Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Aan de slag met webstatistieken

Als je hebt geïnvesteerd in het ontwikkelen van je website of socialmediakanalen, is het belangrijk om het resultaat te evalueren. Webstatistieken laten jou de gegevens van je gebruikers meten en analyseren. Zo weet je hoe jouw organisatie ervoor staat en hoe je de strategie kunt verbeteren.

Wat kun je meten met webstatistieken?

Met webstatistieken kun je veel informatie over het gebruik van je online dienst verzamelen. Dingen die je kunt meten zijn bijvoorbeeld:

  • Aantal bezoekers en bezoeken
  • Tijdstip en lengte van het bezoek
  • Hoe lang gebruikers op een bepaalde pagina blijven
  • Welke zoekwoorden er gebruikt zijn
  • Welke browserversie er gebruikt is
  • Via welk apparaat gebruikers de website bezoeken
  • Hoe gebruikers op de pagina terecht zijn gekomen

Webstatistieken geven informatie over het gedrag van je bezoekers. Deze gegevens kun je gebruiken om je publicatiebeleid aan te passen, trendanalyses te maken of de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Je kunt via webstatistieken niet meten waarom bezoekers je dienst gebruiken, wat ze ervan vonden en wie ze precies zijn.

5 inzichten over het gebruik van webstatistieken

  1. Bepaal wat je wilt meten: wat is belangrijk voor jouw organisatie?
  2. Regelmatig rapporteren geeft overzicht en richting: consistente rapportages tonen ontwikkelingen op langere termijn
  3. Maak het onderdeel van het jaarverslag en jaarplan: zo maak je het onderdeel van je strategie
  4. Deel en vergelijk: door resultaten te delen met anderen of andere organisaties kun je bredere conclusies trekken
  5. Gebruik webstatistieken als startpunt: gebruik meerdere methodes naast elkaar om ook de geberuikerservaringen te meten

Hoe verzamel je webstatistieken?

Doordat je gebruikers via meerdere kanalen bedient, zijn er ook verschillende manieren om data te verzamelen. Je bereikt gebruikers bijvoorbeeld via je eigen website en sociale media, maar misschien ook via andere platforms zoals een provinciale portal of Europeana. Bij je eigen website bepaal je zelf hoe je de webstatistieken meet, voor de andere kanalen ben je afhankelijk van de betreffende aanbieders. Bij de meeste kanalen kun je in je account in ieder geval globale cijfers verzamelen. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers, weergaven of likes.

Via je eigen website kun je vaak meer details inzien. Je verzamelt de gegevens door een script te installeren op iedere webpagina. Dit script stuurt gebruikersgevens naar een externe server wanneer de pagina wordt aangeklikt. Met een analyseprogramma kun je vervolgens inzien hoeveel bezoeken er zijn geweest in een bepaalde periode, welke pagina’s ze hebben bekeken en hoeveel tijd ze op deze pagina’s zijn geweest. Ook zie je op welke links ze hebben geklikt en via wat voor apparaat ze de website hebben bezocht. 

Softwareprogramma's

Google Analytics is een bekend programma dat deze methode toepast. Een veelgebruikte open-source variant hiervan is Matomo (voorheen Piwik). Geen enkel softwareprogramma kan 100% nauwkeurige statistieken leveren. Kies daarom voor software die het beste bij de wensen van je instelling past.

Gebruik gebruikersdata om te groeien

Verdiep je in gebruikersdata om beter zicht te krijgen op jouw doelgroepen. Naast dat je webstatistieken kunt gebruiken om doelen meetbaar te maken, leer je ook meer over het gedrag van je bezoekers. Ontdek welke pagina’s vaak gelezen worden en probeer uit te vinden hoe dat komt. Spreekt het onderwerp aan? Of is de informatie makkelijk op te nemen? Door meer te weten over je gebruikers, kun je beter inspelen op hun gedrag en behoeften.

Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.