Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Spacetime Layers: Van educatieve erfgoedapp naar systeem voor drukte-indicatie

Basisschoolleraar Patrick Trentelman bouwde in 2018 met zijn Groningse klas vol kinderen een app: Spacetime, gebaseerd op de concepten tijd en plaats. Door de toevoeging van layers - kaartlagen - is de app nu geschikt gemaakt als drukte-indicator in tijden van beperkte openstelling van culturele instellingen.

De app startte als een digitale capsule waarin je informatie naar de toekomst kon sturen. Na een stadswandeling kreeg Patrick nog een idee: wat nou als je alle verhalen in de publieke ruimte kunt delen precies daar waar ze relevant zijn; in diezelfde publieke ruimte? Doordat de app was gebaseerd op de concepten tijd en plaats, was de stap snel gemaakt. Spacetime kreeg kaartlagen die door instellingen beheerd konden worden. Nu in tijden van corona de behoefte groter wordt aan een app die drukte laat zien op openbare plaatsen,  is de bestaande app hiertoe verder ontwikkeld. DEN sprak initiatiefnemer Patrick Trentelman, die ondertussen geen leraar meer is, maar zich fulltime richt op de ontwikkeling van de app Spacetime Layers.

Na een stadswandeling waarin de klas van Patrick uitleg kreeg over een kunstwerk, waar informatie ter plaatse ontbrak, ontstond het idee om publieke berichten op een online kaart te kunnen plaatsen. Daarmee zou informatie op locatie beschikbaar zijn: omgevingsonderwijs. Zo begon Spacetime Layers met leerlingen die hun lokale erfgoed in kaart brachten. In eerste instantie werd daarvoor een webportaal gebouwd, waarin je de content aan kon maken. Die content werd dan vervolgens zichtbaar in de app. Al snel vroegen lokale culturele instellingen zelf of ze mochten aansluiten op de app. Toen is Patrick gestart met het scheiden in kaartlagen, bijvoorbeeld een kaartlaag voor musea. Er kwamen routes en speurtochten in de app en het werd daarmee ook een tool voor regiopromotie.

 

Van layers naar drukte-indicatie

Een app die is gebaseerd op de concepten plaats en tijd kan ook een rol spelen in de informatievoorziening rondom openbare ruimten. Nu het aantal coronabesmettingen daalt, zijn plannen bekendgemaakt om culturele instellingen, restaurants, theaters en musea weer beperkt open te stellen. Maar om zo’n beperkte openstelling  in goede banen te leiden, is het handig als er een manier is om drukte op een kaart te laten zien. Patrick zag een mogelijkheid voor Spacetime Layers en begon direct te bouwen. Deze functie stond namelijk al op zijn to-do-lijstje en kon nu versneld worden ingezet.

“Recreatieschap Drenthe had al eerder gevraagd om een functie waarmee ze zouden kunnen aangeven dat het druk is en dat bezoekers beter elders heen konden gaan. Nu kwam dat heel mooi samen met de problematiek van de beperkte openstelling van openbare ruimte en culturele instellingen. De enige aanpassing die hiervoor nodig was, is dat de berichten die vanuit de app op de kaart worden gezet ook na plaatsing nog kunnen worden bijgewerkt. Zo kunnen instellingen zelf real-time informatie blijven updaten over openingstijden en drukte-indicatie.”

Patrick Trentelman en zijn basisschoolklas

Crowdsourcing en automatisering

“Je moet het zo voor je zien: we maken een kaartlaag voor musea, een kaartlaag voor terrasjes, en zo nog meer kaartlagen voor verschillende thema’s. Daarin kunnen ondernemers of medewerkers van instellingen een bericht aanmaken dat bestaat uit meerdere pagina’s. Dat bericht kan foto’s, filmpjes en informatie als openingstijden of actuele drukte bevatten. Instellingen maken zelf de presentatie aan en voegen daarmee hun instelling toe aan een kaartlaag. Daar zit nog een laatste controle op en daarna zijn ze toegevoegd aan de kaartlagen en kunnen ze het bericht blijvend bewerken. Ook gebruikers kunnen informatie toevoegen aan een plaats op een kaartlaag. Zo’n bericht komt dan als concept voor de instelling klaar te staan en die kan de aanvullende informatie accepteren of weigeren.” Op deze manier kan het publiek zelf ook actief bijdragen aan de juiste informatievoorziening per locatie.

De drukte-indicatie is in de eerste versie dus afhankelijk van de real-time updates van instellingen, organisaties of gebruikers zelf. Er wordt achter de schermen echter al uitgezocht of de app gekoppeld kan worden aan de api van Google Maps, die ook real-time drukte meet. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met retailondernemers over winkeltellers en met 5G Groningen, die meedenkt over hoe drukte in natuurgebieden geautomatiseerd kan worden gemeten met sensoren. Mogelijk wordt dus in de toekomst de drukte geautomatiseerd weergegeven.

 

De YouTube van cultuurinformatie

Veel culturele instellingen, zoals musea of lokale toerisme-organisaties, hebben momenteel al een eigen app of hebben plannen om een eigen app te lanceren. Als je als instelling namelijk een app wilt hebben met eigen locatie-gebaseerde informatie, zoals ticketverkoop en openingstijden, dan had je tot nu toe ook geen andere keuze. Er was geen enkel platform waar je op kon aansluiten dat als uitgangspunt de locatie nam. Spacetime Layers zou dat platform kunnen zijn, zodat instellingen niet zelf geld uit hoeven te geven om een app te laten bouwen, met naderhand nog kosten om deze te blijven hosten en up-to-date te houden. Het ontwikkelteam van Spacetime Layers is nu bezig om te zorgen dat je vanuit de app (een tijdslot) kan reserveren en betalen. Dit werkt met een eenvoudige webwinkel-koppeling, zodat je ook makkelijk vanuit de app de drankjes of de dagschotel kan bestellen en afrekenen. Voor kleine musea, publieke gebouwen en horecaondernemers is dat een extra zekerheid; zo lopen ze niet het risico dat iemand vanuit de app reserveert en niet komt opdagen.

Het maakt het voor gebruikers ook makkelijker om alle informatie op één platform te kunnen vinden. Patrick: “We willen een soort YouTube worden voor cultuurinformatie. Instellingen beheren daarop hun eigen kanalen en gebruikers kunnen snel alles vinden wat ze nodig hebben. Stel je voor dat je bijvoorbeeld de kaartlagen voor de Hunebed Highway kunt combineren met de kaartlagen van terrasjes en watertappunten. Dan heb je als gebruiker snel en makkelijk je fietstocht gepland.”

Gratis of betaald?

Tot nu toe liet Spacetime Layers alle instellingen gratis toe. De basisfunctie van de app was voor de meesten voldoende, maar sommige organisaties misten nog een klein stukje functionaliteit, zoals QR-codes of verborgen kaartlagen, en waren bereid te investeren in nieuwe features op de app. Deze technologie kwam vervolgens voor iedereen beschikbaar, waardoor de app zich snel kon ontwikkelen. Maar ze merkten dat het gratis beschikbaar stellen ook een nadeel had: de organisaties namen het aanmaken van content minder serieus en er leek sprake van weinig urgentie. Om organisaties te prikkelen hun content vlot en met zorg aan te maken, denkt Patrick aan een maandelijks abonnementsmodel voor instellingen die hun informatie op de kaartlagen beheren. “Zo’n verdienmodel is nog best lastig, want we willen graag alle organisaties bedienen, ook bijvoorbeeld een historisch genootschap met een hele kleine begroting of alleen vrijwilligers.” De Universiteit Groningen doet momenteel een onderzoek naar dergelijke verdienmodellen. Spacetime Layers kan organisaties ook actief helpen: “We kunnen het aanmaken van content voor instellingen uit handen nemen, want niet zelden hebben organisaties weinig mankracht om dit zelf op te pakken.” Voor het publiek blijft de app gratis.

Ook is Patrick in gesprek met Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Ingrid van Engelshoven. Zij heeft bijvoorbeeld de koppeling gemaakt met het Fonds voor Cultuurparticipatie. Als daar projectaanvragen binnenkomen waarin eigen apps worden voorgesteld, denken de coaches van het Fonds mee met de aanvrager en verwijzen ze waar relevant de aanvrager door naar Spacetime Layers. Op die manier kan de app ook vrij natuurlijk haar bereik vergroten.

Dé app voor de toekomst?

De app heeft, met locatie als uitgangspunt, een unieke potentie in de huidige maatschappij, waarin wordt gezocht naar een goede balans tussen digitaal en fysiek op locatie. Niet alleen voor de beperkte openstelling in de coronacrisis, maar ook om in de toekomst bijvoorbeeld te kunnen bijdragen aan smart cities en verdere ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. Ook grote partijen als UNESCO en IPON zagen de potentie van deze app; Spacetime Layers is genomineerd voor de UNESCO Innovatie Award, won de IPON Start Up Award op het gebied van onderwijsinnovatie & ict en won de Ford Motor Challenge.

Er staan nog meer ontwikkelingen in de planning. Zo wordt gewerkt aan een Augmented Reality (AR)-spel op locatie, waarmee kinderen de lokale geschiedenis actief kunnen beleven door voorwerpen te verzamelen en daar punten mee te verdienen. Die punten kun je vervolgens bijvoorbeeld bij de lokale bakker inwisselen voor een krentenbol. Ook is er een functie gebouwd waarmee een instelling verborgen lagen kan toevoegen, die pas zichtbaar worden wanneer een bezoeker een QR-code scant. Op die manier kunnen bijvoorbeeld speurtochten ook exclusief voorbehouden zijn aan betalende bezoekers.

Voorlopig richt Patrick zich echter op de functie die het mogelijk maakt dat instellingen real-time hun eigen drukte-indicatie, openingstijden en informatie kunnen updaten. Dat moet voor 1 juni klaar zijn, de datum waarop sommige culturele instellingen weer deels open mogen. Maar ook daarna is deze app iets om in de gaten te houden.