Drie mensen staan met hun rug naar de camera en bekijken een object.

Hoe toekomstverkennen helpt bij je digitale strategie

Generaties die nu opgroeien worden volwassen in een digitale wereld. Ze leven meer online, zijn flexibeler en zullen cultuur op een andere manier willen ervaren dan het huidige publiek. Hoe bereid jij je voor op dit publiek dat gaat komen? Toekomstverkenning helpt je bij het ontwikkelen van een strategie.

4 min. lezen

De generaties die nu opgroeien, zoals generatie Z en Alpha, kennen alleen een wereld vol digitale middelen. Over twintig jaar zijn zij waarschijnlijk je belangrijkste doelgroep. Het publiek transformeert, hoe bereid jij je daar als museum, theater, gezelschap, orkest, bioscoop of andere culturele organisatie op voor? Digitale transformatie is nodig om deze groep te bereiken. Dat start bij digitaal leiderschap en een goede strategie.

Krijg grip op het publiek van de toekomst

Je inleven in het publiek van de toekomst helpt je om de kansen van de digitale transformatie te visualiseren. Door na te denken over mogelijke scenario's, krijg je grip op de veranderingen die gaan komen. Je weet waarschijnlijk goed wie er op dit moment naar je museum, archief of theater komt. Maar over 15 of 20 jaar ziet het publiek er heel anders uit. Via toekomstscenario's ontdek je welke ontwikkelingen een rol spelen en hoe deze de belevingswereld van het cultuurpubliek veranderen.

Wist je dat je een workshop Publiek van de Toekomst kan aanvragen? Ga naar de DEN Academie.

Toekomstverkennen: hoe werkt dat?

De toekomst is natuurlijk niet te voorspellen, maar vindt wel zijn oorsprong in de wereld van vandaag. Bestaande ontwikkelingen zetten vaak door.

Een goede manier om de toekomst te verkennen is via scenario's. DEN ontwikkelde vier mogelijke toekomstscenario’s die jou kunnen helpen een toekomstbestendige strategie op te stellen. Elk scenario geeft inzicht in twee belangrijke aspecten: onze samenleving en het publiek van morgen. Wordt de samenleving inclusiever of juist meer gefragmenteerd? En gedraagt het toekomstige publiek zich actief of passief als het gaat om cultuur?

Praat met collega's over mogelijke scenario's en bepaal je strategie

Door met collega's te praten over de mogelijke scenario's en opkomende ontwikkelingen, denk je gelijk na over hoe je organisatie zich verhoudt ten opzichte van het nieuwe cultuurpubliek en hoe je in ieder scenario het publiek kunt blijven bereiken. Jullie ideeën voeden de strategie van de organisatie om zo toekomstbestendig en relevant te blijven.

DEN_toekomstverkennen_Samen

Samen anticiperen op verandering

De kracht van toekomstverkenning is dat je samen leert te anticiperen op nieuwe situaties en omstandigheden. Dit geeft houvast in een veranderende wereld. Het maakt je organisatie succesvoller, omdat je alert bent op signalen van verandering. En het maakt je organisatie flexibel genoeg om tijdig businessmodellen of proposities aan te passen.

Door uitersten te verkennen, leer je ook in te spelen op alle mogelijkheden ertussenin. Door dit samen te doen met je collega's, breng je je team bij elkaar. Misschien weet een collega wel alles over technologische trends, zoals virtual venues. En waarschijnlijk heeft een educator al een idee hoe de jongeren van vandaag zich in de wereld van morgen zullen gedragen. Samen kom je tot nieuwe oplossingen en ontdek je welke vaardigheden je nog nodig hebt om dit op te pakken.

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over het publiek van de toekomst en onze andere onderwerpen.
Schrijf je in