Componist Michel van der Aa over investeren in het experiment

In de zomer van 2019 gooide componist Michel van der Aa hoge ogen met zijn werk 'Eight', een virtual reality opera-installatie. Cultuur+Ondernemen interviewde hem in de interviewreeks 'Zakelijk Bekeken'.

Als je componist Michel van der Aa vraagt of hij zichzelf ziet als cultureel ondernemer, klinkt eerst een stilte. Na een lichte zucht antwoordt hij: "Ik ben een kunstenaar en voortdurend met nieuwe inhoud bezig. Maar om als maker succes te hebben en je werk te laten landen, móet je wel ondernemen. Dat hoort er nu eenmaal bij."  

Veel zakelijke werkzaamheden besteedt Van der Aa uit. Hij heeft een uitgever en een agent in Londen die zijn werk internationaal aan de man brengen. Zijn eigen stichting Double A neemt veel van de productie uit handen. Maar het - volgens hem - belangrijkste aspect van cultureel ondernemen doet hij zelf: “Het gaat vooral over enthousiasmeren, andere partijen deelgenoot maken, zodat zij net zo hard gaan lopen als jij. Dan gaat het vliegen. Daar ben ik goed in.”

Thema's
Deel dit artikel