Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Maas @ Home: Educatief aanbod voor de thuiszitters

Toen de maatregelen rondom het inperken van het coronavirus bekend werden gemaakt, bleek dat alle voorstellingen bij Maas moesten worden afgelast. Na de eerste teleurstelling sloeg het denkpatroon echter al gauw om naar 'Wat kunnen we nog wel doen?'. Dat was het startschot voor veel nieuwe digitale activiteiten. 

Maas is een podium en een gezelschap van professionele makers onder artistieke leiding van Moniek Merkx. Maas maakt theater en dans voor kinderen, jongeren, jong volwassenen, hun familie en vrienden. Dit gretige, brutale en kwetsbare publiek is altijd de bron, bij alle voorstellingen, programma’s, educatie en talentontwikkeling.

 “Het uitzenden van registraties van oude voorstellingen is eigenlijk iets dat we normaal nooit doen. Een voorstelling moet je in het theater zien, niet op een scherm. Maar in deze uitzonderlijke situatie is het een van de weinige manieren om theater in de huiskamers te brengen”, vertelt Danielle van den Berg, marketingmanager bij Maas.

Tussen schoolwerk en Netflix

Maas heeft ook een groot educatief aanbod in haar programmering en de makers realiseerden zich dat kinderen en jongeren nu wel erg lang thuis zouden zitten. Hoe leuk zou het dan zijn als ze tussen hun schoolwerk en Netflix door ook af en toe een voorstelling kunnen zien? Zo bedachten ze Maas TV: elke dag een nieuwe voorstelling die een week lang te bekijken is. Daarbij worden leeftijdsgroepen afgewisseld, maar ook genres, zoals theater en dans.

Daarnaast wilden ook veel acteurs en dansers graag een bijdrage leveren. Zij zitten nu ook opeens thuis en gaan graag aan de slag. Ze boden aan om iets te maken voor de kinderen en jongeren thuis. Artistiek directeur Moniek Merkx en educatiemaker Sara Giampaolo bedachten daarom een aantal formats waarbinnen alle bijdragen van de performers een plekje konden krijgen: warming-ups, tutorials, online workshops (interactieve en niet-interactieve), online meet & greets en meer. Dat kwam allemaal online te staan onder de noemer ‘Maas @ Home’. Toen die formats er eenmaal waren, werden acteurs en dansers ook actief gevraagd om een bijdrage te leveren. Nu staat er op Maas @ Home elke dag iets nieuws waar kinderen, jongeren én volwassenen zelf mee aan de slag kunnen gaan.

Wat heb je ervoor nodig?

De website diende als uitgangspunt voor deze nieuwe digitale initiatieven. De YouTube-video’s van bijvoorbeeld workshops en warming-ups zijn daarop embedded. Daarnaast heeft Maas een Vimeokanaal voor het streamen van de videoregistraties van voorstellingen en maakt Maas gebruik van social media en e-marketing voor het verspreiden van het materiaal. Maar de belangrijkste schakel in het geheel is natuurlijk de input van acteurs en dansers en de videoregistraties van hun werk.

Maas biedt deze digitale content gratis aan. “Of we bij Maas doorgaan met het online aanbieden van theaterregistraties weten we nog niet. Afgezien van een verdienmodel en wie welk bedrag krijgt, is het ook belangrijk om stil te staan bij het concurrerende aspect van het structureel online aanbieden van streamings. De digitale wereld is tegenwoordig sowieso al een concurrent als je denkt aan vrijetijdsbesteding en onze core business is nu eenmaal het bieden van een live ervaring. Voor nu is het een manier om ons publiek te bereiken en we krijgen warme en dankbare reacties terug.” Dat neemt niet weg dat de gedwongen sluiting de vrijheid en de tijd geeft om te experimenteren met online vormen. “We kunnen nu mooi kijken wat wel en niet werkt”, aldus Danielle.

Ook andere podia zijn nu soms noodgedwongen bezig met digitale mogelijkheden. “We krijgen wel vragen van anderen over hoe wij het aanpakken. We merken dat iedereen het anders aanpakt. Sommige gezelschappen zetten een registratie 24 uur online, anderen laten hem voorlopig open staan. Waar denk ik behoefte aan is, in ieder geval bij Maas, is een platform zonder verdienmodel waar het complete aanbod van het Nederlandse theaterveld op te zien is, met filters op discipline, genre, thema en leeftijd.”

Online magazines

Maas maakt voor veel voorstellingen online magazines. Daarin krijgt de lezer een bijzonder kijkje backstage, meer informatie over de cast, crew en het maakproces en lezers kunnen zelf aan de slag met de thema’s van de voorstellingen. Die magazines bestaan al sinds 2014 en werden als ondersteuning bij de voorstellingen bijvoorbeeld aangeboden aan klassen van lokale scholen. Nu de voorstellingen zijn afgelast en Maas veel online content maakt, worden ook de magazines als op zichzelf staande publicaties herontdekt. Danielle: “Dat is een hele grappige en onverwachte ontwikkeling. In één week werden we drie keer benaderd door journalisten voor artikelen over deze magazines, terwijl ze al heel lang online staan.”

Dankbare kijkers

“De reacties zijn overweldigend”, vertelt Danielle. “De pagina Maas TV op onze site heeft 22.339 bezoeken, de pagina Maas @ Home heeft 2.427 bezoeken en de registraties hebben gemiddeld 350 kijkers per voorstelling. We krijgen ook heel veel leuke reacties in de vorm van Instagramfoto’s van mensen die hun naar Maas kijkende kind fotograferen, en ook een echtpaar dat geld wilde doneren omdat ze ons zo dankbaar waren. Ook de cast en crews die we allemaal mailen om hen attent te maken op hun voorstelling op Maas TV reageren hartverwarmend.”

Thema's
Deel dit artikel