Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Value – Voeg waarde toe met digitalisering

Hier vind je het programma van vrijdag 4 juni 2021. Dit is onderdeel van DEN's Digitale Transformatie Conferentie.

Deze dag heeft inmiddels plaatsgevonden. Op de hoogte blijven van aankomende events? Meld je via dit formulier aan voor onze nieuwsbrief.

Hoe draagt digitale transformatie bij aan het verbeteren van je bereik, impact of maatschappelijke waarde? En hoe draagt digitalisering bij aan de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen of het vergroten van je verdienvermogen? Nu een groot deel van het culturele leven zich naar het digitale domein heeft verplaatst, worstelen organisaties met het bijbehorende businessmodel. In deze track ontdek je op welke manier digitale transformatie waarde kan toevoegen voor jouw organisatie of voor je werk. Je krijgt handvatten voor nieuwe digitale en hybride verdienmodellen en marketingtrends.

 

Keynote en Q&A

Marjolijn Meynen

12.05-12.45

Marjolijn Meynen, Chief Marketing Officer van De Bijenkorf vertelt over hoe digitale transformatie de waarde van je organisatie vergroot en hoe belangrijk de klantbeleving hierin is. Kortom, in hoeverre draagt digitalisering bij aan het bereik, de impact en het verdienvermogen van een warenhuis als de Bijenkorf en in hoeverre zijn er volgens haar verschillen en overeenkomsten met culturele instellingen? 

Marjolijn Meynen

Marjolijn Meynen

CMO bij de Bijenkorf

Marjolijn Meynen is Chief Marketing Officer bij de Bijenkorf. Ze gelooft in de kracht van creativiteit en data als middel om impact en waarde van een organisatie te vergroten. Eerder was ze Hoofd Marketing en Communicatie bij Rijksmuseum en werkte ze onder andere aan de visuele identiteit en branding strategie. Vanuit haar passie voor creativiteit brengt ze innovatie, ondernemerschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid op inspirerende wijze samen.

Workshop

Hoe creëer je waarde voor je gebruikers?

12.50 - 13.50


In deze sessie nemen Mark de Greeff (CMO Dutch Design Week) en Lotte Bloem (strateeg bij Verve Agency) je mee in hun lessen en inzichten in waardecreatie voor je gebruikers. Leer van de ervaringen van Dutch Design Weeks digitale strategie en versterk je digitale storytelling met het advies en de kennis van Verve. 

 

Lotte Bloem

Lotte Bloem

Brand Strategist at Verve by Vruchtvlees

Lotte Bloem is een ervaren strateeg met een specialisatie in online storytelling. Vanuit Verve werkt ze aan digitale concepten waar mensen van houden en merken van groeien. Lotte heeft een scherp oog voor een pakkend merkverhaal en weet precies wat je nodig hebt om een digitale community te bouwen. Dat deed ze eerder voor o.a. Universiteit Utrecht, Z33, ARTtube, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, ANP, RET en Museumnacht010. Benieuwd naar haar blik op de wereld? Op haar online magazine nouveauniche.co brengt ze een ode aan concepten.

Mark de Greeff

Mark de Greeff

CMO bij Dutch Design Week

I would like to see myself as a senior marketing leader working at the forefront of modern boardroom-level marketing. Currently on a mission building an international design community, as Chief Marketing Officer at Dutch Design Week. From my core DNA, I am foremost a marketing guy. All of my thinking starts with customer insights and how to create ultimate long-lasting value in a purposeful way. For several years I worked in corporate environments as well as in the high-tech start-up scene. In most recent years I am active in not-for-profit organizations trying to contribute to a greater societal cause.


Panelgesprek

Digital Transformation in the Arts [in English]

12.50-13.50


In this panel discussion, (former) members of three different national Arts Councils in Europe will share their insights on the supportive role of Arts Councils regarding digital strategy in cultural organizations. They will talk about the past and present state of affairs, from a national and local point of view. You will learn how they are rising to the challenge to provide support for cultural organizations in their digital transformation on digital strategy.

Åshild Andrea Brekke

Åshild Andrea Brekke

Agency for Cultural Affairs City of Oslo

Åshild Andrea Brekke holds an MA in Social Anthropology from the University of Bergen, Norway and a PhD in Museum Studies from the University of Leicester, UK. Formerly a senior adviser for Arts Council Norway, she is currently working for the City of Oslo Agency for Cultural Affairs. Her remit includes strategic development and strengthening of active citizenship and community engagement through culture and cultural heritage, with a special focus on Oslo’s six boroughs targeted for urban regeneration (Områdesatsing).

Tiina Hill

Tiina Hill

Senior Manager, Digital Culture Network lead at Arts Council England

Tiina is an experienced cultural sector professional with over 20 years of experience in working in the arts and the charity sector, specialising in digital innovation and use of new technologies, digital marketing, audience development and business planning. Tiina currently leads on strategic development and management of a large-scale government funded programme called the Digital Culture Network at Arts Council England, to develop digital skills of the arts and cultural sector. Tiina has also worked on programmes such as Creative XR and ACE/Nesta Digital R&D fund supporting multiple interactive, immersive, augmented, virtual reality, gaming and app development projects.

Thomas Steffens

Thomas Steffens

Raadslid Raad voor Cultuur

Thomas Steffens is algemeen directeur van twee muziekbedrijven: Primephonic en Pentatone. Daarnaast is hij mede-oprichter van het Amsterdamse TapasTheater. Daarvoor werkte hij bij The Boston Consulting Group (BCG), waar hij publieke en private organisaties adviseerde op het gebied van strategie, organisatie en prestatieverbetering.


Workshop

Impact Inspiration Session [in English]

13.55-14.55


Join this Impact Inspiration Session with Nicole McNeilly, Impact Advisor at Europeana Foundation and independent evaluator and researcher, to explore opportunities and challenges in impact assessment and to test some of the practical tools that form part of the Europeana Impact Playbook. You’ll consider the relevance of your project in terms of five value lenses - utility, legacy, network, community and learning - and use a simple template (a change pathway, based on the traditional logic model) as inspiration to support you to apply impact thinking in practice. 

Nicole McNeilly

Nicole McNeilly

Impact advisor at Europeana Foundation

Nicole McNeilly is the impact advisor at Europeana Foundation being responsible for the development of Europeana’s impact framework. This includes developing and revising the Europeana Impact playbook, supporting how Europeana embeds impact assessment into its own practices and conducting impact assessments on Europeana’s work. As well as this, she is a freelance evaluator, researcher, adviser and facilitator working across different projects in the cultural and creative industries and in cultural relations. She is a collaborator in Culture Solutions, an innovation group dedicated to advancing good practice in culture in EU external relations, and is a recently-appointed Trustee of Integrated AlumNI.

Panelgesprek

Via publieke kanalen naar hybride verhalen

13.55-14.55


Door de gesloten cultuurhuizen in zowel Nederland als België bieden de nationale omroepen inmiddels een rijk palet aan online cultuurbeleving. Zo lanceerde de NPO in december het Actieplan Cultuur met als veelzeggende titel ‘Van volle zalen naar publieke kanalen’. De diverse kanalen van de NPO, waaronder digitaal, worden ingezet om een grote diversiteit aan cultuur te laten zien. In België kwamen de kunstinstellingen zelf met een vergelijkbaar initiatief en ontwikkelde Podium19. Ondersteund door publiq en De Vlaamse omroep VRT brengt deze gezamenlijke virtuele zaal (nieuwe) producties zolang het coronavirus de deuren op slot houdt. Wat zijn de tussentijdse bevindingen van deze partijen? Hoe kunnen deze initiatieven doorontwikkelen en blijvend bijdragen aan een toekomstbestendig  cultuuraanbod? Welke deuren worden geopend naar een hybride cultuursector waar online en offline elkaar versterken?

In dit interactieve panelgesprek nemen Carel Kuyl (projectleider bij de NPO van het Actieplan Cultuur), Gunther Broucke (Intendant Brussels Philharmonic), Tinka Claeys (Coördinator cultuur en innovatie VRT) en Bart Temmerman (Algemeen directeur en projectmanager bij publiq), je mee in de verkregen inzichten van de afgelopen maanden. Daarna gaan ze met elkaar in gesprek hoe deze inzichten van waarde zijn voor de toekomst van de sector. Uiteraard is er ruimte om mee te praten en je vragen te stellen.

Frederik Bastiaensen

Frederik Bastiaensen

Projectmanager strategie en ontwikkeling publiq

Frederik Bastiaensen is projectmanager strategie en ontwikkeling bij publiq. publiq is specialist in communicatie van het gevarieerde, publieke vrijetijdsaanbod. Mensen en activiteiten elkaar doen vinden en verbinden, met stapstenen waar nodig. Via het publiq-platform vinden organisator en publiek elkaar. Lokale overheden en organisatoren leren hun publiek beter kennen, en het publiek vindt beter zijn weg naar vrije tijd.

Gunther Broucke

Gunther Broucke

Intendant van het Brussels Philharmonic

Gunther Broucke is intendant bij Brussels Philharmonic en bij het Vlaams Radio Koor. Hij begon in 1998 als artistiek directeur bij het voormalige Vlaams Omroeporkest en het Vlaams Radio Koor. In 2003 werd hij er intendant. Onder zijn leiding keerden de ensembles terug naar het Brusselse Flageygebouw en werd het Vlaams Omroeporkest omgevormd tot Brussels Philharmonic.

Tinka Claeys

Tinka Claeys

Coördinator cultuur en innovatie VRT

Tinka Claeys is een van de vele VRT-dames met een hart voor kunst en cultuur. Programma’s maken en berichten over ‘cultuur’ behoort tot de kernopdracht van de Vlaamse openbare omroep. Tinka experimenteert met nieuwe formats en events met een sterke nadruk op kunst- en cultuurbeleving.

Carel Kuyl

Carel Kuyl

Projectleider NPO Actieplan Cultuur

Carel Kuyl heeft een lange loopbaan bij de publieke omroep. Hij stond aan de wieg van de eerste dagelijkse actualiteitenrubriek van de Nederlandse televisie, NOS-Laat. Na een periode als hoofd documentaires en programmaleider televisie bij de NPS trad hij aan als hoofdredacteur van NOVA. In 2010 gaf hij de aanzet tot Nieuwsuur. Kuyl is tegenwoordig betrokken als eindredacteur bij allerlei documentaires. Sinds dit jaar is hij aangesteld als coördinator van het platform NPO Cultuur.


Panelgesprek

Digital Leadership of the Future [in English]

15.00-15.55


In one of the final sessions of the week, we look back with two digital leaders with a background in museums and performance. They share their experiences, successes and strategic approach, but also their failures as a digital leader. Are you leading a cultural organization? And are you taking your first steps towards becoming a digital leader? Join us here and discover key take-aways for leaders of the future.

Carolyn Royston

Carolyn Royston

Chief Experience Officer at Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum

Across over a 20-year career in museums, Carolyn has blazed digital trails across cultural organizations to transform the way they use technology to effect change. In 2018, she joined Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum (New York, USA) as Chief Experience Officer, a new role that aims to seamlessly weave the digital and the physical experience together to create an integrated visitor experience. Carolyn completed the Oxford Cultural Leadership Program in April 2021 and was a Getty Leadership Institute (GLI) Fellow in 2017. She also served as President of MCN (Museum Computer Network) in 2017.

Wouter van Ransbeek

Wouter van Ransbeek

Director ITA

Wouter vormt samen met Ivo van Hove en Margreet Wieringa de directie van ITA. De belangrijkste rol van Wouter is om zich te profileren van nationaal gerespecteerd theater tot een van de leidende gezelschappen ter wereld, met het hele jaar door reizend repertoire op vijf continenten. Wouter is ook de motor achter ITA's zeer effectieve en gerespecteerde systeem voor het ondersteunen van het beste Nederlandse talent van eigen bodem en voor het opzetten van ITALive. Een livestreamprogramma voor het ITA-ensemble-repertoire, maar ook voor andere gezelschappen. foto: Jitske Schold

Afsluiting

16.00-16.30

Deze hele week is het team van DEN te gast in de studio van Playgrounds. Monique van Dusseldorp (host en moderator) praat met Leon van Rooij (directeur van Playgrounds). Hij laat zien hoe hij in de afgelopen 14 maanden waarde heeft toegevoegd door zijn community te vergroten en een Playgrounds tv-kanaal te lanceren.

Tot slot blikt Monique van Dusseldorp samen met het team van DEN terug op een week vol inspiratie en interactie. Welke inzichten hebben we opgedaan voor een duurzame focus op digitale transformatie?  En wat krijgt zeker aandacht op de Digitale Transformatie Agenda voor de cultuursector? Praat nog een laatste keer mee en deel je ervaringen met ons!

 

Benieuwd naar de rest van het programma?
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.