Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Terugblik op de tweede sprintbijeenkomst Digitaal DNA

Op 20 februari vond de tweede sprintbijeenkomst in het project Digitaal DNA: Digitale innovatie van verdienmodellen plaats. In deze sprint werd in het onderdeel "Ik wil" gekeken naar de verschillende aspecten van een verdienmodel.

Op 20 februari werd met de deelnemers gekeken naar verschillende aspecten van een verdienmodel. Digitale innovatie kan namelijk niet alleen worden ingezet voor de financiële kant van een organisatie, maar bijvoorbeeld ook om nieuwe producten te ontwikkelen, meer publiek te bereiken of om meer impact te creëren bij je doelgroep. Eén van de deelnemers merkte op:

We werken nu vanuit een dienende gedachte. We willen graag service leveren aan onze bezoekers. Maar we willen graag wat commerciëler gaan denken. Hoe leiden onze diensten in de toekomst tot meer impact en meer verdienvermogen, zodat we minder afhankelijk worden van subsidies?

Er werden verschillende voorbeelden bekeken, waarop aan de deelnemers werd gevraagd of ze die konden duiden. Zit een digitale innovatie bijvoorbeeld meer aan de kant van publieksbereik, wil het puur nieuwe diensten bieden of zit er een financiële gedachte achter? Bekijk twee van de voorbeelden:

Ook deze tweede bijeenkomst leverde interessante inzichten op die van pas komen bij het denken over verdienmodellen en het maken van concrete tools voor de cultuursector. Zo werd er gesproken over de samenwerking tussen grote en kleine instellingen, over fondsen voor innovatietoepassingen en over dilemma's rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen. Benieuwd naar de uitkomsten van het project? Blijf dan DEN, Cultuur+Ondernemen en New Nodes volgen in dit traject. 

De volgende sprintbijeenkomst zal in het teken staan van "Ik kan". Tijdens dit project werken we aan de ontwikkeling van een toolkit die bij oplevering beschikbaar komt voor organisaties in de cultuursector. De volgende sprintbijeenkomsten zullen digitaal en in kleinere groepen worden gedaan in verband met de maatregelen omtrent het COVID-19-virus, zie ook het bericht op de overkoepelende projectpagina.

Digitaal DNA: Digitale innovatie van verdienmodellenin de cultuursector

Hoe kunnen organisaties in de cultuursector gebruik maken van digitale innovatie om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen? Met die vraag zijn we samen met New Nodes en Cultuur+Ondernemen een nieuw initiatief gestart. We ontwikkelen concrete instrumenten die helpen met het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen door slim gebruik te maken van digitale innovatie. Dit doen we door het organiseren van vier bijeenkomsten in de komende maanden. In deze bijeenkomsten verkennen we met deelnemers uit de cultuursector welke kansen er zijn en met welke instrumenten we organisaties het beste op weg kunnen helpen.