Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Middagprogramma deel 1

Claartje Rasterhoff
Claartje geeft een presentatie over The Amsterdam Time Machine, een initiatief binnen het Europese Time Machine project. Het Amsterdam Time Machine project laat je de geschiedenis van de stad beleven, zelfs tot op straat- en huisniveau. Stel je voor dat je met een soort Google Earth door een andere eeuw kunt wandelen. Hiervoor wordt data uit verschillende bronnen aan elkaar geknoopt, van plattegronden en 3D-visualisaties tot gebeurtenissen en objecten. “De uitdaging is om het daadwerkelijk te doen”, zegt Rasterhoff, “en kijken wat er gebeurt.”

DEN is een partner in dit uitdagende project.

Claartje Rasterhoff presenteert The Amsterdam Time Machine

Deborah Papiernik
Daarna vertelt Deborah Papiernik, SVP New Business Development bij Ubisoft, over de impact van de gaming industry op digitale cultuureducatie. Bij Ubisoft creëren ze ook een soort tijdmachine. Het spel Assassin’s Creed speelt zich af in verschillende werelden, op kantelmomenten in de geschiedenis. Om deze werelden zo authentiek mogelijk na te maken, wordt veel onderzoek gedaan. Het team gaat naar het desbetreffende land en spreekt met deskundigen. Ook wordt veel historisch bronmateriaal gebruikt. Welke personen leefden in een bepaalde periode, hoe zag het landschap en de stad er uit, welke voorwerpen en modellen gebruikten mensen, hoe leefde men en wat zou nooit kunnen. Zo heeft Ubisoft voor de ‘discovery mode’ van Assassin’s Creed vijfenzeventig virtuele ontdekkingsreizen ontwikkeld. Deze waarheidsgetrouwe informatie is ook ingezet bij de toepassing van virtual reality, zoals een escape game en een VR-doolhof van een Egyptische tempel. In een dergelijke kamer kun je ook echt rondlopen en dingen oppakken of verplaatsen. Om de verschillende toepassingen van VR te illustreren nam Deborah Papiernik twee VR-brillen mee voor de bezoekers van de conferentie. Met deze brillen kon een project worden bekeken waarbij de kennis van Ubisoft wordt ingezet om door terrorisme vernietigde archeologische plekken als Palmyra virtueel op te bouwen en er in rond te kunnen lopen.

"VR is like hypnosis or mindfulness. You are completely there."

aldus Papiernik. Omdat je verstoken bent van externe prikkels, is het een intensere ervaring dan wanneer je alleen iets voor je ziet. Hiermee is het ook een krachtige tool om te leren of een boodschap over te brengen.

Deborah Papiernik van Ubisoft
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.