Nieuwsgierig hoe je je culturele organisatie kunt laten groeien in het digitale domein en hoe je de impact van je culturele content kunt vergroten? Wil je meer vanuit en met je klanten gaan werken? En ben je op zoek naar mogelijkheden om je medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen en de kansen van de netwerksamenleving te grijpen? Is je organisatie eraan toe om een volgende stap te zetten in digitale innovatie? Het managementprogramma Digitale Strategie & Innovatie is er voor directeuren en senior managers in de erfgoedsector die de ambitie hebben om digitaal te innoveren.
Het programma in een oogopslag
Doelgroep: Directeuren en senior managers in de cultuursector
Studieduur: 3 dagen en een terugkommiddag
Data:
- Najaar 2021: 30 september, 4 november, 10 december + 3 februari (terugkommiddag)
Investering: €1.400,- excl. 21% BTW
Locatie: Het programma vindt bij voorkeur op een fysieke locatie plaats (locatie wordt nog bekendgemaakt), maar bij beperkende covid-19-maatregelen zal het programma online plaatsvinden.
Groepsomvang: 12-16 deelnemers
Afsluiting: Certificaat van deelname
Inschrijven: Download het inschrijfformulier, vul het in en mail het naar Arianne Neijenhuis
De inschrijving voor de najaarsronde 2021 is geopend! Schrijf je direct in of lees eerst verder.
Inschrijfformulier Managementprogramma najaar 2021
Download het formulier, vul het in en stuur het naar Arianne Neijenhuis
Wat is het managementprogramma?
Het managementprogramma Digitale Strategie & Innovatie richt zich op directeuren en senior managers in de cultuursector die de ambitie hebben om digitaal te innoveren. Door vergaande digitale transformatie in de samenleving zijn nieuwe vraagstukken actueel voor managers van culturele instellingen: hoe bereik je je digitale klant en betrek je hen bij de verhalen die je te vertellen heb, hoe werk ik samen om de digitale mogelijkheden voor mijn organisatie te verzilveren, hoe neem ik mijn medewerkers mee in innovatief werken? Dit zijn strategische vraagstukken die DEN in dit programma met de deelnemers onderzoekt.
Dit managementprogramma vergroot je inzicht in waar je organisatie staat in de digitale transformatie, waar jij zelf staat als leider én in hoe je je verhoudt tot je collega’s binnen en buiten de sector. Na dit programma weet jij jouw medewerkers te inspireren om samen de volgende stap in de digitale ontwikkeling te zetten. Om meer mogelijkheden vanuit de culturele content te benutten en om nieuwe kansen te pakken van digitale netwerksamenwerking.
Uniek aan dit programma is:
- Ontwikkeld vanuit de vraag van de sector
- Met kennis en jarenlange ervaring in de sector
- Gediplomeerde trainers
- Inspirerende sprekers van binnen en buiten de sector
- Strategie en borging in één
- Reflectie én actie
- Kleine groepen (maximaal 16 deelnemers)
Resultaat
- Na het programma is het klantperspectief leidend;
- Na het programma kun je verder werken aan het digitale klantperspectief en weet je hoe je deze leidend maakt in het formuleren van een digitale strategie;
- Je hebt actuele kennis van digitale trends & ontwikkelingen en je kunt deze vertalen naar kansen en mogelijkheden voor jouw organisatie;
- Je krijgt nieuwe inzichten over jouw rol als leider in digitale transformatie, waarbij je je verbindende en innovatieve competentie verder ontwikkelt;
- Je weet hoe je jouw organisatie kunt ontwikkelen tot een wendbare en innovatiegerichte instelling;
- Je beschikt over een strategische toolbox waarmee je je eigen digitale strategie ontwikkelt;
- Je kunt samen met je organisatie nadenken over nieuwe digitale businessmodellen;
- Je hebt de basiselementen van een effectieve digitale strategie voor je organisatie ingericht;
- Je begrijpt hoe je impact van je organisatie kunt vergroten door je digitale strategie effectief in te zetten;
- Je hebt een nieuw netwerk opgebouwd van sparringpartners.
De noodzaak van digitaal innoveren
Lees ook het interview met Maaike Verberk (directeur DEN) en Chantal Keijsper (mede-oprichter Injoin en werkzaam in de erfgoedsector) over de visie achter dit programma, hoe het managementprogramma de cultuursector vooruit helpt en waar zij zelf het meest benieuwd naar zijn.
Digitaal innoveren: over nut en noodzaak van een gericht managementprogramma voor de culturele sector
Doelgroep
Dit programma richt zich op directeuren en senior managers van organisaties in de cultuursector. Je wilt een volgende stap zetten in de digitale transformatie van je organisatie en je impact in de samenleving vergroten. Je hebt de ambitie om je organisatie daarin mee te nemen en je eigen rol als verbindend leider te versterken. Je wilt inspireren en geïnspireerd worden en met collega’s praktijkervaringen delen.
Heb je interesse en wil je weten of dit programma bij jou past? Neem dan contact op met Arianne Nijenhuis.
Programma
Het programma bestaat uit 3 dagen en een terugkommiddag.
Module 1: Vernieuwen van digitale visie en strategie
- Thema 1: Wat is digitale transformatie?
- Thema 2: Waar wil ik met mijn organisatie naar toe?
- Thema 3: Innovatie
- Thema 4: Digitale klantkunde
Module 2: Kansen benutten van de digitale netwerksamenleving
- Thema 1: Waar staat mijn organisatie nu?
- Thema 2: Kansen benutten door samen te werken in een netwerk
- Thema 3: Trends en nieuwe ontwikkelingen
- Thema 4: Businessmodellen
Module 3: Leiderschap in digitale transformatie
- Thema 1: Inrichten van een wendbare organisatie & design thinking
- Thema 2: Hoe vergroot ik de impact van mijn organisatie?
- Thema 3: Leiderschap in digitale transformatie
Terugkommiddag
Wordt georganiseerd op basis van ervaringen en op dat moment actuele leer- en ondersteuningsvragen van de deelnemers.
Voorbereiding
Voorafgaand aan het programma krijg je toegang tot de literatuur en lesmateriaal behorend bij het programma. Deelnemers vullen van tevoren in:
- Nulmeting digitale transformatie
- Leiderschapstest
- Innovatiescan
Praktische informatie
Locatie:
- Wordt nog bekendgemaakt. Het programma vindt bij voorkeur op een fysieke locatie plaats, maar bij beperkende covid-19-maatregelen zal het programma online plaatsvinden.
Data:
- 30 september 2021
- 4 november 2021
- 10 december 2021
- Terugkommiddag: 3 februari 2022
Inschrijven:
- Download het formulier, vul het in en stuur het naar Arianne Neijenhuis
Tijd & investering
- De cursus bestaat uit 3 volledige dagen en een terugkommiddag
- Iedere bijeenkomst vraagt ongeveer een halve dag voorbereiding
- Deze cursus wordt aangeboden voor € 1.400,- excl. 21% BTW.
Contact & inschrijven
Inschrijving voor voorjaarsronde 2021 is geopend! Vul het inschrijfformulier in om een plek tijdens de voorjaarsronde te bemachtigen. Download het formulier, vul het in en stuur het op naar Arianne Neijenhuis. Ook voor vragen of overleg kun je bij Arianne terecht.
Inschrijfformulier driedaags Managementprogramma najaar 2021