Digitale Daadkracht

DEN lanceert dit najaar het, uit de UK succesvolle, programma Digitale Daadkracht. Deze eerste editie staat het thema: Bouwen aan online succes centraal.

Vergroot je Digitale Daadkracht

Het is vaak moeilijk een duidelijk beeld te hebben van wat succes werkelijk betekent. Rapportages en analysetools zijn meer gericht op commercieel succes dan op maatschappelijke impact, dit maakt het vaak lastig om succes voor culturele organisaties goed te begrijpen en te meten.

 Online Succes

We definiëren daarom eerst: wat betekent Online Succes voor mijn organisatie en welke manieren heb ik om succes te meten? Als we succes definiëren kijken we naar drie dingen: wat betekent succes voor jou, je organisatie en je publiek.

Aanpak

Samen met een collega werk je aan een concrete case die leeft binnen jouw organisatie. Onder professionele coaching van DEN en met input van (internationale) vakexperts werk je aan jouw case die je organisatie echt verder helpt. Door middel van talks van vakexperts uit binnen- en buitenland tijdens live- en online groepssessies leer je ook van andere organisaties en hun cases en doe je inspiratie op. Een unieke kans die je niet mag missen!

Digitale Daadkracht is een jaarlijks terugkerend action learning programma voor medewerkers van culturele organisaties. In een gezamenlijk traject van acht maanden werk je binnen een gedeeld thema aan een eigen concreet project die de digitale vaardigheden en strategie van jouw organisatie vergroten.

Digitale Daadkracht werd met de naam Let’s Get Real ontwikkeld in de UK door The Audience Agency (voorheen Culture24), waar zij nu hun 12e succesvolle jaargang doorlopen. Deelnemers waren onder meer V&A, Battersea Arts Centre, Bodleian Libraries, the British Museum, The National Gallery.

**Hier het blokje met Achtergrond tussen..?**

Werken aan een eigen vraagstuk

Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan. 
Denk hierbij aan: 

  • Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
  • Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
  • Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
  • Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
  • Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?

Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.

Praktische info

Periode

Start oktober 2024 en afronding mei 2025

Thema 2024-2025

Bouwen aan Online Succes

Opzet programma

  • Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
  • Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
  • Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
  • Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.

Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zullen voornamelijk in het Nederlands zijn. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.

Deelname voor Online Succes

Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Wij adviseren om dit samen met een collega te doen die vanuit een andere rol of afdeling betrokkenheid heeft bij het organisatievraagstuk/jullie case. Samen breng je 'online' verder jullie organisatie in.


Dan dit blok met de Meld je aan knop:

Rechts in blok aan de zijkant van de pagina:

Data:

Workshop 1 (live) – do 10 okt 2024

Workshop 2 (live) – do 7 nov 2024

Workshop 3 (online) – do 5 dec 2024

Workshop 4 (online) – week van 27 jan 2025

Workshop 5 (online) – week van 17 mrt 2025

Workshop 6 (live) – week van 12 mei

Workshop 7 (live, terugkomdag) – week van 23 juni

Tijd

Live workshops: 10:00-16:00

Online workshops: 10:00-12:00

Coaching op individuele basis.

Locaties

Diverse. Nog te bepalen.

Kosten

700 euro excl. btw per organisatie


De sub-pagina cq verdere informatie voor als je verder wilt lezen en meer info wilt over het programma:

Via zo’n blokje te bereiken(?):

Achtergrond

Achtergrond en opzet

Het Digitale Daadkracht programma neemt haar inspiratie van het Let’s Get Real (LGR) programma van The Audience Agency (voorheen Culture24) in de UK. De afgelopen tien jaar hebben zij mensen verzameld van 15-45 culturele organisaties [RH3] (Opens an external link) om samen digitale uitdagingen aan te pakken in een gezamenlijk jaarlijks project. LGR organiseert verschillende workshops over meerdere maanden , waarbij de groep tussen de workshops door werkt aan zelfgestuurd leren en experimenteren, ondersteund door coaches. De LGR-aanpak is altijd afgestemd op de behoeften en contexten van de groep en neemt een gebruikersgerichte ontwerpaanpak die wordt gekenmerkt door:

  • Leren van anderen – LGR brengt een pluriformiteit aan stemmen en perspectieven van binnen en buiten de culturele sector samen, om te informeren, ondersteunen, begeleiden en reflecteren op de uitdagingen van digitale projecten in de culturele sector.
  • Leren door te doen – LGR ondersteunt deelnemers bij het uitproberen van nieuwe manieren van werken binnen de context van hun dagelijkse activiteiten.
  • Samen leren – LGR creëert een gemeenschap van collega's met een gedeeld doel. Het programma bevordert Samenwerking en uitwisseling, waarbij de schat aan individuele ervaringen, expertise en kennis van mensen wordt ingezet met waardevol gedeeld begrip in de groep als uitgangspunt.

Reikwijdte van het programma

Sinds 2010 heeft het LGR-programma een aanzienlijk aantal mensen en organisaties geholpen.

670+ organisaties

1.130+ projectdeelnemers

13 jaar ervaring in de organisatie van het leerprogramma

10 actieonderzoekprojecten

9 conferenties/seminars

7 rapporten

35.000+ downloads

Eerdere LGR-projecten

Het formulier om interesse aan te geven om mee te doen heeft liefst de volgende vragen:

  • Naam
  • Organisatie
  • Website van organisatie
  • Functie
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer

Dan checkbox 2 opties:

Laat ons weten of je vandaag klaar bent om je in te schrijven voor het programma, of dat je interesse toont om je in te schrijven.

  • Ik wil me nu inschrijven. Ik heb de informatie over het Digitale Daadkracht gelezen en begrepen, en ik kan volledige deelname toezeggen samen met een collega uit mijn organisatie.
  • Ik ben geïnteresseerd om mee te doen, maar ik heb meer informatie en/of tijd nodig voordat ik me kan inschrijven. Registreer dit als mijn uiting van interesse.

Ik geef een adviseur van DEN toestemming via mail of telefoon contact met mij op te nemen om deelname verder te bespreken.

2x jouw niet zo mooi [RH1] (Opens an external link)

nog toevoegen dat DEN nu met TAA als partner een unieke NL opzet aanbiedt oid? [RH2] (Opens an external link)

jaarlijks 15 tot 45? of in totaal? [RH3] (Opens an external link)

Wist je dat het Digitale Daadkracht programma internationaal al meer dan 670 organisaties heeft geholpen? Lees meer over de achtergrond van het programma.

Werken aan een eigen vraagstuk

Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan. 
Denk hierbij aan: 

  • Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
  • Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
  • Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
  • Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
  • Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?

Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.

Praktische info

Periode

Start oktober 2024 en afronding mei 2025

Thema 2024-2025

Bouwen aan Online Succes

Opzet programma

  • Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
  • Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
  • Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
  • Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.

Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zullen voornamelijk in het Nederlands zijn. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.

Deelname voor Online Succes

Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Wij adviseren om dit samen met een collega te doen die vanuit een andere rol of afdeling betrokkenheid heeft bij het organisatievraagstuk/jullie case. Samen breng je 'online' verder jullie organisatie in.

Wat Digitale Daadkracht je brengt (en wat niet) 

Digitale Daadkracht is dé plek om op strategisch niveau aan de slag te gaan met je AI-project. We duiken in vragen als: Hoe gebruik je AI slim voor gestroomlijnde samenwerking? Welke digitale innovatie past in de strategie van jouw organisatie? En hoe beslis je dit, terwijl je je team meeneemt? 

Dit programma biedt geen 1-op-1 technische begeleiding bij het exact inrichten van een specifieke AI-tool voor jouw organisatie. Onze focus ligt op de strategische implementatie en de menselijke kant van innovatie. Wel proberen we aanvullend aanbod vanuit DEN te laten aansluiten, zodat je zowel op strategisch als op operationeel vlak de juiste ondersteuning vindt. We leiden je op tot een digitale koploper die niet alleen weet hoe, maar ook waarom.

Klaar voor Digitale Daadkracht? Meld je aan!

Dit is jouw kans om met concrete stappen digitale transformatie in gang te zetten. Er is dit jaar plek voor slechts 12 organisaties. Wacht dus niet te lang!

Meld jouw interesse snel aan via het bijgaande formulier. Na je aanmelding neemt een projectadviseur van DEN contact met je op voor een (digitaal) voorgesprek in augustus-september 2025. Daarin bespreken we je eerste ideeën, je motivatie, en de team-samenstelling. Ook als je nog niet zeker bent van je specifieke project, of als je eerst met een adviseur wilt sparren, nodigen we je uit om je aan te melden en dit aan te geven in het formulier.

De selectie van de deelnemende organisaties (max. 12) gebeurt op basis van geografische spreiding, diversiteit aan vraagstukken en -sectoren, en een goede verdeling van grotere en kleinere organisaties.

Schrijf jouw organisatie in voor Digitale Daadkracht; bouwen aan online succes centraal.

Ga samen met een collega aan de slag en haal online succes voor jouw organisatie.

Programma 2026

When

January 14
6 Days
10.00 - 16.00 uur

Location

Costs

-
show planning

Workshop 1

Jan 14, 2026
10.00 - 16.00 uur
Live
Locatie nog niet bekend

Workshop 2

Feb 4, 2026
10.00 - 16.00 uur
Live
Locatie nog niet bekend

Workshop 3

Mar 4, 2026
10.00 - 12.00 uur
Online

Workshop 4

Apr 8, 2026
10.00 - 12.00 UUR
Online

Workshop 5

May 20, 2025
10.00 - 12.00 uur
Online

Workshop 6

Jun 17, 2025
10.00 - 16.00 uur
Live
Locatie nog niet bekend

Share this course

Discover the latest digital trends in the culture sector!

Receive tips, knowledge and inspiration on digital transformation in culture every month.