultuur”

Rick Wouters

Navigeren met knoppen en koppen

Een website die goed lijkt te werken met een muis, kan voor een visueel beperkte alsnog ontzettend lastig te navigeren zijn. Sommige gebruikers laten het liefst eerst alle koppen (H1, H2, H3) oplezen om te bepalen of de inhoud van de website interessant voor hen is. Anderen navigeren liever eerst via een overzicht van alle linkjes. Als de titels niet netjes opgebouwd zijn of als de teksten van de linkjes niet duidelijk zeggen wat je kunt verwachten, missen deze gebruikers veel informatie.

Hoe je dit moet doen, vind je in dit artikel met 5 tips voor een toegankelijke website.

Regels voor digitale toegankelijkheid

Alle nieuwe websites van culturele instellingen (met een overheidssubsidie) moeten digitaal toegankelijk worden gemaakt. Hiervoor zijn de WCAG 2.1 regels opgesteld. Maar zelfs met alle goede intenties kan het nog lastig zijn om te begrijpen waarom je deze regels moet volgen wat de consequenties zijn voor mensen met een beperking als je dit niet doet. Want hoe navigeert bijvoorbeeld een blind persoon met een schermlezer en kan je dit ook zelf uitproberen.

Hoe navigeer je met een schermlezer door een website

Daarom vroeg DEN aan Rik Wouters om te demonstreren hoe hij zich als blind persoon online beweegt. Hij gebruikt hiervoor Safari als browser en de gratis schermlezer VoiceOver van Apple. In de onderstaande video legt hij uit hoe met zijn schermlezer werkt en hoe hij een website leest.

Rik Wouters staat voor beeldscherm
Video placeholder 1

Met het beeld erbij hoe Rik door een website navigeert lijkt het misschien nog makkelijk om te begrijpen hoe een website in elkaar steekt, maar wat als het beeld wegvalt? Hoe ervaar je het om ‘blind’ door een pagina te navigeren? In de onderstaande video nemen we je mee in Rik’s perspectief.

Rik Wouters lacht
Video placeholder 2

Share this article

Wetgeving Digitale Toegankelijkheid

Culturele organisaties die een overheidssubsidie ontvangen zijn verplicht om hun websites digitaal toegankelijk te maken en uiteindelijk de toegankelijkheidslabel A te krijgen. Ook voor bovensectorale organisaties als DEN is dit verplicht. Een digitaal toegankelijke site maak je niet alleen voor mensen met een visuele beperking, maar ook met ook voor mensen met dyslexie, mensen die kleurenblind zijn of mensen met een cognitieve beperking. Lees in het artikel Digitale Toegankelijk, noodzaak en wetgeving meer over de regels waar je aan moet voldoen als culturele organisatie.

Inspiration and knowledge that help you improve your cultural attitude with the power of digital

Every month in your inbox!