Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

De Uit & Thuismarkt

De Uitmarkt in Amsterdam, traditioneel de aftrap van het culturele seizoen, vindt dit jaar deels online plaats. Omdat grote evenementen nog niet zijn toegestaan vanwege de Covid-maatregelen, ontwikkelde de organisatie een platform waarop korte optredens te bekijken zijn: de Thuismarkt. DEN sprak producent Frans de Vries over de ontwikkeling, doelen en ontvangst van het platform.

Frans de Vries is al jaren producent van de Uitmarkt. Hij is verrast dat het mogelijk blijkt om online makers en publiek bij elkaar te brengen. In slechts vijf weken werd een website gebouwd waar artiesten korte video’s op zetten, waarvoor het publiek €2,- betaalt om ze te kunnen bekijken. Die opbrengsten gaan direct naar de makers.

Het platform wordt nu ingezet om toe te werken naar de Uitmarkt, die eind augustus 2020 in een andere vorm wel door gaat. Dat weekend zal er een mix zijn van kleinschalige optredens in Amsterdamse zalen en streams die op de site worden getoond. Door nu een aanloopfase te nemen, hoopt de Uitmarkt een groot publiek te bereiken, ook al kan niet iedereen straks fysiek aanwezig zijn.

Format

De organisatie koos voor een vast format voor de content. Video’s duren 10 tot 15 minuten en moeten gemaakt zijn voor dit platform, een uniek optreden met een kop en een staart. Enige kwaliteitscontrole vindt De Vries daarbij belangrijk en de Uitmarkt ondersteunt dit met montage en richtlijnen.

Als start organiseerde de Uitmarkt opnames met een aantal artiesten in De kleine komedie, het Concertgebouw en Teylers Museum. Deze video’s inspireerden andere makers om zelf aan de slag te gaan en het platform blijft groeien met hun video’s.

De keuze voor dit format is heel bewust gemaakt. De Uitmarkt wil hiermee bij een breed publiek cultuur onder de aandacht brengen. De organisatie dacht na hoe het platform kon bijdragen aan deze missie. Daarom kozen ze er niet voor ‘online een festival naspelen’, maar over een langere periode de video’s te tonen. De Vries hoopt dat mensen rondsnuffelen op de site en video’s van verschillende makers en disciplines bekijken.

Cultuur kost geld

Dat er betaald moest worden, was één van de uitgangspunten van het platform. Cultuur kost nu eenmaal geld en dat wilde de Uitmarkt duidelijk maken aan het publiek. De reacties daarop zijn wisselend vertelt De Vries: ‘Mensen zijn niet gewend om te betalen voor digitale content. Voor de één is €2 toch een drempel, terwijl andere mensen makkelijk €17,50 betalen, ook voor een digitale voorstelling. Dat laatste doen mensen dan denk ik meer als donatie’. Bezoekers geven aan om twee redenen te willen betalen; ofwel omdat ze een video van een specifieke maker willen zien: ‘zoals een klant een product koopt’ ofwel omdat ze de sector willen steunen. In het laatste geval voelt de video als een cadeautje dat mensen krijgen bij de donatie.

Publieksbereik

De reguliere Uitmarkt trekt doorgaans voor de helft bezoekers uit Amsterdam en omgeving en voor de andere helft bezoekers van buiten de stad. Tot verrassing van De Vries blijkt dit online ongeveer gelijk te zijn: ‘Digitaal is niet meteen nationaal, we hebben niet de capaciteit om het hele land te bereiken.’ Daarbij speelt ook mee dat veel van de programmering van Amsterdamse instellingen komt. Met hen zijn de lijntjes kort, omdat zij ook vaker op de fysieke Uitmarkt komen spelen dan een gezelschap uit bijvoorbeeld Limburg.

Digitaal is niet meteen nationaal

Dat er veel regionale online bezoekers zijn, weet De Vries dankzij uitgebreid online publieksonderzoek: ‘Anders stonden we in korte broek in de regen op het Museumplein, nu hebben we een online dashboard waarvan we veel leren: wanneer mensen kijken en waarnaar’. De Uitmarkt nam een bedrijf in de arm dat de data voor hen interpreteert, want die kennis was nog niet in huis. Er blijkt een hoge conversie te zijn want van de 100 bezoekers kijken er 10 naar een video en doneren dus direct aan de makers.

De aandacht die makers zelf besteden aan het platform is van invloed op hoeveel de video’s worden bekeken. Het blijkt dat de ene artiest strategischer omgaat met social media dan de andere. Uitmarkt levert korte snippets aan de makers voor online promotie. De Vries ziet dat artiesten die dit zelf veel delen, ook goed bekeken worden op het platform: ‘€2 lijkt misschien niet zoveel, maar als duizend mensen kijken, brengt het toch wat op’.

Lessons learned

Het platform is in heel korte tijd ontwikkeld, ‘Eigenlijk is het te snel gebouwd’, zegt De Vries, ‘maar dat moest ook.’ Technisch zit het goed in elkaar, de organisatie vond het heel belangrijk om grote groepen kijkers te bedienen en veel video’s tegelijk te streamen zonder dat het platform vast zou lopen.

De Vries zou nu graag volgende stappen zetten in het bereik en de diversiteit van programmering. Mensen verleiden om verder te kijken, misschien een jongerenprogramma zoals er op de fysieke Uitmarkt ook is. Hoe je dat digitaal goed kan presenteren is nog een lastige vraag.

Toekomst

Voorlopig is de Thuismarkt, net als de Uitmarkt, de opmaat naar een nieuw cultureel seizoen 2020-21. De Vries: ‘De techniek geeft je de mogelijkheid om je tot je publiek te verhouden, maar het gaat niet iets vervangen. De magie van een live optreden, de energie en dan samen applaudisseren, dat heb ik echt gemist.’

De site is vooralsnog tijdelijk in de lucht, de gemeente Amsterdam gaf subsidie voor de aanloop naar en het weekend van de Uitmarkt. Ook zijn er afspraken gemaakt met artiesten over rechten; de video’s blijven een bepaalde periode te zien. De Vries ziet wel mogelijkheden om het platform langer online te houden. De infrastructuur om op een laagdrempelige manier toch betaald te krijgen voor cultuur is er nu en daar is behoefte aan in de sector. Zeker wanneer de capaciteit van theaters wellicht nog lange tijd kleiner blijft vanwege de Covid-maatregelen.

In de toekomst zou de thuismarkt een plek kunnen worden waar bezoekers veel aanbod bij elkaar vinden. De Vries wil een nieuwsgierig publiek bedienen. Wanneer iemand nu zoekt naar een voorstelling, maar bijvoorbeeld afhaakt vanwege de prijs of het tijdstip van een voorstelling, dan zou diegene makkelijk een alternatief uitje kunnen vinden op de thuismarkt. De Vries: ‘Er is nog weinig neiging bij culturele instellingen om gegevens met elkaar te delen.’ Het Uitmarkt-platform kan een breed cultureel aanbod tonen en daarmee in een behoefte van bezoekers voorzien.

Contactpersoon: Sophie Heijkoop

Contactpersoon: Sophie Heijkoop

Adviseur

Neem contact op met Sophie:


070 314 03 56