Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Opbrengsten eerste sprintbijeenkomst Digitaal DNA

De eerste bijeenkomst in het project Digitaal DNA: Digitale innovatie van verdienmodellen in de cultuursector vond plaats op 23 januari 2020. De sprint, onder de noemer “Ik zie”, was gericht op bewustwording. De deelnemers werden geïnspireerd om digitale innovatie in de cultuursector en/of in hun eigen organisatie ook te zien als een mogelijkheid om hun publieksbereik, rendement of impact te vergroten.

Deelnemers aan de sprint bespraken trends aan de hand van trendborden en bestaande verdienmodellen, die op posters werden gepresenteerd. Deze voorbeelden inspireerden deelnemers om digitale innovatie als strategisch onderwerp bespreekbaar te maken bij het vinden van nieuwe verdienmodellen. Deelnemers waren enthousiast over de bijeenkomst:

Door al deze trends en verdienmodellen zo te zien en bespreken word ik enorm aan het denken gezet over de kansen die dit biedt. Ik denk dat veel van mijn collega’s uit de sector hier baat bij kunnen hebben.

De tweede bijeenkomst in het project vindt plaats op 20 februari en zal gericht zijn op intrinsieke en externe motivatie onder de titel “Ik wil”. Tijdens dit project werken we aan de ontwikkeling van een toolkit die bij oplevering beschikbaar komt voor organisaties in de cultuursector. Hier alvast een voorproefje:

 

Eén van de trendborden en één van de verdienmodellenposters.

 

Digitaal DNA: Digitale innovatie van verdienmodellenin de cultuursector

Hoe kunnen organisaties in de cultuursector gebruik maken van digitale innovatie om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen? Met die vraag zijn we samen met New Nodes en Cultuur+Ondernemen een nieuw initiatief gestart. We ontwikkelen concrete instrumenten die helpen met het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen door slim gebruik te maken van digitale innovatie. Dit doen we door het organiseren van vier bijeenkomsten in de komende maanden. In deze bijeenkomsten verkennen we met deelnemers uit de cultuursector welke kansen er zijn en met welke instrumenten we organisaties het beste op weg kunnen helpen.