Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

De culturele sector in stroomversnelling

Veel culturele instellingen zetten deze tijd enorme stappen met hun digitale kanalen. Dagelijks worden er nieuwe initiatieven gelanceerd, waarbij de culturele sector een waardevolle bijdrage levert in deze moeilijke en onzekere tijden. Podiumkunstinstellingen zijn in grote getale aan het streamen geslagen, in vele verschillende vormen. 

Verschillende vormen van streamen

Er wordt veel gebruikt gemaakt van streamingdiensten zoals YouTube of Vimeo, waarbij eerder opgenomen voorstellingen of concerten online worden gezet en publiek deze in de eigen tijd kan bekijken, zonder dat er directe interactie is met de instelling. 

Er zijn ook instellingen die ervoor kiezen hun eerder opgenomen voorstelling of concert via een livestream op bijvoorbeeld de eigen website of Facebook beschikbaar te maken. Iemand van de instelling is tijdens de uitzending online beschikbaar om vragen of reacties te beantwoorden.

Tenslotte zijn er instellingen die een live livestream uitzenden. Daarbij wordt een voorstelling of concert tijdens het spelen direct opgenomen en uitgezonden naar het publiek. Ook hierbij is er interactie mogelijk tussen instelling en publiek, veelal via social media. 

 

Meer streams dan bezoeken

Een van de instellingen die actief registraties aan het livestreamen is via Facebook en de eigen website is het Metropole Orkest. Nu het orkest tijdelijk niet in de concertzalen te vinden is, zendt het elke woensdag, vrijdag en zondag een concert uit. Het Metropole Orkest was een van de instellingen die heel snel heeft geschakeld. De eerste vier concerten via livestream zijn inmiddels een feit. En met succes: het orkest bereikt met de streams een groot, divers en wereldwijd publiek. Het totale aantal gestarte streams is na deze eerste vier concerten 276.000 en al die mensen hebben samen 122.832 minuten gekeken. Ter vergelijking: in een goed jaar trekt het orkest rond de 100.000 concertbezoekers. Geen slechte score, dus. Je kunt de volgende concerten volgen via mo.nl/live. Het eerstvolgende concert is vrijdagavond 27 maart, een concert uit 2015 met zangeres Lalah Hathaway (de dochter van) in Paradiso. Daar konden destijds slechts 700 mensen in de zaal bij zijn, met de stream gaat waarschijnlijk een veelvoud bereikt worden. 

 

Jolien Plat, Senior Marketeer van Metropole Orkest:

In de komende jaren gaan wij verder inzetten op het bereik buiten de concertzalen. In eerste instantie door het vastleggen van concerten en digitale distributie, maar we filosoferen met partners ook over nieuwe interactieve vormen in de toekomst.

 

Verhalen opnieuw verteld

Een andere instelling die goed inspeelt op de nieuwe mogelijkheden die deze periode biedt, is het ITA-ensemble. Hier is gekozen voor livestreams van vooraf opgenomen video’s via de eigen site en IGTV. ITA vertelt in samenwerking met Het Nationale Toneel de verhalen van Decamerone, een verzameling van honderd verhalen geschreven in de middeleeuwen door Giovanni Boccaccio. In Decamerone beschrijft Boccaccio een groep jonge mensen die zijn gevlucht voor de pest. Zij vertellen elkaar elke dag een verhaal. Deze serie van verhalen wordt nu opnieuw verteld door de acteurs van ITA. Elke dag vertelt een andere acteur, voor de camera in een lege zaal, een van de verhalen van Decamerone. Deze films publiceert ITA op de eigen website ita.nl. En ook hier met groot bereik: de eerste drie afleveringen zijn al ruim 20.000 keer bekeken. De Volkskrant schreef er een artikel over.

 

Live monoloog

Een ander, in de media veelbesproken, initiatief heeft plaatsgevonden bij Het Zuidelijk Toneel. De tournee van de voorstelling Marx, waarin Frank Lammers in de rol kruipt van Karl Marx, kwam plots stil te liggen. Lammers liet via de media weten dat het wel erg jammer was zo’n lap tekst uit zijn hoofd te hebben geleerd, maar dat hij dit nu niet bij het publiek kon brengen. Het Zuidelijk Toneel heeft hierop een nieuwe vorm gevonden: via een live livestream op Facebook kon Lammers zijn monoloog toch nog naar de huiskamers brengen. Met 800 live toeschouwers, en nog eens 10.000 mensen die de livestream achteraf hebben bekeken, was ook dit initiatief geslaagd te noemen. Vooral de interactie met het publiek tijdens de livestream is bij Het Zuidelijk Toneel heel goed bevallen. De livestream werd gerealiseerd door Omroep Tilburg. De opnamen zijn ondertussen bewerkt en online gepubliceerd.

 

Blik op de toekomst

Of het nu registraties van eerder opgenomen voorstellingen of concerten zijn, of nieuwe werken, het is duidelijk dat het publiek dankbaar is voor de manier waarop de cultuursector hoopvolle verhalen en prachtige concerten in deze tijden aanbiedt. Het betekent dat zowel binnen de instellingen als bij het publiek een nieuwe waardering opkomt voor digitale mogelijkheden. Voor de acteurs van ITA betekent de medewerking aan Decamerone dat zij toch verhalen aan een publiek kunnen vertellen, ook al is het echte podium hen nu ontnomen. Zij zijn heel enthousiast dat ze op deze manier iets kunnen bijdragen aan het culturele landschap. Hopelijk kunnen we spoedig de theaters en concertzalen weer bezoeken, met een blijvende waardering en aandacht voor de manier waarop een groter en diverser publiek bereikt kan worden via de digitale kanalen. DEN is met de instellingen in gesprek over de balans tussen fysiek en digitaal en de blijvende rol die dit kan spelen na deze turbulente periode. Meer dan ooit is er aandacht voor de alternatieve verdienmodellen. Hierover kun je verder lezen op onze pagina Online tonen en verdienen.