Hier vind je het programma van vrijdag 4 juni 2021. Dit is onderdeel van DEN's Digitale Transformatie Conferentie.
Deze dag heeft inmiddels plaatsgevonden. Op de hoogte blijven van aankomende events? Meld je via dit formulier aan voor onze nieuwsbrief.
Hoe draagt digitale transformatie bij aan het verbeteren van je bereik, impact of maatschappelijke waarde? En hoe draagt digitalisering bij aan de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen of het vergroten van je verdienvermogen? Nu een groot deel van het culturele leven zich naar het digitale domein heeft verplaatst, worstelen organisaties met het bijbehorende businessmodel. In deze track ontdek je op welke manier digitale transformatie waarde kan toevoegen voor jouw organisatie of voor je werk. Je krijgt handvatten voor nieuwe digitale en hybride verdienmodellen en marketingtrends.
Keynote en Q&A
Marjolijn Meynen
12.05-12.45
Marjolijn Meynen, Chief Marketing Officer van De Bijenkorf vertelt over hoe digitale transformatie de waarde van je organisatie vergroot en hoe belangrijk de klantbeleving hierin is. Kortom, in hoeverre draagt digitalisering bij aan het bereik, de impact en het verdienvermogen van een warenhuis als de Bijenkorf en in hoeverre zijn er volgens haar verschillen en overeenkomsten met culturele instellingen?
Workshop
Hoe creëer je waarde voor je gebruikers?
12.50 - 13.50
In deze sessie nemen Mark de Greeff (CMO Dutch Design Week) en Lotte Bloem (strateeg bij Verve Agency) je mee in hun lessen en inzichten in waardecreatie voor je gebruikers. Leer van de ervaringen van Dutch Design Weeks digitale strategie en versterk je digitale storytelling met het advies en de kennis van Verve.
Panelgesprek
Digital Transformation in the Arts [in English]
12.50-13.50
In this panel discussion, (former) members of three different national Arts Councils in Europe will share their insights on the supportive role of Arts Councils regarding digital strategy in cultural organizations. They will talk about the past and present state of affairs, from a national and local point of view. You will learn how they are rising to the challenge to provide support for cultural organizations in their digital transformation on digital strategy.
Workshop
Impact Inspiration Session [in English]
13.55-14.55
Join this Impact Inspiration Session with Nicole McNeilly, Impact Advisor at Europeana Foundation and independent evaluator and researcher, to explore opportunities and challenges in impact assessment and to test some of the practical tools that form part of the Europeana Impact Playbook. You’ll consider the relevance of your project in terms of five value lenses - utility, legacy, network, community and learning - and use a simple template (a change pathway, based on the traditional logic model) as inspiration to support you to apply impact thinking in practice.
Panelgesprek
Via publieke kanalen naar hybride verhalen
13.55-14.55
Door de gesloten cultuurhuizen in zowel Nederland als België bieden de nationale omroepen inmiddels een rijk palet aan online cultuurbeleving. Zo lanceerde de NPO in december het Actieplan Cultuur met als veelzeggende titel ‘Van volle zalen naar publieke kanalen’. De diverse kanalen van de NPO, waaronder digitaal, worden ingezet om een grote diversiteit aan cultuur te laten zien. In België kwamen de kunstinstellingen zelf met een vergelijkbaar initiatief en ontwikkelde Podium19. Ondersteund door publiq en De Vlaamse omroep VRT brengt deze gezamenlijke virtuele zaal (nieuwe) producties zolang het coronavirus de deuren op slot houdt. Wat zijn de tussentijdse bevindingen van deze partijen? Hoe kunnen deze initiatieven doorontwikkelen en blijvend bijdragen aan een toekomstbestendig cultuuraanbod? Welke deuren worden geopend naar een hybride cultuursector waar online en offline elkaar versterken?
In dit interactieve panelgesprek nemen Carel Kuyl (projectleider bij de NPO van het Actieplan Cultuur), Gunther Broucke (Intendant Brussels Philharmonic), Tinka Claeys (Coördinator cultuur en innovatie VRT) en Bart Temmerman (Algemeen directeur en projectmanager bij publiq), je mee in de verkregen inzichten van de afgelopen maanden. Daarna gaan ze met elkaar in gesprek hoe deze inzichten van waarde zijn voor de toekomst van de sector. Uiteraard is er ruimte om mee te praten en je vragen te stellen.
Panelgesprek
Digital Leadership of the Future [in English]
15.00-15.55
In one of the final sessions of the week, we look back with two digital leaders with a background in museums and performance. They share their experiences, successes and strategic approach, but also their failures as a digital leader. Are you leading a cultural organization? And are you taking your first steps towards becoming a digital leader? Join us here and discover key take-aways for leaders of the future.
Afsluiting
16.00-16.30
Deze hele week is het team van DEN te gast in de studio van Playgrounds. Monique van Dusseldorp (host en moderator) praat met Leon van Rooij (directeur van Playgrounds). Hij laat zien hoe hij in de afgelopen 14 maanden waarde heeft toegevoegd door zijn community te vergroten en een Playgrounds tv-kanaal te lanceren.
Tot slot blikt Monique van Dusseldorp samen met het team van DEN terug op een week vol inspiratie en interactie. Welke inzichten hebben we opgedaan voor een duurzame focus op digitale transformatie? En wat krijgt zeker aandacht op de Digitale Transformatie Agenda voor de cultuursector? Praat nog een laatste keer mee en deel je ervaringen met ons!