Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Digitaal DNA: Digitale innovatie van verdienmodellen in de cultuursector

Aan het begin van 2020 zijn wij gestart met het project Digitaal DNA. In vier bijeenkomsten met deelnemers uit de cultuursector verkennen wij de mogelijkheden van digitale innovatie om nieuwe verdienmodellen in de cultuursector te ontdekken en ontwikkelen. De eerste twee bijeenkomsten hebben inmiddels plaatsgevonden. Bijeenkomst 3 en 4 hebben we vanwege de ontwikkelingen rondom Corona helaas moeten annuleren. 

Omdat dit onderwerp juist nu zeer relevant is voor de cultuursector, vinden we het belangrijk dat we het project wel door laten gaan. Daarom hebben we gezocht naar een nieuwe vorm. In plaats van live bijeenkomsten met grotere groepen hebben we ervoor gekozen online bijeenkomsten te organiseren met kleinere groepen. We blijven dus werken aan het Digitaal DNA van de cultuursector. Via onze website en nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de opbrengsten van het project.

Digitaal DNA

Hoe kunnen organisaties in de cultuursector gebruik maken van digitale innovatie om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen? Met die vraag zijn we samen met New Nodes en Cultuur+Ondernemen een nieuw initiatief gestart. We ontwikkelen concrete instrumenten die helpen met het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen door slim gebruik te maken van digitale innovatie. Dit doen we door het organiseren van vier bijeenkomsten in de komende maanden. In deze bijeenkomsten verkennen we met deelnemers uit de cultuursector welke kansen er zijn en met welke instrumenten we organisaties het beste op weg kunnen helpen. 

Doel

Wij helpen organisaties in de cultuursector met het versterken van hun digitaal DNA. We willen organisaties helpen meer gebruik te maken van de mogelijkheden van digitale innovatie door hen:

  1. Bewust te maken van de kansen en mogelijkheden van digitale innovatie bij het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen;
  2. In beweging krijgen om hier daadwerkelijk initiatieven op te ontplooien.

 

Uitgangspunten

Onze aanpak is iteratief en gebaseerd op co-creatie:

  • We weten wat we willen bereiken, maar staan open voor nieuwe inzichten in hoe we dat resultaat willen bereiken. Door iteratief te werken, zijn we doelgericht én flexibel. 
  • We hebben kennis en inzet van mensen uit de sector nodig om de resultaten te realiseren. Door met hen samen te werken aan de resultaten, bouwen we meteen aan een netwerk van fans en ambassadeurs.

 

Werkwijze

We doorlopen vier sprints gericht op het vergroten van digitaal DNA:

 

Planning en meedoen

De eerste sprintbijeenkomsten zijn op 23 januari en 20 februari geweest. De volgende sprintbijeenkomsten zullen digitaal en in kleinere groepen worden gedaan in verband met de maatregelen omtrent het COVID-19-virus, zie ook het bericht bovenaan deze pagina.

 

Deel dit artikel