Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Handsfree bezoek: Hoe digitale middelen kunnen helpen bij publiekbegeleiding in coronatijd

Het nieuwe culturele seizoen staat voor de deur, maar die deur staat helaas nog maar op een kier. Ondertussen is het duidelijk dat de beperkingen in mogelijkheden vanwege de coronamaatregelen voor langere tijd in meer of mindere mate zullen gelden. Dat heeft ook voor culturele instellingen consequenties. In dit artikel zetten we enkele digitale middelen op een rij die kunnen ondersteunen bij (beperkt) fysiek cultuurbezoek.

Voor het bezoek: crowd control

Toegangskaarten worden grotendeels online gereserveerd en dat biedt de kans om mensen over de dag te verspreiden. Veel musea kiezen voor tijdsblokken en bijvoorbeeld TivoliVredenburg organiseerde Walk the line, waarbij muzikanten maar liefst negen keer achter elkaar een concert gaven voor een klein publiek. Door in de online ticketshop te laten zien wat drukke en rustige momenten zijn, kun je als instelling vooraf al aan crowd control doen.

Voor het bezoek: veiligheidsmaatregelen tonen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen staan te popelen om cultuur te bezoeken. Meer dan de helft van de respondenten in een onderzoek door Rotterdam Festivals is van plan was om snel weer een bioscoop, theater of museum te bezoeken. In België gelden vergelijkbare cijfers, zo blijkt uit onderzoek daar door Publiq en museumPASSmusées. Zowel Nederlanders als Belgen geven hierbij aan dat goede maatregelen omtrent veiligheid een voorwaarde zijn voor een fysiek bezoek.

Door via digitale kanalen zoals de website en social media heel duidelijk te laten zien welke maatregelen er zijn genomen, kunnen organisaties bezoekers het vertrouwen geven om te komen. Online kaartverkoop geeft extra communicatiemogelijkheden door in de bevestiging de maatregelen nog eens te noemen. Zo’n boodschap kan overigens duidelijk en toch speels zijn, zoals bijvoorbeeld blijkt uit deze video van het Mauritshuis:

MuseumNext schreef een artikel over tien manieren waarop je je (museum-) website Covidproof kunt maken.

Voor het bezoek: anticipatie

Niet alleen de praktische informatie kan online worden gedeeld. Je kan ook digitale middelen inzetten als opwarmer voor het bezoek. Voorpret is belangrijk en een vooruitzicht op een voorstelling of tentoonstelling draagt bij aan de beleving ervan. Het Noord Nederlands Toneel deed dit bijvoorbeeld al voor de coronacrisis met hun podcast ‘inleiding voor onderweg’. De naam zegt het al: op deze manier kunnen mensen zich kort van te voren voorbereiden op de voorstelling die zij gaan bekijken. Een podcast, introductievideo, of een bericht van de makers zijn in deze tijd een goede manier om de anticipatie bij mensen te verhogen.

Zelf aan de slag met een podcast? In dit artikel geeft DEN je 11 tips.

Tijdens het bezoek: verrijken

Bij de heropening van musea adviseerde de Museumvereniging om audiotourapparaten goed te ontsmetten, maar dat betekent wel extra handelingen voor medewerkers. Een alternatief is om de mediafiles (ook) online aan te bieden. Al voor de coronacrisis zetten veel musea in op ‘bring your own device’ (BYOD), waarbij bezoekers worden aangemoedigd om hun eigen telefoon te gebruiken. Een eenvoudige manier om dat te doen is om audiofiles op bijvoorbeeld Soundcloud te zetten en bezoekers hier op te wijzen bij binnenkomst.

Touchscreens zijn niet bijzonder hygiënisch, een coronaproof oplossing voor het gebruik hiervan is de stylus. Met zo’n pen kunnen mensen touchscreens bedienen zonder het zelf te hoeven aanraken. Geef bezoekers een individuele stylus die na het bezoek wordt gereinigd.

Op de lange termijn worden touchscreens misschien wel afgeschaft en gaan we over op andere technologieën. Zo zijn er al schermen die je niet hoeft aan te raken doordat ze reageren op gebaren: ‘zero-touch-screens’. Eerder werkte bijvoorbeeld de Kinect van spelcomputerfabrikant Xbox al met gebaren, maar de nieuwe generatie schermen is veel preciezer. In dit artikel van het Science Museum in Londen wordt er meer over uitgelegd.

En in deze video zie je hoe zero touch werkt

Na het bezoek: feedback verzamelen

Van je bezoekers kun je veel leren. Sommige organisaties sturen mensen op de dag van het bezoek meteen een digitale enquête. Hierin wordt bijvoorbeeld gevraagd hoe de maatregelen werden ervaren en of mensen zich veilig voelden. Ook van reacties op social media of mails die bezoekers sturen kun je veel leren. Hoe je online publieksonderzoek zou kunnen doen lees je in dit artikel dat DEN publiceerde.

Wat is de impact van digitaal aanbod? DEN organiseert een pilot rondom online publieksonderzoek naar bezoekersbeleving. Op de website zal in het najaar van 2020 hierover regelmatig worden gepubliceerd.

Na het bezoek: vasthouden

Mensen die naar je museum of een theatervoorstelling zijn geweest, voelen zich betrokken. Bovendien hebben mensen vaak behoefte om ervaringen te verwerken, door bijvoorbeeld een nabespreking of de mogelijkheid om nog vragen te stellen aan makers. Bezoekers kun je vasthouden door ze na het bezoek ook interessante – digitale – informatie te geven. Stuur een ‘aftermovie’, wijs mensen op digitaal aanbod en blijf met ze in gesprek op sociale media. DEN schreef een artikel met tips om je publiek online te raken met Storytelling. Digitale middelen zijn bij uitstek een manier om direct in contact te komen met je bezoekers, over langere tijd een band met hen op te bouwen en je impact te vergoten.

Hoe ondersteunen digitale middelen jouw praktijk?

Digitale middelen kunnen dus een fysiek bezoek op allerlei manieren ondersteunen. Of het nu gaat om praktische zaken als crowd control en veiligheidsmaatregelen of om impact en publieksbeleving. We zijn benieuwd wat jullie ervaringen zijn op dit gebied en horen graag op welke manier digitale middelen jouw organisatie ondersteuning bieden.

Contactpersoon: Sophie Heijkoop

Contactpersoon: Sophie Heijkoop

Adviseur

Neem contact op met Sophie:


070 314 03 56

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.