ARTtube: lessen van een pioniersplatform

Tijdens het DEN-event is er op 4 maart een deelsessie speciaal gewijd aan videoplatforms. Een van de eerste platforms op dit gebied was Arttube. Op dit platform verschenen de afgelopen jaren in totaal 1400 filmpjes over musea en festivals. Op het DEN-event licht zakelijk leider Judith Veraart toe wat Arttube leerde in de jaren als pioniersplatform. Hier lees je alvast een voorproefje in 6 lessons learned.

Arttube: 2008-2019

ARTtube begon in 2008 als onderdeel van het grootschalige educatieproject Boijmans 1-2-3 van Museum Boijmans Van Beuningen. In 2012 verbond het Rotterdamse museum zich met vier partners om in de jaren daarna verder door te groeien. Toen het platform op 1 januari 2019 ophield te bestaan, telde het deelnemersveld 41 musea en presentatie-instellingen. Die produceerden allemaal minimaal vier video’s per jaar, wat in totaal 1400 kunstenaarsportretten, educatieve filmpjes, kijkjes achter de schermen en reportages heeft opgeleverd. Offline was ARTtube aanwezig op popfestivals als Lowlands en Pukkelpop, terwijl de cabine van ARTtube Mobiel en de ‘museumtinder’ ARThart op diverse plekken in het land voorbijgangers kennis liet maken met het videoaanbod. Zes belangrijkste lessen in het kort:

 

1. Zoek een verdienmodel

ARTtube begon vanuit de inhoud en lang is daar de nadruk op blijven liggen. Pas met het aantrekken van een zakelijk leider in 2017 werd werk gemaakt van commerciële scenario’s. Een SVOD-model met betalende abonnees is onderzocht, maar vergde investering voor de ontwikkeling van een app en nieuwe, unieke content. ARTtube vond één investeerder – onvoldoende om dit traject in te gaan.

 

2. Groei is niet zonder risico

De groei van ARTtube maakte het lastig om tijd vrij te maken voor het ontwikkelen van een BV naast de stichting. Het onderhouden van relaties met 41 contentaanbieders nam veel tijd in beslag. Na de verzelfstandiging in 2016 was het bovendien steeds moeilijker om musea, die meer abonnee werden dan leden van een collectief, betrokken te houden. Naarmate musea zelf beter werden in het maken van video’s, kwamen de verschillende agenda’s aan het oppervlak en verminderde de urgentie om deel te nemen.

 

3. Houd rekening met een veranderend medialandschap

ARTtube heeft altijd proactief ingespeeld op het snel veranderende medialandschap. Pinterest werd ingeruild voor Instagram. Interactie werd omarmd in de vorm van een interactieve mediaplayer, ARThart en Scrollytelling. En er werd ingezet op influencermarketing. Om al die kanalen effectief te bespelen is echter voldoende content en (personele) capaciteit nodig, plus de visie van een online marketeer.

 

4. Een eigen platform is niet altijd noodzakelijk

ARTtube opereerde vanaf het begin met een eigen platform. Voor deelnemende musea was dit belangrijk vanwege de context die ermee gegeven kon worden en de werking als kwaliteitskeurmerk. Maar veranderend surfgedrag maakte een duur en arbeidsintensief eigen platform op den duur overbodig.

 

5. Wat werkt (niet)?

Er is veel geëxperimenteerd en kennis opgebouwd op het gebied van videoproductie en –gebruik. Conservatoren zelf laten filmen werkt niet, optreden als producent van externe filmmakers wel. Talking heads en lezingen zijn saai, kijkjes achter de schermen en kunstenaarsinterviews scoren juist goed. Humor en bloot doen het altijd goed.

 

6. Video heeft museumbezoek veranderd

Toen ARTtube begon maakten musea dure filmproducties die bij de entree van tentoonstellingen werden vertoond. Nu worden video’s ingezet op de site, in social media en op zaal. Het medium is onderdeel geworden van de museale werk- en presentatiewijze. Het heeft museumbezoek fundamenteel veranderd door de blik van het publiek voor en tijdens een bezoek te informeren en sturen. Daarnaast is de perceptie van het museum als entiteit getransformeerd. Virtueel bezoek is inmiddels gelijkwaardig aan fysiek bezoek. De nadruk is verschoven van het tonen van het ‘heilige’ object naar het wederzijds delen van kennis en ervaringen.

 

Arrtube op het DEN-event

Op maandag 4 maart gaat Judith Veraart, zakelijk leider van Arttube en schrijver van dit stuk, verder in op deze lessen tijdens het DEN-event. De lessons learned van ARTtube komen uitgebreid aan bod, vele andere casussen worden gepresenteerd en kunnen worden bevraagd.

Wietske van den Heuvel, moderator van deze sessie: 'Het aantal online videoplatforms stijgt en het aanbod van video wordt steeds groter. In onze sessie willen we daarom kijken hoe de cultuursector hier op in kan springen en wat wel en niet werkt.'

Wie uitgebreider wil lezen over de geschiedenis van ARTtube kan binnenkort ook terecht op de website van de Boekman Stichting. Hier zal een uitgebreid artikel verschijnen.

Judith Veraart

Zakelijk leider ARTtube / Stichting ART match

Thema's
Deel dit artikel