Nederlandse startup zet kunst in de blockchain

Fluidensity, een startup uit Twente, heeft nieuwe methode ontwikkeld om het eigendom van kunst efficiënt en veilig over te dragen via digitale certificaten, oftewel via blockchaintechnologie. Fluidensity is geselecteerd om als één van vijftig startups deel te nemen aan de CES-beurs in Las Vegas.

Fluidensity, een startup uit Twente, is geselecteerd als één van de vijftig startups die met Prins Constantijn van Oranje en Staatssecretaris Mona Keijzer deelnemen aan de CES in Las Vegas, de grootste en meest prestigieuze technologiebeurs ter wereld. 

Fluidensity heeft nieuwe methode ontwikkeld om het eigendom van kunst efficiënt en veilig over te dragen via digitale certificaten. Kunstenaars en kunstverzamelaars kunnen nu via internet kunstwerken verzamelen, verkopen en exposeren. Het systeem maakt het zelfs mogelijk om mede eigenaar te worden van een kunstwerk.

Tijdens de CES zal Peter Riezebos, één van de weinig levende kunstenaars die kunstwerken maken waarvoor €100.000 euro en meer wordt betaald, in Las Vegas een kunstwerk maken dat als eerste ter wereld via de blockchain van Fluidensity wordt aangeboden. Peter Riezebos kwam onlangs nog in het nieuws toen hij tien kunstwerken, geïnspireerd op het werk van Vincent van Gogh, verkocht voor €50.000 per stuk. 

“Met de toepassing van blockchaintechnologie maken wij het verzamelen en verkopen van kunst veilig, transparant en inclusief” zegt Peter Langela, één van de oprichters. “Blockchain is een nieuwe technologie dat het mogelijk maakt om transacties veilig uit te voeren zonder tussenkomst van een galerij, veilinghuis of kunstdealer. De digitale eigendomscertificaten van een kunstwerk kunnen met ons systeem via internet eenvoudig en veilig overgedragen worden. Wij zijn geselecteerd voor de CES missie omdat wij een innovatieve oplossing hebben die naast de kunstwereld ook in andere sectoren toegepast kan worden.” 

Fluidensity heeft via de Universiteit van Twente een TOP-lening ontvangen voor de ontwikkeling van een Virtuele Galerij, als aanvulling op het bestaande systeem. “Met deze virtuele galerij kunnen eigenaren hun kunstwerken op afstand tot in detail exposeren op smartphones, tv’s, VR-brillen of op enorme videowalls”, legt Peter Langela uit. 

De CES vind plaats van 7 t/m 10 januari 2020. De missie CES2020 wordt georganiseerd door techleap.nl, het ministerie van Economische Zaken, ministerie van Buitenlandse Zaken en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat zegt over de missie: “Ik wil Nederlandse start-ups zoveel mogelijk de kans geven om te groeien en de wereld te laten zien welke technologische oplossingen ze in huis hebben. Start-ups zijn bijna altijd op zoek naar kennis, geld en partners om hun onderneming verder te laten groeien. Daarom is het goed om deze Nederlandse bedrijven in de VS, één van de grootste investeerders in onze economie, te ondersteunen bij het grijpen van kansen. CES is daarbij hét podium gebleken om te laten zien dat global challenges niet kunnen zonder Dutch Solutions.”

Thema's
Deel dit artikel