Verkrijg nieuwe inzichten uit rapporten en onderzoeken over publieksdata. Op deze pagina vind je een aantal bronnen en een korte introductie. Klik op de links om de volledige stukken te openen.
Publieksdata in de culturele sector
ECM en DEN - maart 2020
Hoe wordt in de Nederlandse cultuursector gewerkt met publieksdata en wat zijn kansen voor samenwerking binnen het publieksonderzoek? Dit is een inventarisatie van initiatieven op het gebied van verzamelen, analyseren en delen van gegevens over cultuurbezoekers, gepubliceerd door DEN in samenwerking met EMC Cultuuronderzoeken.
Landelijk samenwerkingsverband voor publieksdata in de culturele sector
PPMC en SiRM in opdracht van OCW - augustus 2020
Onderzoek naar mogelijkheden van een landelijk samenwerkingsverband voor publieksdata en naar de meest geschikte organisatievorm hiervoor.
Doelen van het samenwerkingsverband:
- bevordering van het verzamelen, gebruiken en delen van publieksdata én inzichten door kleinere en grote culturele instellingen;
- vergroting van het inzicht in bezoekers en niet-bezoekers van individuele instellingen;
- bevorderen van data-gerelateerde deskundigheid en vaardigheden.
Lees meer over de totstandkoming van het samenwerkingsverband
Samen sterker, op weg naar één platform voor de cultuursector
Cultuur Inzicht
Hoe kijkt de culturele sector naar een online samenwerkingsplatform voor databeheer en wat zijn de voorwaarden? Onderzoek van OCW en PACCT naar een mogelijk samenwerkingsmodel op het terrein van publieksinformatie, waarmee de sector duurzaam versterkt wordt.
Understanding Museum Visitors' Motivations and Learning
Wat herinneren mensen zich van hun museumbezoeken? Welke factoren leken het meest bij te dragen aan de vorming van langetermijnherinneringen aan een museumbezoek? Op basis van de transcripties van vraaggesprekken met 22 museumbezoekers zijn museumherinneringen kwalitatief geanalyseerd. Lees hier de belangrijkste bevindingen van John Falk. Hij heeft er ook het boek Identity and the museum visitor experience over gepubliceerd.
Meer publiek dankzij fact-based marketing in de culturele sector
VSBfonds - 2016
Fact-based marketing maakt het mogelijk om beter tegemoet te komen aan de wensen van het publiek en het zo
aan u te binden. In het kader van het programma Publieksbinding van VSBfonds, werkten vijf musea en acht podia hard aan het bedenken en testen van acties. De conclusie uit deze pilotprojecten is dat fact-based marketing een belangrijke impuls kan geven aan de culturele sector in Nederland.