Wanneer je je bezighoudt met gebruikersonderzoek, is het verleidelijk om te denken dat je weet wat je publiek nodig heeft. Maar weet je eigenlijk wel welke behoeften je bezoekers hebben? Deze vraag stond centraal in de workshop.
De juiste vragen
DEN’ner Wietske van de Heuvel introduceert het thema: wat kun je doen om je gebruiker te leren kennen? In vogelvlucht schetst ze de opties die je hebt om vragen als ‘Wie is mijn (potentiële) gebruiker?’, ‘Wat doet mijn gebruiker?’ en ‘Wat vindt mijn gebruiker?’ te beantwoorden. Zo kun je gebruikmaken van webstatistieken of social mediastatistieken om gegevens over je gebruikers af te leiden. Je kunt ook directe feedback vragen door enquêtes of polls uit te zetten of interviews te houden.
Houd daarbij goed in de gaten dat je zelf geen data produceert die er al is. Het CBS bijvoorbeeld biedt veel data waarmee je je doelgroep kunt specificeren. Nog belangrijker is het misschien wel om de juiste vragen te stellen. Zorg dat je een meetbare vraag opstelt en weet van tevoren goed wat je uit de data wil kunnen afleiden. Denk vanuit je vraag, niet vanuit de beschikbare methoden. Combineer ook gerust methoden om te krijgen wat je zoekt. Dat werkt namelijk ook nog eens als controlemiddel.