Zo gebruiken jongeren erfgoed uit '40-'45

In het project Vertel Vrijheid! delen jongeren via rap hun kijk op oorlog, vrijheid, democratie en rechtstaat met leeftijdgenoten aan de hand van gedigitaliseerd erfgoed uit de periode 1940-1945.

14 grote Nederlandse musea en herinneringscentra met een focus op 1940-1945, hebben zich verenigd in de Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH). SMH vroeg Idske Bakker het project Vertel Vrijheid! te leiden. Zij vertelt hoe jongeren raps schrijven en videoclips maken met digitaal erfgoed als inspiratiebron.

Aansprekende voorwerpen

Elke deelnemende groep, afkomstig van een vmbo-school uit de omgeving van één van de musea, krijgt na een museumbezoek drie voorwerpen waarvan ze er één of meer kiezen. Het gaat in dit project om gedigitaliseerd erfgoed: niet om foto’s en filmbeelden uit die tijd, maar om met ‘rondomfotografie’ gedigitaliseerde voorwerpen. Zoals een jasje van een kampgevangene, met de bekende strepen.

In vier wekelijkse workshops, deels op school, deels in hun vrije tijd, maken de jongeren vervolgens een eigen rap aan de hand van ‘hun’ voorwerp(en). Ze krijgen daarbij begeleiding van musici van de Konrad Koselleck Big Band en een aantal jonge rappers. Er komt ook een videoclip bij hun rap, waarin de voorwerpen te zien zijn. Cabaretier en verteller Vincent Bijlo en de Konrad Koselleck Big Band gebruiken elke videoclip voor een voorstelling over de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding, waarin aandacht is voor de lokale omgeving van de school.

Idske: ‘Ik kom zelf uit de podiumkunsten. Toen ik met Vincent en Konrad door de musea liep, viel me op dat de musea soms heel andere voorwerpen selecteerden dan wij. Wij letten vooral op wat de jongeren ermee kunnen.’ Benieuwd om te zien welke keuze de deelnemers uiteindelijk zelf maken.

 

Dit project is gehonoreerd in de subsidieregeling Creatief gebruik digitaal erfgoed van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Thema's
Deel dit artikel