Hogeschool van Amsterdam publiceert toolkit voor tentoonstellingsmakers

De Hogeschool van Amsterdam deed de afgelopen jaren praktijkgericht onderzoek naar museumbeleving. De resultaten van dat onderzoek zijn nu gebundeld in een publicatie en een fysieke toolkit, die in 2020 ook digitaal verschijnt.

Het doel van het onderzoek was om een evaluatie- en sturingsmodel te ontwikkelen waarmee tentoonstellingsmakers meer inzicht krijgen in het bieden van een bezoekersbeleving zodat bezoekers meer leren over de inhoud van de tentoonstelling én geïnspireerd en geraakt worden. De inzichten en resultaten van deze onderzoeksprojecten zijn nu beschikbaar in de publicatie De Tentoonstellingsmaker van de 21ste Eeuw. Ontwerpen voor Beleving

Het boek beschrijft enerzijds het onderzoeksproces, maar is ook bedoeld als hulpmiddel voor elke maker, van student tot professional, die betrokken en/of geïnteresseerd is in het creëren en evalueren van museumbelevingen. 

In de bijbehorende toolkit (nu alleen nog fysiek beschikbaar gesteld voor partners) (Ruyg, Schrandt, Hallema & Kuijper, 2019) krijgen (toekomstige) tentoonstellingsmakers inzicht in de keuzes die zij maken bij de inrichting van een fysieke ruimte en worden verwachtingen en aannames over de werking van (de samenhang van) die elementen op de bezoekers geëvalueerd. In 2020 zal een digitale variant van de toolkit verschijnen.

Thema's
Deel dit artikel