Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Inzicht 2: Voorbeelden van binnen en buiten de sector vormen een inspirerend startpunt

Bijeenkomsten en gesprekken met mensen uit de sector in het kader van het project Digitaal DNA hebben geleid tot drie inzichten over het digitaal DNA van de cultuursector. Deze inzichten delen we in de zomer van 2020. Dit is inzicht 2.

Een goed startpunt voor het ontwikkelen van digitale verdienmodellen zijn de inspirerende voorbeelden van binnen en buiten de cultuursector. Binnen het initiatief Digitaal DNA organiseerden we meerdere bijeenkomsten met deelnemers uit de cultuursector. Allen waren geïnteresseerd in de mogelijkheden van digitale technologie voor het ontdekken en ontwikkelen van digitale verdienmodellen. Inspiratie bleek een goed startpunt voor het gesprek over digitale verdienmodellen. De eerste inspiratie vonden we door ons te verdiepen in vernieuwende digitale technologieën en deze te combineren met een aantal verdienmodellen. 

De hierboven getoonde posters met technologische trends en verdienmodellen zijn kosteloos te downloaden en hergebruiken.

Een tweede bron voor inspiratie zijn verschillende voorbeelden van organisaties binnen en buiten de cultuursector die ervaring hebben opgedaan in het werken met digitale verdienmodellen.

Voorbeeld 1 - Variabele prijzen

ITA hanteert voor haar voorstellingen variabele prijzen. Naarmate er minder stoelen beschikbaar zijn, wordt de prijs hoger. Mensen die vroeg boeken betalen een lagere prijs. Het principe van variabele prijzen kan op verschillende andere manieren worden toegepast. Door terugkerende bezoekers te belonen met lagere prijzen of juist mensen die nog niet eerder een voorstelling hebben bezocht. 

Voorbeeld 2 - Livestreaming

Het Royal Observatory in Greenwich slaagde erin om honderdduizenden (veelal) nieuwe bezoekers te bereiken door het live uitzenden van een aantal astronomische gebeurtenissen. Met een budget van slechts 550 pond lukte het om een aantal gebeurtenissen zoals de maansverduistering in 2018 via Facebook live te delen met bezoekers. Door het combineren van livestreams, commentaar van experts en het delen van door gebruikers gemaakte content lukte het om persaandacht te creëren waardoor uiteindelijk 310.000 mensen werden bereikt op Facebook en 360.000 mensen via de eigen website. Het werk hiervoor werd volledig gedaan door medewerkers van het Royal Observatory zelf. Het beschikbare budget werd alleen gebruikt voor advertenties op Facebook.

Voorbeeld 3 - Podcasts

Het Noord Nederlands Toneel biedt bezoekers van haar voorstellingen een inleiding op haar voorstellingen in de vorm van een podcast. Voorafgaand aan de voorstelling kunnen bezoekers in een aflevering van de podcast horen wie de makers zijn van de voorstelling die ze gaan bezoeker, hoe de voorstelling is ontstaan en welke thema’s daarin behandeld worden.

Voorbeeld 4 - Spotify

Van wie kunnen we beter leren over digitale verdienmodellen dan de techbedrijven die deze deels hebben uitgevonden? Door het verdienmodel van bijvoorbeeld Spotify te ontleden, wordt duidelijk hoe dit bedrijf slim gebruik maakt van digitale technologie. Het aanbod wordt vergroot door onder andere gepersonaliseerde playlists en verwijzingen naar concerten van favoriete artiesten. Het bereik wordt vergroot door via een onbetaalde variant nieuwe luisteraars te werven. De impact wordt vergroot door het maken en organiseren van playlists, podcasts en events. De inkomsten worden vergroot door groei van het aantal betalende gebruikers.

Advies aan organisaties en individuen in de cultuursector
  • Wil je als organisatie digitale verdienmodellen ontwikkelen? Laat jezelf en je collega’s inspireren door de hiervoor genoemde voorbeelden en maak gebruik van de trendposters. Welke ideeën spreken aan en welke niet? Welke voorbeelden bieden bruikbare elementen voor de eigen organisatie?
  • Innovatie laat zich slecht kopiëren. Vermijd de valkuil van het kopiëren van succesvolle voorbeelden van anderen. Deze voorbeelden kunnen inspireren, maar uiteindelijk zoek je een digitaal verdienmodel dat specifiek bij de eigen organisatie past.Werk dus samen in het verkennen van de mogelijkheden, maar ontwikkel verdienmodellen die uniek zijn voor jouw organisatie.
Wat kun je morgen doen?
  • Hang de trendposters op een plek op die voor alle medewerkers goed zichtbaar is en nodig mensen uit om suggesties aan te dragen voor de toepassing van deze voorbeelden in de eigen organisatie.
  • Speel met je collega’s het kaartspel