Afstudeeronderzoeken over digitale technologieën in de kunst- en cultuursector

Veel digitale technologieën, zoals apps en AR/VR, bieden kansen om de inhoud van kunst en cultuur te verrijken of om nieuwe verhalen te vertellen. Cultuurmarketing zet enkele interessante scripties op het gebied van digitale technologieën in de sector op een rij.

Cultuurmarketing dook in de scriptiedatabases en vond onderstaande drie scripties over het gebruik van digitale technologieën in de cultuursector:

  1. Wat zijn de verwachtingen van en ervaringen met Virtual Reality in musea?
    De toepassing van VR is een manier om het contact met het publiek te versterken, de zichtbaarheid van de collectie te vergroten en een jonge generatie aan te spreken. In dit onderzoek van Susan Lesker is gebruik gemaakt van een casestudy in het Westfries Museum.
  2. Gaan hologrammen in de toekomst live muziek domineren?
    Uit het onderzoek van Alina Vietoris blijkt dat hologrammen – in het genre rock – live optredens niet zullen domineren of vervangen, maar dat hologrammen wel succesvol kunnen zijn. 
  3. Wat zijn de voordelen van het inzetten van een robot?
    Uit het onderzoek van Janwillem te Voortwis blijkt dat het inzetten van een robot niet alleen een goed middel is om de aandacht van het publiek te trekken, maar ook om de betrokkenheid te vergroten.

 

Lees uitgebreidere beschrijvingen en de scripties zelf via Cultuurmarketing.

Thema's
Deel dit artikel