Educatie en digitale cultuur: een Engels en een Nederlands voorbeeld

DEN wil culturele organisaties inspireren om hun digitale informatie geschikt te maken voor gebruik in het onderwijs. In educatie liggen immers kansen voor culturele instellingen om de maatschappelijke meerwaarde van hun digitale data te vergroten. DEN werkt hiervoor samen met LKCA.

Leestip 1:  ‘Wie ben ik, wie was jij?’ - Vernieuwende erfgoededucatie in het Nationaal Archief
 

Hoe kunnen digitale middelen educatieprogramma’s bij tentoonstellingen ondersteunen? En hoe sluit je daarmee aan bij de belevingswereld van jongeren? Het LKCA onderzoekt het gebruik van digitale toepassingen bij musea en erfgoedinstellingen. Arja van Veldhuizen en Joost Groeneboer liepen mee met een scholierenrondleiding bij de tentoonstelling ‘Wie ben ik, wie was jij?’ van het Nationaal Archief en berichten hierover.

lkca.nl/primair-onderwijs/erfgoededucatie/voor-de-praktijk/erfgoededucatie-nationaal-archief

---
Leestip 2: Engelse educatietoolkit voor kunsten en culturele organisaties

Als je wilt dat jouw culturele content actief op school gebruikt wordt, is het de kunst om je gegevens zo eenvoudig te presenteren, dat de leraren jouw content gemakkelijk kunnen vinden en gebruiken in hun lessen. Ondersteund door Arts Council England en Bridge Organisation, is een toolkit ontwikkeld om digitale culturele informatie beschikbaar te stellen voor educatie.
 

nnfestival.org.uk/festival-bridge/what-we-do/research-development/digital-resources-toolkit/

Thema's
Deel dit artikel