Leestip: Hoe zou archiveren kunnen werken als we opnieuw beginnen?

Studenten Data Design van de Willem de Kooning Academie bezoeken het Nationaal Archief.

De 4e-jaars studenten volgen de minor Data Design. Deze is gekoppeld aan actuele ontwikkelingen zoals open data en big data. Vraagstukken rondom de invloed van data vormen de basis voor het onderzoek. De studenten leren gegevens te benaderen en te verwerken vanuit conceptuele, vragende en visuele perspectieven. Ze leren verschillende soorten gegevens herkennen, interpreteren en gebruiken.

Centrale vraag waar de studenten dit jaar mee aan de slag gaan is:

Hoe zou archiveren kunnen werken als we hier opnieuw over gaan nadenken met de kennis en mogelijkheden van nu?

Doel is om de studenten de grote vraagstukken rondom data en archivering bij te brengen en te laten nadenken over nieuwe vormen van archivering die zouden kunnen ontstaan wanneer we helemaal op nieuw zouden kunnen beginnen. Hierbij komen o.a. vragen zoals wie archiveert wat, waarom en hoe. Wat voegen nieuwe technologische ontwikkelingen toe aan archivering en om wat voor soort archiveringsmethoden vraagt de toekomstige digitale cultuur?

Het volledige verslag van alle presentaties die zijn gegeven lees je op het Pleio-platform van KIA.

Wietske van den Heuvel gaf deze middag ook een presentatie aan de studenten van de Willem de Kooning Academie. Ze sprak over de relatie tussen kunstenaars en archieven en schreef hierover ook een artikel: 'Ar(t)chiving: De kunst van archiveren'.

Thema's
Deel dit artikel