Koffie met Impact

DEN organiseerde een Open Koffie over het succesvol gebruik van nieuwe manieren om je publiek te bereiken. Wat voor manieren? En wat heeft dat met Impact te maken? Lees het in Stephanies blog.

Je publiek is toe aan iets anders. Nieuwe, op interactie gerichte presentatievormen dienen zich dan ook aan. Een wijksafari of het gebruik van digitale hulpmiddelen tijdens een voorstelling of tentoonstelling zijn zomaar een paar voorbeelden. Maar waarom zijn deze activiteiten zo succesvol?

Tijdens deze Open Koffie in het Haagse Gemeentemuseum heeft Julia Fallon van Europeana ons van alles verteld over impact. Even kort door de bocht: de veranderingen die de activiteiten van jouw organisatie teweeg hebben gebracht (bij belanghebbenden), kunnen we zien als impact. Kunst en cultuur hebben een belangrijke positie in de samenleving en leveren een maatschappelijke meerwaarde. Het blijft echter lastig deze meerwaarde uit te drukken in een kwantitatieve maat. Impact-denken kan een organisatie daarbij helpen.

Een van de aanwezigen tijdens de Open Koffie kwam direct met een mooi voorbeeld uit de eigen organisatie: het PS Theater in Leiden. De voorstellingen van dit theater zijn gericht op de gemeenschap bij het delen van verhalen uit de buurt. Het is voor het PS Theater erg interessant inzicht te krijgen in het eventuele effect van hun voorstellingen en activiteiten.

Waarom is dat dan interessant? Wat kunnen ze precies met die informatie?

PS theater slaagde er bij een recente productie in om bijna het dubbele aantal bezoekers te halen. Een goed opgezette campagne resulteerde in extra aandacht in de landelijke pers. Kennelijk spreekt het format aan en blijkt de belevenis meer te zijn dan zomaar naar een voorstelling gaan. Het publiek zoekt en vindt nu eens iets anders. Door goed te begrijpen wat mensen drijft en wat ze raakt, kun je zo’n format verbeteren of een variant daarop maken.

Maar wat levert het individuele bezoek aan een voorstelling dan op voor de gemeenschap?

Door hier meer inzicht in te krijgen, kun je als instelling nadenken over de formats van de activiteiten die je aanbiedt. Sta bijvoorbeeld eens stil bij de volgende vraagstukken:

  • Ben je in staat om een productie te ontwikkelen in opdracht van een derde partij? Waar zou dat dan over moeten gaan?
  • Kun je activiteiten en werkvormen bedenken waarin de bezoekers zelf of samen aan de slag en op onderzoek gaan
  • Aan welke thema’s zou je je willen verbinden
  • Wat is het unieke van je eigen stad dat je op de kaart wilt zetten?
  • Wat speelt er aan problemen waar je je hard voor wilt maken?
  • Wat zijn zaken die je echt onder de aandacht wilt brengen?
  • Wat wil je dat niet verloren gaat?

Dat is allemaal leuk en aardig, maar waarom zou impact-denken ook interessant zijn voor bijvoorbeeld een archivaris?

Als we het hebben over doelstellingen die moeten worden bereikt, dan ligt die taak over het algemeen bij een afdeling Educatie of Marketing. Toch is nadenken over impact iets dat de hele organisatie aan kan gaan. Belangrijke aanknopingspunten vormen bijvoorbeeld de unieke karakteristieken van je directe omgeving, de stad waar je gevestigd bent en de omliggende regio. Het draait dan vaak om het zoeken naar de goede combinatie van vorm en inhoud. Activiteiten moeten wel bij je passen. Kennis vanuit de organisatie over wat je als instelling allemaal in huis hebt, wat past in de traditie of bij het karakter van de organisatie is hierbij essentieel. 

Auteur: Stephanie Teunisse

Contentcoördinator & Adviseur

Neem contact op met Stephanie:


070 314 07 16
Thema's
Deel dit artikel