Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Doe mee aan de pilot publieksonderzoek en leer meer over de online ervaring van je publiek

De afgelopen maanden bleek meer dan ooit tevoren hoe belangrijk online content en digitale activiteiten zijn voor culturele instellingen. Maar hoe krijg je nou een goed beeld van de online ervaringen van je publiek en hoe weet je wat de wensen zijn rondom je digitale aanbod?

Dit najaar start DEN met een pilot rond onderzoek naar online publiekservaring. In de pilot ga je aan de slag met de tool Microsurvey en deel je de resultaten met andere deelnemers en met DEN. Na deze pilot weet je hoe je de resultaten van het publieksonderzoek kunt vertalen voor verdere ontwikkeling en strategie van je instelling. Aanmelden kan tot en met 16 augustus, er is plek voor maximaal 6 cultuurinstellingen.

De afgelopen maanden bleek dat het aanbieden van online content en andere digitale activiteiten zeer belangrijk is voor de digitale communicatie vanuit culturele instellingen. Veel organisaties stellen zich nu de vraag hoe ze hun online bezoeker ook na deze periode duurzaam kunnen bedienen.

Om een goed beeld te krijgen van hoe online bezoekers zich gedragen, wat de wensen zijn en wat de impact is van het digitale aanbod, is het van belang dat we data verzamelen. Om de cultuursector hierbij te ondersteunen, start DEN een pilot over publieksonderzoek naar online publiekservaringen. Hiervoor gebruiken we Microsurvey, een eenvoudige tool voor het doen van online onderzoek, die op afstand kan worden uitgezet.

In deze pilot gaan we met maximaal 6 cultuurinstellingen aan de slag met publieksdata. Deelnemende instellingen voeren dit najaar een publieksonderzoek uit met de tool Microsurvey en delen de resultaten met andere deelnemers en met DEN. DEN begeleidt de onderzoeken en zorgt ervoor dat elke instelling na deelname weet hoe de resultaten vertaald kunnen worden voor verdere ontwikkeling en strategie van de instelling.

 

In het kort

Voor wie: erfgoed- en kunstinstellingen die digitaal artistiek / inhoudelijk  aanbod  tonen voor hun publiek, zoals online rondleidingen, registraties, livestreams of andere digitale content.

Wat: voor het leren over en uitvoeren van onderzoek naar online publiekservaring via digitaal publieksonderzoek.

Deadline aanmelding: 16 augustus 2020

 

Wat houdt de pilot in?

Dit traject loopt van begin september 2020 tot het einde van het jaar. Wanneer je mee doet aan deze pilot:

  • Krijg je gratis toegang tot een Microsurvey-tool voor het uitvoeren van het onderzoek
  • Heb je aan het einde een publieksonderzoek uitgevoerd naar de impact van online activiteiten
  • Weet je hoe je de resultaten kan gebruiken voor verdere ontwikkeling en strategie
  • Doe je mee aan drie bijeenkomsten op 3 september, 29 oktober en 26 november via Zoom.
  • Deel je de resultaten met de andere deelnemers en met DEN
  • Is DEN beschikbaar voor begeleiding en feedback gedurende het traject

Hoe kun je meedoen?

Stuur een mail naar Sophie Heijkoop, adviseur bij DEN via sophie.heijkoop@den.nl. Aanmelden kan tot en met 16 augustus 2020. Vertel in de mail kort welke digitale activiteit je zou willen onderzoeken en waarom je dat belangrijk vindt.

Voor 21 augustus laten we weten of je mee kan doen aan de pilot. Voor de selectie wordt gekeken naar een mix van instellingen uit diverse disciplines en de motivatie om mee te doen. Er is plek voor zes deelnemers in deze pilot.

Sophie Heijkoop

Sophie Heijkoop

Adviseur

Sophie werkt als adviseur bij DEN. Haar aandachtsgebieden zijn onder andere digital storytelling en publieksdata. Eerder werkte Sophie in de museumwereld op het gebied van digitale educatie.


070 314 03 56
Thema's
Deel dit artikel