‘Grip op digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording’

Bij de Inspectie van het Onderwijs werken ze aan digitale toegankelijkheid. De Inspectie publiceert 1000 pdf's per jaar, maar hoe maak je die documenten toegankelijk? Marloes Neven, projectleider Digitoegankelijkheid, vertelt erover.

Als er één organisatie is die veel pdf’s produceert dan is het de Inspectie van het Onderwijs wel. Om precies te zijn 1000 per jaar. Een behoorlijke uitdaging om deze documenten toegankelijk te maken. Hoe doen ze dat? En wat werkt wel in de aanpak en wat juist niet? Marloes Neven, projectleider Digitoegankelijkheid Documenten, is er speciaal voor aangesteld om de klus te klaren.

Organisatiebrede aanpak

‘Dat heb ik niet in mijn eentje gedaan’, vertelt Neven. De hele organisatie is erbij betrokken. Digitale toegankelijkheid is namelijk niet alleen de verantwoordelijkheid van de websitebeheerders. Door een interne awareness-campagne, door trainingen te geven over digitoegankelijkheid en door werknemers van goede tools te voorzien, hebben we grip gekregen op de digitale toegankelijkheid in onze organisatie.’

Thema's
Deel dit artikel