Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Digitale schatkamer in coronatijd

Het Regionaal Archief Nijmegen ontvangt normaal gesproken in deze periode veel leerlingen die onderzoek komen doen voor schoolprojecten. Paul van der Flier en Ellen Nieboer delen een aantal tips voor hoe je nu digitaal alsnog je materiaal bij de leerlingen kunt krijgen via Geschiedenislokaal.nl. Ook als je zelf geen gebruikmaakt van dat platform, zijn de tips toepasbaar.

Normaal gesproken is het voorjaar voor ons, het Regionaal Archief Nijmegen, de drukste periode voor educatie. Leerlingen van basisscholen, middelbare scholen en studenten van de universiteit zouden in deze maanden in grote getalen bij ons langskomen voor een kijkje in de schatkamer of onderzoek in de studiezaal. Vanwege de coronamaatregelen zijn alle schoolbezoeken echter geannuleerd.


Of de leerlingen later dit (school)jaar nog langs kunnen komen, zal afhangen van het vervolg van de maatregelen en de planning van de scholen. Tegelijkertijd gaan voor de leerlingen de meeste opdrachten gewoon door. Leerlingen van een middelbare school, die bij ons onderzoek zouden komen doen, moeten bijvoorbeeld nog steeds een werkstuk maken over een zelfgekozen onderwerp rondom de Tweede Wereldoorlog.


Geschiedenislokaal

Gelukkig beschikken wij, net als steeds meer archieven, over onze eigen digitale schatkamer: geschiedenislokaal024.nl. Geschiedenislokaal024 is een educatieve bronnenwebsite over de geschiedenis van Nijmegen, verdeelt in thema’s en tijdvakken. Juist in deze tijd is Geschiedenislokaal voor leerlingen, die eigenlijk een bezoek aan het archief zouden brengen, een mooie manier om in contact te komen met onze collectie. Daarom zijn we, meteen toen de coronamaatregelen werden genomen en het archief dichtging voor publiek, aan de slag gegaan met het verbeteren en uitbreiden van onze digitale schatkamer. Maar hoe pak je zoiets aan en waar moet je op letten? Dit zijn tips die we jullie graag meegeven!

 

Lees verder op KIA.

Thema's
Deel dit artikel