Blog: The Unstagrammables – delft ‘lelijke’ kunst het onderspit op Insta?

Saskia du Bois, bezig met online communicatie en marketing bij het Stedelijk Museum, schrijft in haar blog over de invloed van Instagram en wat voor soort kunst je wel en niet online zet.

Voor veel musea is Instagram hét online communicatiemiddel: positief, visueel, fris, hypegevoelig en er zitten artiesten/influencers op die zich graag laten fotograferen op de meest fotogenieke plekken in het museum. Dat geeft soms plotseling een enorme slinger aan het bereik.

Instagram en haar gebruikers worden steeds professioneler en daarmee steeds veeleisender. Zowat iedereen is professioneel fotograaf en ‘hoog visueel ontwikkeld’. Geen slechte ontwikkeling, maar het betekent ook dat je met een uit de losse pols genomen foto met filtertje niet meer wegkomt. Uit ervaring weten we dat voor posts met kunst geldt: een werk moet het liefst bekend én fotogeniek zijn én goed vastgelegd. Of onbekend en visueel fenomenaal en goed vastgelegd. En dat is een probleem. Want moderne en hedendaagse kunst is nu eenmaal niet altijd ‘mooi’ op een esthetische manier. En ‘lelijke’ kunst kan wel heel goed zijn. Op de museum timeline werkt het alleen niet. Dus plaatsen we het ook niet. Net als kunst die langer aandacht vraagt of een groter scherm, zoals videokunst. Zo sluiten we een deel van de kunst buiten.

Lees blog op Cultuurmarketing: Cultuurmarketing.nl/the-unstagrammables

Thema's
Deel dit artikel