Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Inzet digitale middelen voor het tonen van werk en bereiken van publiek #2

Op 1 april hield DEN de eerste livesessies over de inzet van digitale middelen voor het tonen van werk en het bereiken van publiek. In deze tweede sessie waren mensen aangesloten vanuit musea, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het LKCA en regionale archieven, met vragen als 'hoe kun je mee rinteractiviteit aangaan' en 'hoe weet je of wat je digitaal maakt ook aansluit op behoeften?'

Algemene punten in grote lijnen

De focus van deze sessie lag vooral op:

  1. Hoe krijg je goede interactie met je publiek, via welke kanalen en welke vormen. Participatie was daarbij belangrijk, dus niet alleen zenden.
  2. Hoe speel je in op de actualiteit, zeker nu en hoe pas je je aanbod aan?
  3. Wat bewaar je vervolgens?
  4. Hoe kun je als archiefmedewerker die nu thuis zit, toch aan de slag op een andere manier.

Content en bereik

Hoe weten mensen je te vinden? Hoe bereik je ze?  Bv: Nu makkelijk om Blogs te laten schrijven Maar hoe trek je publiek en krijg je interactie? Als instelling (archief/museum) ben je met je website bekend bij specifieke doelgroepen. Die volgen je wel. 

  1. Bedenk goede formats.
    • Maak gebruik van pakkende foto’s.
    • Bedenk ook Video formats.
    • Onder een noemer, thema, toon personen achter de artikelen, alles uit naam van de directeur.
  2. Marketing en Promotie van je content via andere social media.
    • Bedenk welk onderwerp voor welke doelgroep interessant is en welk kanaal zij gebruiken. Ouderen verwachten andere rol van archief. Jongeren tot 40 zijn .. Stem boodschap, toon, inhoud steeds af op doelgroep en kanaal waarop je publiceert. Is geen kwestie van copy paste. Je boodschap over een item op Twitter is echt anders dan hoe dit op Facebook post
    • Gaat erom dat community het oppikt en ook weer liked en doorgeeft, etc..
    • Facebook misschien meer voor light content (entertainment).
  3. Ga dialoog aan
    • Doe een oproep en stel vragen. Stel vragen, stel je open op, stel je kwetsbaar op.  Archief/museum weet ook niet alles. Maak gebruik van kennis van de crowd.
    • Modereer de discussie en beantwoord de reacties.
  4. Zorg dat je ook op een platform van derden staat.
  5. Blijf samenwerken met de oude media.
  6. Doe beroep op kennis uit het publiek (crowdsourcing)
    • Mensen willen graag samenwerken , hulp bieden
    • Hoe leg je dat vast? Hoe verbindt je dat dan aan je collectie?
    • Neem het ook op in het verhaal van de curator etc.
    • Oproep tot annoteren/metadateren van collectiedata
  7. Co-creër content
    • Bedenk formats in samenwerking tussen inhoudelijke medewerkers en communicatie. Bij B&G teams van webredactie en curatoren.
    • Elke content is een co-productie die om input vraagt van professionals.  Parallel aan dialoog tussen artistieke makers en marketeers.
  8. Speel in op actualiteit
    • Duidelijk maken wat de rol van je instelling is. Wat doe je als archief (praktisch en speel in op actualiteit) Zoek publieke interactie .

Werken in tijden van Corona

B&G en AVA_Net nu geïnteresseerd in de vraag: wat je juist nu als Archiefprofessional vanuit huis goed kunt doen rond AV collecties. Deze discussie opstarten binnen communities als KIA en via AVA_Net. In Amerika is hier gesprek over op gang gekomen. Dit nu ook hier opstarten. Bv in de vorm van een Google Doc voor een inventarisatie van dit soort werkzaamheden, suggesties en vragen.

  • Hoe besteed je je tijd, waar heb je dan hulp bij nodig?
  • Ligt er misschien juist achterstallig onderhoud te wachten? Welke vragen heb je dan?
  • Wat kunnen vrijwilligers nu bijvoorbeeld voor je doen?

Can’t we make it digital?

  • Er is een discussie op gang gekomen nav deze Tweet van Seb Chan, de Chief Experience Officer (CXO) van het Australian Centre for the Moving Image. Over de vraag “waarom opereren we digitaal?” 
  • Can’t we make it digital is nu de reflex. Maar dan wel bedenken: To keep it or there’s a need for it. Doen we het voor het publiek, of omdat het ons een goed gevoel geeft.

Documenteren van deze tijd &  genoemde voorbeelden:

  • Discussie rond barbie 60 jaar (wanneer kwam de eerste gekleurde Barbie uit?)
  • Heimwee TV van Beeld en Geluid op NPO3, maar ook via platform van NPO start. Je moet daar dan wel zichtbaar zijn,
  • Zoekplaatjes Zaterdag (Alkmaar Archief)
  • Ipv blog. Video met ‘hands of history’ over het werk in het archief.
  • Band met oranje (delen van DVD ’s met opnames van het Koninklijk huis). Uitbrengen van een compilatie DVD, samenwerking met Speciale Editie van de Telegraaf.
  • Corona in de media (B&G). Opgezet als een Instagram post over corona. Verticale opzet, Keuze of je kort item of lang item opent. Ook goed te gebruiken op mobiel.
  • Bijvoorbeeld het opnemen van omgevingsgeluiden.
  • Archief Alkmaar doet oproep rond dit thema (4.500 volgers Facebook)
  • Uitzendingen en Foto’s vanuit de huiskamer. Wat doen mensen nu? Tijdsbesteding verandert: Wat eten ze (recepten) welke hobby’s (mensen gaan weer breien bv. ) . Dat maakt allemaal deel uit van het corona archief. Iedereen kan daar wellicht aan bijdragen. Beseffen dat je deel uitmaakt van een historische gebeurtenis. Jouw ervaring daarbij doet er toe.
  • Creatieve connectie maken met je collectie. Documenteren, Opslaan, ter beschikking stellen, biedt context / Wat kan archief dan voor je betekenen?
  • Zoek naar Win win : Wat kan je nu acquireren. Er wordt veel gepost. Maar wat krijg je als publiek daarvoor terug ? Denk aan follow up wat je dan met die corona collectie doet? Contextualiseren van bijdragen bv in vorm van een Tentoonstelling. Alkmaar deed ook zo’n publieke oproep wat je als burger belangrijk vond over 2018 of 2019. Werd ook opgepikt door de pers. Blijf samenwerken met de oude media.