Hema en Disney als inspiratiebronnen voor Verkadefabriek en NEMO

In de Maand van het Ondernemerschap deelt Cultuur+Ondernemen verhalen uit de praktijk. In deze tweede week is de focus 'bewust zijn van wat er in de omgeving gebeurt' en kijken ze naar inspiratie bij onverwachte partijen.

Waarom en hoe verander je als organisatie van businessmodel? Wat zijn de do’s en dont’s? Op 4 november 2019 deelden Jan van der Putten van de Verkadefabriek en Michiel Buchel van NEMO Science Museum hun ervaringen. Dat deden ze tijdens de bijeenkomst 'Strategie in Beeld’ onder leiding van Boris Franssen, de auteur van Ondernemen 2.0. Cultuur+Ondernemen publiceerde een terugblik.

Jan van der Putten is een cultureel ondernemer pur sang. Na zijn studie theaterwetenschap begon hij een theatertje in een klein huurpand in Den Bosch. Nu is hij directeur van De Verkadefabriek waar hij vorig jaar 250 duizend theatertickets verkocht. “Wij hebben twee theaterzalen, vijf filmzalen, een goedlopend restaurant, een aandeel in een boekhandel en niet te vergeten: 300 parkeerplaatsen.” Het publiek lacht. Dat laatste lijkt misschien niet zo relevant, maar het is een belangrijk onderdeel van zijn strategie: “Door die parkeerplaatsen zelf te exploiteren, halen we omzet binnen die we kunnen besteden aan theater.”

Thema's
Deel dit artikel