Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Innovatieve streaming van popconcerten tijdens én na corona

Niet alleen muzikanten en technici maar ook muziekliefhebbers zijn door de coronamaatregelen geraakt. Twee Eindhovense geluidstechnici, Bob de Wit en Koen Verhees, begonnen aan het begin van de lockdown met The Isolation Sessions: popconcerten van lokale bands en artiesten, gestreamd vanuit hun studio. Na het succes van deze Sessions heeft Bob met SUPERSND een nieuw muziekplatform gelanceerd dat bands en internationale fans samenbrengt.

Met The Isolation Sessions was Bob de Wit de eerste die popconcerten streamde, P60 en Paradiso volgden later. De teller staat nu op bijna tweehonderd Sessions, die inmiddels worden georganiseerd door cultureel podium de Effenaar in Eindhoven, in samenwerking met Dynamo.

Aanvankelijk waren Bob en Koen van plan om gedurende drie weken elke avond een live popconcert vanuit hun geluidstudio Impuls te streamen. Vier teams gingen dagelijks aan de slag voor licht, geluid, preproductie en streaming. Er werd in die eerste weken meteen geëxperimenteerd met het vragen van donaties. Maar donaties bleken niet kostendekkend voor de benodigde duizend euro per show aan apparatuur en crew. Het was dan ook een uitkomst dat de Effenaar dankzij hun gemeentelijke subsidie de reeks kon overnemen en de nodige faciliteiten kon bieden. Bob haakte als freelancer aan, maar bleef daarnaast in de staalfabriek werken om rond te kunnen komen.

The Isolation Sessions heeft zich bewezen als een live-platform om lokale bands en muzikanten online te presenteren en te ondersteunen. De eerste honderd dagen streamden Bob en Koen zelfs elke dag een concert, van bijna evenveel acts. In totaal keken er zo’n 500.000 online kijkers uit meer dan vijftig landen naar de Sessions! Veel uit die eerste periode is overigens aan Bob voorbijgegaan. Hij weet nog wat flarden van interviews, maar had niet eens de tijd om deze te verzamelen en terug te lezen. Het was vooral héél hard werken.

Hoe kijk je terug op jouw streaming-initiatief?

Bob deelt zijn inzichten: ‘Streaming blijft. Na corona moet je een andere vorm vinden. Het aanbod moet interessant zijn en zich onderscheiden van live spelen en dit als publiek bijwonen in de zaal. Bij The Isolation Sessions bleek het moeilijk om nieuw publiek te bereiken. Om het juiste publiek te vinden is ook een taak van de band zelf.’ Waar samenwerking nodig is, merkte Bob juist dat in de praktijk de band en het podium vaak van elkaar denken dat de ander het wel regelt. ‘Terwijl het podium vaak die capaciteit niet heeft, of het hen aan een ingang naar dat specifieke publiek ontbreekt.’

Het wordt bands wel heel moeilijk gemaakt. Vanwege de avondklok repeteren ze nu niet meer. De kick zit in het spelen voor publiek en de waardering. Bandleden zijn vaak ook nog eens de beste vrienden, dat vraagt wel wat om door te zetten. Blijven zulke bands wel bestaan als dat allemaal wegvalt?

Bob heeft het streamen technisch volkomen in de vingers, maar wil inmiddels niet meer alles zelf doen. Na 160 sessies besloot Bob dat het tijd werd voor iets anders en bedacht hij een nieuw concept rond een specifiek muziekgenre: een internationaal platform gericht op psych rock. Bob keert daarmee terug naar de muziek waar zijn hart ligt. Naast zijn werk als producer met een eigen studio in Eindhoven, opereert hij als tourmanager van een aantal Amerikaanse bands in dit genre. Bob kent de internationale scene van psych rock dan ook heel goed. Zo toerde hij in 2019 acht maanden door Europa.

Hoe vertaal je een live concert naar een beeldscherm?

Tijdens The Isolation Sessions was Bob vooral de geluidsman achter het mengpaneel. Er traden overwegend plaatselijke acts op, van rock tot hiphop en dance. Doordat de genres zo uiteenliepen, werden weliswaar veel mensen bereikt, maar de popconcerten bleven lokaal van aard.

Bob realiseerde zich dat de manier van filmen van optredens veel verschil kon maken. ‘De stream moet ook op het beeldscherm interessant zijn. Het moet meer zijn dan doen alsof je live speelt voor de camera. Elk genre heeft een ander ritme en vraagt om een andere aanpak: een passend decor, bandopstelling en de manier waarop je het filmt. Voor geluid weet ik dat soort dingen wel, maar hoe je dit voor al die verschillende genres met video voor elkaar kon krijgen? Gelukkig wist ik dit voor psych rock als geen ander! Ik zag in dat ik daarmee een internationaal publiek kon bereiken.’

Bob heeft daarom Supernova Sect gelanceerd, een platform exclusief voor de echte psych heads (fans van psych rock). Als producent brengt hij bands en filmmakers bij elkaar. ‘Iedereen is nu bezig met video, er wordt druk geëxperimenteerd met nieuwe formats. Het publiek wil spelende muzikanten zien in een alternatief format. Bijvoorbeeld een videoclip in de vorm van een verhalend concert. Natuurlijk gaat het nog steeds om de muziek, daarom zijn soundscapes als nieuwe vorm ook zo interessant. Dat is een concert met veertig minuten muziek gespeeld onder beeldmateriaal.’

Met soundscapes kun je een unieke uitvoering aanbieden, een compleet andere beleving dan in de zaal. Iets waarvoor dus net zo goed geldt: je had erbij moeten zijn!

Vanaf 22 april presenteert Supernova Sect elke donderdagavond een eenmalig online muziekevenement, dat speciaal is afgestemd op weergave op een beeldscherm. Bob vertelt dat psych rock een trouwe schare publiek heeft over de hele wereld. ‘Dat is de kracht van de niche: zo’n publiek is bereid te betalen voor een ticket voor dit soort events. En je kan ook om donaties vragen.’ Er komt een betalingssysteem om unieke audiobestanden te downloaden en andere vormen van merchandise aan te schaffen.
Supernovasect.com is de eerste loot van het nieuwe overkoepelende platform SUPERSND. Hiermee kunnen ook andere muziekscenes of festivals hun fans over de hele wereld bereiken. Op dit moment zijn er gesprekken gaande over onder andere een metal platform.

Lanceer je met SUPERSND nu een lucratiever businessmodel?

Eerlijk zakendoen staat voorop bij Bob: ‘We willen een platform creëren waar bands geld kunnen verdienen en wij als SUPERSND in elk geval uit de kosten komen. We hoeven niet tot de rijkste mensen van de wereld gaan behoren, zoals Mr. Spotify.’ In grote lijnen werken de producenten van SUPERSND en de bands daarom samen op basis van een break-even deal. Als eerste worden uit de opbrengsten de productiekosten vergoed; wat daarna overblijft verdelen beide partijen onderling.

© Header foto: Patrick Spruytenburg

Dit artikel maakt deel uit van een reeks. Leonie Clement, artistiek directeur van Festival Cement, kwam al aan het woord over de organisatie van de digitale editie van het festival. Er volgt nog een terugblik met Joeri van Spijk en Elène Zuidmeer van De Vandalen, over de webserie Toen wij de Tijd hadden die zij volledig vanuit huis produceerden.

Contactpersoon: Marcus Cohen

Contactpersoon: Marcus Cohen

Adviseur

Neem contact op met Marcus:

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.