Rotterdam Festivals en DEN bundelen krachten voor landelijke toepassing Culturele Doelgroepenmodel

ROTTERDAM/DEN HAAG - Rotterdam Festivals en DEN, het kennisinstituut voor cultuur & digitale transformatie, intensiveren per 2025 hun samenwerking om het Culturele Doelgroepenmodel landelijk uit te rollen. De partijen zijn ervan overtuigd dat een gezamenlijke standaard voor publieksdata die culturele organisaties én beleidsmakers voorziet van heldere en vergelijkbare inzichten de sector versterkt. Zo ontstaat een gemeenschappelijke taal en een uniforme aanpak die de sector als geheel vooruitbrengt.

Het Culturele Doelgroepenmodel is een segmentatiemodel dat speciaal is ontwikkeld voor de culturele sector. Het verdeelt publiek in groepen op basis van onder meer culturele voorkeuren en gedrag. Hierdoor krijgen culturele organisaties, steden en regio’s beter zicht op hun huidige én potentiële bezoekers. Deze data-geïnformeerde aanpak helpt hen om publieksbetrokkenheid te vergroten, programmering relevanter en inclusiever te maken, marketing effectiever in te zetten en cultuurbeleid te onderbouwen.

Naar een gezamenlijke taal voor publieksdata

Door de hoeveelheid data die beschikbaar komt naarmate meer instellingen en regio's deelnemen, verbetert de kwaliteit van benchmarkonderzoek en wordt samenwerking gestimuleerd. Het gebruik van één gezamenlijke methodiek zorgt voor een eenduidige manier om publiek in kaart te brengen, wat de waarde voor zowel individuele instellingen als voor de sector in zijn geheel vergroot.

Van lokale kracht naar landelijke dekking

Wat rond 2012 begon als een lokaal initiatief van Rotterdam Festivals wordt inmiddels toegepast in onder andere Amsterdam en Den Haag en de provincies Utrecht, Brabant en Zuid-Holland. De intensieve samenwerking tussen Rotterdam Festivals en DEN bouwt verder op het fundament dat de Taskforce Publieksdata heeft gelegd. Vanaf 2025 worden de activiteiten van deze taskforce voortgezet onder de vlag van DEN. Door de krachten te bundelen, kan de landelijke uitrol van het model versneld worden gerealiseerd. We stimuleren een regionale aanpak en zoeken daarnaast de samenwerking op met diverse brancheverenigingen. Door regiopartners in te zetten is er aansluiting bij de lokale context, worden samenwerkingen tussen culturele organisaties in een gebied versterkt en kan de landelijke dekking sneller worden gerealiseerd.

Over DEN

DEN, de kennisorganisatie voor digitale transformatie in de cultuursector, bestaat 25 jaar. We ondersteunen de sector door trends te signaleren, innovatie te stimuleren en kennis te delen, met als doel een bloeiende en toegankelijke cultuur voor iedereen. Samen met de sector bereiden we ons voor op het publiek van de toekomst. Meer informatie: www.den.nl.

Over Rotterdam Festivals

Rotterdam Festivals werkt aan een sterke data geïnformeerde sector met een breed publiek en impact. Rotterdam Festivals staat midden in het culturele landschap, weet wat er speelt en signaleert trends als eerste. Vanuit die expertise adviseert de organisatie de Rotterdamse bestuurders over de culturele invulling van de openbare ruimte. Ook doet Rotterdam Festivals onderzoek naar festivalpubliek, om waardevolle kennis op te doen over verwachtingen en behoeften. Bovendien ondersteunt Rotterdam Festivals festival- en cultuuraanbod dat past bij het DNA van de stad: rauw, internationaal en ondernemend. Samen met creatieve festivalorganisatoren en cultuurmakers zorgt de organisatie ervoor dat Rotterdam die interessante metropool blijft, waar altijd wat bijzonders te beleven is. Meer informatie: www.rotterdamfestivals.nl

Informatie

Zijn er vragen over deze samenwerking of het Culturele Doelgroepenmodel? Ga dan in gesprek met Mariska van en Elsen bij Rotterdam Festivals, mariska@rotterdamfestivals.nl of Gijs Meijer bij DEN, gijs.meijer@den.nl

Ga voor meer informatie over publieksdata naar Taskforce Publieksdata: publieksdata als tool voor de culturele… | DEN

Voor meer informatie over het Culturele Doelgroepenmodel ga je naar www.cultureledoelgroepenmodel.nl (Opens an external link)

Share this news item

Discover the latest digital trends in the culture sector!

Receive tips, knowledge and inspiration on digital transformation in culture. Note: this is a Dutch newsletter.