Digitale Daadkracht
DEN lanceert dit najaar het, uit de UK succesvolle, programma Digitale Daadkracht. Deze eerste editie staat het thema: Bouwen aan online succes centraal.
Vergroot je Digitale Daadkracht
Het is vaak moeilijk een duidelijk beeld te hebben van wat succes werkelijk betekent. Rapportages en analysetools zijn meer gericht op commercieel succes dan op maatschappelijke impact, dit maakt het vaak lastig om succes voor culturele organisaties goed te begrijpen en te meten.
Online Succes
We definiëren daarom eerst: wat betekent Online Succes voor mijn organisatie en welke manieren heb ik om succes te meten? Als we succes definiëren kijken we naar drie dingen: wat betekent succes voor jou, je organisatie en je publiek.
Aanpak
Samen met een collega werk je aan een concrete case die leeft binnen jouw organisatie. Onder professionele coaching van DEN en met input van (internationale) vakexperts werk je aan jouw case die je organisatie echt verder helpt. Door middel van talks van vakexperts uit binnen- en buitenland tijdens live- en online groepssessies leer je ook van andere organisaties en hun cases en doe je inspiratie op. Een unieke kans die je niet mag missen!
Digitale Daadkracht is een jaarlijks terugkerend action learning programma voor medewerkers van culturele organisaties. In een gezamenlijk traject van acht maanden werk je binnen een gedeeld thema aan een eigen concreet project die de digitale vaardigheden en strategie van jouw organisatie vergroten.
Digitale Daadkracht werd met de naam Let’s Get Real ontwikkeld in de UK door The Audience Agency (voorheen Culture24), waar zij nu hun 12e succesvolle jaargang doorlopen. Deelnemers waren onder meer V&A, Battersea Arts Centre, Bodleian Libraries, the British Museum, The National Gallery.
**Hier het blokje met Achtergrond tussen..?**
Werken aan een eigen vraagstuk
Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan.
Denk hierbij aan:
- Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
- Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
- Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
- Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
- Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?
Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.
Praktische info
Periode
Start oktober 2024 en afronding mei 2025
Thema 2024-2025
Bouwen aan Online Succes
Opzet programma
- Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
- Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
- Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
- Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.
Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zullen voornamelijk in het Nederlands zijn. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.
Deelname voor Online Succes
Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Wij adviseren om dit samen met een collega te doen die vanuit een andere rol of afdeling betrokkenheid heeft bij het organisatievraagstuk/jullie case. Samen breng je 'online' verder jullie organisatie in.
Dan dit blok met de Meld je aan knop:
Rechts in blok aan de zijkant van de pagina:
Data:
Workshop 1 (live) – do 10 okt 2024
Workshop 2 (live) – do 7 nov 2024
Workshop 3 (online) – do 5 dec 2024
Workshop 4 (online) – week van 27 jan 2025
Workshop 5 (online) – week van 17 mrt 2025
Workshop 6 (live) – week van 12 mei
Workshop 7 (live, terugkomdag) – week van 23 juni
Tijd
Live workshops: 10:00-16:00
Online workshops: 10:00-12:00
Coaching op individuele basis.
Locaties
Diverse. Nog te bepalen.
Kosten
700 euro excl. btw per organisatie
De sub-pagina cq verdere informatie voor als je verder wilt lezen en meer info wilt over het programma:
Via zo’n blokje te bereiken(?):
Achtergrond
Achtergrond en opzet
Het Digitale Daadkracht programma neemt haar inspiratie van het Let’s Get Real (LGR) programma van The Audience Agency (voorheen Culture24) in de UK. De afgelopen tien jaar hebben zij mensen verzameld van 15-45 culturele organisaties [RH3] (Opens an external link) om samen digitale uitdagingen aan te pakken in een gezamenlijk jaarlijks project. LGR organiseert verschillende workshops over meerdere maanden , waarbij de groep tussen de workshops door werkt aan zelfgestuurd leren en experimenteren, ondersteund door coaches. De LGR-aanpak is altijd afgestemd op de behoeften en contexten van de groep en neemt een gebruikersgerichte ontwerpaanpak die wordt gekenmerkt door:
- Leren van anderen – LGR brengt een pluriformiteit aan stemmen en perspectieven van binnen en buiten de culturele sector samen, om te informeren, ondersteunen, begeleiden en reflecteren op de uitdagingen van digitale projecten in de culturele sector.
- Leren door te doen – LGR ondersteunt deelnemers bij het uitproberen van nieuwe manieren van werken binnen de context van hun dagelijkse activiteiten.
- Samen leren – LGR creëert een gemeenschap van collega's met een gedeeld doel. Het programma bevordert Samenwerking en uitwisseling, waarbij de schat aan individuele ervaringen, expertise en kennis van mensen wordt ingezet met waardevol gedeeld begrip in de groep als uitgangspunt.
Reikwijdte van het programma
Sinds 2010 heeft het LGR-programma een aanzienlijk aantal mensen en organisaties geholpen.
670+ organisaties
1.130+ projectdeelnemers
13 jaar ervaring in de organisatie van het leerprogramma
10 actieonderzoekprojecten
9 conferenties/seminars
7 rapporten
35.000+ downloads
Eerdere LGR-projecten
- Tot nu toe zijn er 12 LGR-projecten geweest, elk met een andere vraag rond digitale transformatie voor cultuur- en erfgoedorganisaties. Rapporten van voorgaande edities van LGR zijn hier te downloaden (Opens an external link).
Het formulier om interesse aan te geven om mee te doen heeft liefst de volgende vragen:
- Naam
- Organisatie
- Website van organisatie
- Functie
- E-mailadres
- Telefoonnummer
Dan checkbox 2 opties:
Laat ons weten of je vandaag klaar bent om je in te schrijven voor het programma, of dat je interesse toont om je in te schrijven.
- Ik wil me nu inschrijven. Ik heb de informatie over het Digitale Daadkracht gelezen en begrepen, en ik kan volledige deelname toezeggen samen met een collega uit mijn organisatie.
- Ik ben geïnteresseerd om mee te doen, maar ik heb meer informatie en/of tijd nodig voordat ik me kan inschrijven. Registreer dit als mijn uiting van interesse.
Ik geef een adviseur van DEN toestemming via mail of telefoon contact met mij op te nemen om deelname verder te bespreken.
2x jouw niet zo mooi [RH1] (Opens an external link)
nog toevoegen dat DEN nu met TAA als partner een unieke NL opzet aanbiedt oid? [RH2] (Opens an external link)
jaarlijks 15 tot 45? of in totaal? [RH3] (Opens an external link)
Wist je dat het Digitale Daadkracht programma internationaal al meer dan 670 organisaties heeft geholpen? Lees meer over de achtergrond van het programma.
Werken aan een eigen vraagstuk
Veel culturele organisaties worstelen met vraagstukken op digitaal gebied en missen begeleiding bij het oplossen hiervan.
Denk hierbij aan:
- Hoe kunnen we de inkomsten uit e-commerce / onze webwinkel vergroten?
- Hoe worden de afdeling programmering en marketing betere gesprekspartners en welke data kunnen we hiervoor gebruiken?
- Wat kunnen we doen om ons online aanbod beter aan te laten sluiten bij ons offline aanbod? Wat is voor ons een manier om gedeeld online/offline aanbod te maken?
- Hoe kunnen we publiek dat we al op een manier aanspreken ook interesseren voor ander aanbod?
- Hoe bereiken we meer publiek met onze digitale middelen (website, socials) en hoe meten we dan succes?
Heb jij een soortgelijk vraagstuk en ben je enthousiast geworden? Geef je interesse aan via het formulier. Er is dit jaar plek voor 12 organisaties.
Praktische info
Periode
Start oktober 2024 en afronding mei 2025
Thema 2024-2025
Bouwen aan Online Succes
Opzet programma
- Vier live workshops op verschillende locaties in Nederland met (internationale) digitale experts uit de culturele sector en daarbuiten.
- Online workshops om van experts en van andere organisaties verder te leren en jouw project te inspireren.
- Online coaching (gedurende 6 maanden) om jouw project te ondersteunen en keuzes te maken die het project en je organisatie verder brengen.
- Community platform om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers van Digitale Daadkracht.
Het Digitale Daadkracht-programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zullen voornamelijk in het Nederlands zijn. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden. Enkele sprekers bij workshops zullen Engelstalig zijn.
Deelname voor Online Succes
Inschrijven samen met een collega is een vereiste voor deelname. Wij adviseren om dit samen met een collega te doen die vanuit een andere rol of afdeling betrokkenheid heeft bij het organisatievraagstuk/jullie case. Samen breng je 'online' verder jullie organisatie in.
Jouw AI project verder uitgedacht
Live, locatie n.t.b., hele dag
Elk succesvol project dient een groter doel dan het project zelf. Waarom is dit project belangrijk? Wat betekent het antwoord op deze vraag voor de aanpak van jouw project? In deze workshop duik je in de motivatie, cultuur en dynamiek binnen jouw organisatie. In intervisierondes onderzoek je elkaars waarom, waarmee eigenaarschap en vertrouwen in jouw beste aanpak helder worden. Een concreter idee hebben waar je wilt eindigen helpt je te formuleren: waar ga ik morgen mee aan de slag?
Doel: inzicht in de verschillende aspecten van digitale verandering en de noodzaak dit te doorgronden om een oplossing duurzaam in te zetten en ook jouw organisatie mee te krijgen. Context binnen jouw organisatie scherp om een realistische roadmap te maken voor jouw project.
Voorwaarden en prioriteiten voor succesvolle inzet van AI
Online, 2 uur
Data vormt de basis voor de inzet van AI. In deze sessie ontdek je hoe AI en data-analyse kunnen helpen bij efficiëntere processen. Je ziet voorbeelden uit de cultuursector, werkt aan een opdracht rond jouw eigen case en krijgt praktische tips om met data waarde te creëren.
Doel: doorgronden hoe data en AI niet los van elkaar te zien zijn en een goed strategisch plan bijdraagt aan strategische, beter georganiseerde inzet van AI.
Digitale veerkracht en veranderkracht
Online, 2 uur
Nieuwe technologie brengt kansen én uitdagingen. In deze sessie overwegen we jouw rol in succesvolle digitale verandering, technostress en verandering. Samen met een gastspreker onderzoek je wat ‘digitale moed’ betekent en formuleer je jouw persoonlijke AI-change manifesto. Doel: inzicht in de emotionele kant van digitale innovatie en handvatten voor duurzame motivatie in teams.
Succesvolle projecten: organisatie ritme en experimenteren
Online, 2 uur
Een succesvol digitaal (AI) project vraagt om experimenteren en leren. In deze sessie ontdek je hoe je ruimte creëert voor kleine, veilige experimenten in je organisatie. Je werkt aan het invullen van een if this, then that-model en deelt resultaten met de andere deelnemers.
Doel: stappen zetten om jouw AI aanpak te testen, verbeteren en inbedden in je dagelijkse werk.
Resultaten en reflectie
Live, locatie n.t.b., hele dag
De afsluitende dag staat in het teken van delen en leren. Alle deelnemers presenteren hun (tussen)resultaten, inzichten en vervolgstappen aan elkaar. In reflectiegroepen bespreek je persoonlijke, organisatorische en sectorbrede lessen. We sluiten af met een gezamenlijke
Het programma richt zich op de Nederlandse culturele sector. Workshops, lezingen en coaching zijn voornamelijk in het Nederlands, met enkele Engelstalige sprekers. Coaching kan in overleg ook in het Engels plaatsvinden.
Kosten
Exclusief voor deze tweede editie van dit nieuwe programma, bieden we een gereduceerd tarief aan van 950 euro per project. Inclusie en spreiding van ons bereik is belangrijk, daarom hebben we ook plek voor twee ambitieuze kleinere organisaties om kosteloos mee te doen. Daarnaast is het mogelijk om een bijdrage bij Werktuig PPO (Opens an external link) aan te vragen voor dit programma.
Wat Digitale Daadkracht je brengt (en wat niet)
Digitale Daadkracht is dé plek om op strategisch niveau aan de slag te gaan met je AI-project. We duiken in vragen als: Hoe gebruik je AI slim voor gestroomlijnde samenwerking? Welke digitale innovatie past in de strategie van jouw organisatie? En hoe beslis je dit, terwijl je je team meeneemt?
Dit programma biedt geen 1-op-1 technische begeleiding bij het exact inrichten van een specifieke AI-tool voor jouw organisatie. Onze focus ligt op de strategische implementatie en de menselijke kant van innovatie. Wel proberen we aanvullend aanbod vanuit DEN te laten aansluiten, zodat je zowel op strategisch als op operationeel vlak de juiste ondersteuning vindt. We leiden je op tot een digitale koploper die niet alleen weet hoe, maar ook waarom.


Wat Digitale Daadkracht je brengt (en wat niet)
Digitale Daadkracht is dé plek om op strategisch niveau aan de slag te gaan met je AI-project. We duiken in vragen als: Hoe gebruik je AI slim voor gestroomlijnde samenwerking? Welke digitale innovatie past in de strategie van jouw organisatie? En hoe beslis je dit, terwijl je je team meeneemt?
Dit programma biedt geen 1-op-1 technische begeleiding bij het exact inrichten van een specifieke AI-tool voor jouw organisatie. Onze focus ligt op de strategische implementatie en de menselijke kant van innovatie. Wel proberen we aanvullend aanbod vanuit DEN te laten aansluiten, zodat je zowel op strategisch als op operationeel vlak de juiste ondersteuning vindt. We leiden je op tot een digitale koploper die niet alleen weet hoe, maar ook waarom.
Klaar voor Digitale Daadkracht? Meld je aan!
Dit is jouw kans om met concrete stappen digitale transformatie in gang te zetten. Er is dit jaar plek voor slechts 12 organisaties. Wacht dus niet te lang!
Meld jouw interesse snel aan via het bijgaande formulier. Na je aanmelding neemt een projectadviseur van DEN contact met je op voor een (digitaal) voorgesprek in augustus-september 2025. Daarin bespreken we je eerste ideeën, je motivatie, en de team-samenstelling. Ook als je nog niet zeker bent van je specifieke project, of als je eerst met een adviseur wilt sparren, nodigen we je uit om je aan te melden en dit aan te geven in het formulier.
De selectie van de deelnemende organisaties (max. 12) gebeurt op basis van geografische spreiding, diversiteit aan vraagstukken en -sectoren, en een goede verdeling van grotere en kleinere organisaties.
Schrijf jouw organisatie in voor Digitale Daadkracht; bouwen aan online succes centraal.
Ga samen met een collega aan de slag en haal online succes voor jouw organisatie.

