Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

The Art Newspaper over de rendabiliteit van het digitale museumbezoek

Kunnen musea digitale bezoeken écht rendabel maken? En moet dit wel het hoofddoel zijn van hun digitale content en de interactie met de doelgroep? Internationaal kunstblad The Art Newspaper gaat in op deze vragen in de nieuwste editie, en wekt de suggestie dat de museumsector er wellicht goed aan zou doen om de nadruk van hun digitale content te verschuiven van het passieve richting de interactieve en educatieve ervaring.

Te midden van alle musea die hun erfgoed en collecties online visualiseren zijn er ook een handjevol instituties die een nieuw winstmodel uittesten, namelijk een aanbod van on-demand exhibities, films, en door experts begeleide lessen. In Londen nemen The National Gallery en het Design Museum hierin het voortouw, met verschillende virtuele exhibities gepresenteerd door curators, designers en musici. Ook het Birmingham Meseums Trust en het Metropolitan Museum of Art in New York bieden online rondleidingen en colleges aan. In het Kunsthistorisches Museum te Wenen worden er zelfs op maat gemaakte privé Zoom sessies aangeboden. Een breed aanbod aan kunst dus, met de gemene delers: interactie, en expertise.

De redenen hiervoor verschillen. Chris Michaels, van The National Gallery, ziet grote inkomsten niet als een prioriteit voor digitale betrokkenheid, simpelweg omdat er geen vergelijkingswaarde op de markt is. De cijfers van het museum zien er goed uit, “maar het belangrijkste is om te leren” door te blijven experimenteren met dit soort initiatieven.

Tim Marlow, van het London Design Museum, ziet dit soort content ook niet als een bron van veel inkomsten, maar benadrukt wel dat het suggereert naar een soortgelijke ervaring als bij een normaal museumbezoek. Het brengt het gevoel van een echt evenement weer terug bij de bezoeker. Wouter van der Horst, van de museum app Smartify is het hiermee eens. Hij ziet graag dat musea hun digitale aanwezigheid ombouwen van pure promotie voor hun exhibities naar betekenisvolle en leerzame online ervaringen.

Deze musea laten stuk voor stuk zien dat de zware tijd in de sector als resultaat van de coronacrisis niet hoeft te betekenen dat er geen ruimte is voor vernieuwing. Investeringen in digitale content lijdt tot nieuwe interacties met bezoekers, en zorgt er op deze manier voor dat de expertise in handen van musea en culturele instellingen alsnog zijn weg in de maatschappij kan vinden.

 

Het complete artikel is te lezen op de website van The Art Newspaper.

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.