Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Experience – Speel in op nieuw online publiek

Hier vind je het programma van dinsdag 1 juni 2021. Dit is onderdeel van DEN's Digitale Transformatie Conferentie.

Haal je ticket via Eventbrite.

Wat is online publieksbeleving nu precies? Wat zijn de wensen vanuit het publiek en hoe kunnen instellingen daarop inspelen? Ontstaat er een nieuwe vorm van publieksbeleving bij het kunstwerk, de tentoonstelling, het optreden of archiefmateriaal op het moment dat je digitale technieken gaat inzetten? Op welke manier verdiepen, verbreden en verlengen culturele instellingen hun digitale publieksaanbod? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in digitale cultuurbeleving? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens de track Experience.

Keynote and Q&A 

Kajsa Hartig

12.05 – 12.45
Kajsa Hartig

Kajsa Hartig

Head of Museum Experience and Collections, Västernorrland County Museum

Panelgesprek

Inclusie in het digitale domein

12.50 – 13.50

 

Frederique van Reij

Frederique van Reij

senior educator publiek & digital learning bij het Rijksmuseum

Tamara Visser

Projectleider bij Accessibility

Workshop

Lesmateriaal dat leraren makkelijk vinden en gebruiken? door Rick Visser en Lotte Belice Baltussen

13.50-14.50

Digitaal lesaanbod biedt veel kansen voor het onderwijs. Er is van alles mogelijk, van digitale gastlessen en educatieve video’s tot de ontwikkeling van apps of het aanbieden van kant en klare lespakketten.

Maar hoe bied je houvast in een snel veranderende digitale wereld? Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed hebben samen met DEN een stappenplan ontwikkeld dat helpt bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal. Welke online platformen helpen je verder bij het maken en verspreiden van lesmateriaal? In welke fase van ontwikkeling je ook zit: Per stap geven we advies, verdiepende informatie en praktische tips om verder mee aan de slag te gaan. Maak in deze workshop kennis met het stappenplan en leer hoe jij en je collega’s hier gebruik van kunnen maken.

Lotte Belice Baltussen

Lotte Belice Baltussen

Adviseur Erfgoed & Onderwijs bij Kennisnet

Lotte Belice Baltussen is freelance digitaal projectleider en adviseur in de culturele sector. Ze werkte onder andere bij de afdeling Kennis en Innovatie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en als programmamanager Digitale Strategie bij de Anne Frank Stichting. Zij werkte samen met Rick als projectleider in het programma ‘Digitaal erfgoed voor het onderwijs’. Ze schreef onder andere een publicatie over hoe je aantrekkelijk en bruikbaar digitaal lesmateriaal maakt en hoe je dit duurzaam aanpakt.

Rick Visser

Rick Visser

Adviseur ICT en leermiddelen bij Kennisnet

Rick de Visser is adviseur ICT en leermiddelen bij Stichting Kennisnet en projectleider van het programma ‘Digitaal erfgoed voor het onderwijs’. In dit programma past hij zijn kennis en ervaring met onderwijsorganisaties, het leerproces en digitale middelen toe om culturele instellingen te ondersteunen de stap naar onderwijs te maken. Zo is hij betrokken bij de ontwikkeling van het stappenplan dat in de workshop wordt behandeld, organiseert hij trainingen voor ontwikkelaars van culturele lessen en coördineert hij de ontwikkeling van de erfgoed startpagina voor digitaal lesmateriaal.

Lezing

Een nieuwe generatie diepgaande digitale ervaringen die museummuren en collecties overstijgt

14.55-15.55

In deze 1 uur durende sessie nemen Bob Ketting (FloatScans) en Cindy Zalm (Nationaal Museum van Wereldculturen) je mee in de ontwikkeling van de Keiga Experience: een nieuwe toepassing voor digitale storytelling waarin het object vertrekpunt is en gebruik wordt gemaakt van de nieuwste storytelling technieken zoals 3D en Augmented Reality (AR).

De innovaties achter de Keiga Experience maken het mogelijk om een diepgaande ervaring te bieden, waarin met behulp van verschillende type content de verhalen achter meerdere collectie objecten interactief met elkaar verbonden worden. Het digitale karakter van de toepassing maakt het mogelijk om de ervaring in het museum te verrijken, alsmede het (digitale) bezoek te verlengen door de verhalen voor- of achteraf thuis te beleven. 

We geven je een demo, delen de lessons learned, en geven tips hoe je zelf aan de slag kunt met het toepassen van de nieuwste techniek zoals “3D scanning” in je eigen informatievoorziening. 

Bob Ketting

Bob Ketting

Co-founder & Managing director FloatScans

Bob Ketting studeerde bedrijfskunde en international management aan de RSM Erasmus University en London School of Economics. Hij begon zijn carrière als management consultant bij de Boston Consulting Group. In 2019 startte hij samen met oud-collega Max Roest de startup FloatScans, met als doel om cultureel erfgoed digitaal in 3D tot leven te brengen en het daarmee mogelijk te maken om nieuwe ervaringen en toepassingen te creëren. Het is Bob zijn ambitie om hiermee bij te dragen aan de digitale transformatie binnen de cultureel erfgoed sector.

Cindy Zalm

Cindy Zalm

Hoofd collectiemanagement Nationaal Museum voor Wereldculturen

"Innoveren op digitaal gebied is voor mij steeds de balans zoeken tussen groot denken en klein beginnen. Zo dachten we bijvoorbeeld samen met het Netwerk Digitaal Erfgoed na over wat linked open data voor onze organisatie zou kunnen betekenen en gingen we gezamenlijk het gesprek aan met onze leverancier. De strategie en de kracht van het netwerk hielpen ons ook de leverancier ervan te overtuigen dat het tijd is voor een volgende stap. Door gezamenlijk aan de slag te gaan, kunnen nu alle gebruikers van deze software eenvoudig de stap naar LOD maken. Dat zijn mooie resultaten, elk klein stapje levert toch steeds meer op dan vooraf gedacht."

 

Benieuwd naar de rest van het programma?
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.