Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Experience – Speel in op nieuw online publiek

Hier vind je het programma van dinsdag 1 juni 2021. Dit is onderdeel van DEN's Digitale Transformatie Conferentie.

Deze dag heeft inmiddels plaatsgevonden. Op de hoogte blijven van aankomende events? Meld je via dit formulier aan voor onze nieuwsbrief.

Wat is online publieksbeleving nu precies? Wat zijn de wensen vanuit het publiek en hoe kunnen instellingen daarop inspelen? Ontstaat er een nieuwe vorm van publieksbeleving bij het kunstwerk, de tentoonstelling, het optreden of archiefmateriaal op het moment dat je digitale technieken gaat inzetten? Op welke manier verdiepen, verbreden en verlengen culturele instellingen hun digitale publieksaanbod? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in digitale cultuurbeleving? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens de track Experience.

Keynote and Q&A 

Kajsa Hartig 

12.05 – 12.45

How not to replicate the physical museum [in English]

Are we going back to business as usual? Kajsa Hartig thinks not. The digital realm is an open field to explore and offers many possibilities to expand visitor experiences. Whether to offer hybrid experiences or to find ways for multidimensional storytelling and connect to audiences and their surroundings. In this keynote, Kajsa shares her experience and challenges in creating digital experiences that are not a replica of the physical museum.

Kajsa Hartig

Kajsa Hartig

Head of Museum Experience and Collections, Västernorrland County Museum

Kajsa Hartig is Head of Museum Experience and Collections at Västernorrlands museum. She has 25 years of experience in digital development and strategic work. Her interest lies within digital and museum development, strongly advocating a human centered approach to developing new museum experiences, cross departmental teams, experimentation in short iterative cycle and using inclusive methods.

Workshop

Onderzoek naar online publieksbeleving

12.50–13.50

Hoe beleven bezoekers je digitale activiteiten? Welke impact bereik je online? Antwoorden op deze vragen helpen bij het maken van strategische keuzes over je digitale activiteiten. Hoe hoger de belevingswaarde voor de bezoeker is, hoe groter de impact van je online aanbod. Publieksonderzoek kan daar meer inzicht in geven. In deze workshop geven we je een quickstart voor het doen van onderzoek naar online publieksbeleving.

Anna Elffers

Anna Elffers

Onderzoeker/adviseur Cultuur & Publiek

Anna Elffers geeft advies, doet onderzoek en begeleidt projecten bij o.a. musea, theaters, fondsen en gemeentes. Daarnaast is ze part-time docent aan de Universiteit Maastricht. Ze heeft grote interesse in het onderzoeken van de publieksbeleving. Hiervoor is kwalitatief onderzoek doorgaans de beste methode en hierin heeft zij zich dan ook gespecialiseerd. Anna was eerder als adviseur betrokken bij de pilot onderzoek naar online publieksbeleving bij DEN.

Sophie Heijkoop

Sophie Heijkoop

Adviseur

Sophie werkt als adviseur bij DEN. Haar aandachtsgebieden zijn onder andere digital storytelling, digitale cultuureducatie en onderzoek naar online publieksbeleving. Eerder werkte Sophie in de museumwereld op het gebied van digitale educatie.

Panelgesprek

Inclusie in het digitale domein

12.50–13.50

Culturele instellingen vinden steeds beter hun weg in het digitale domein: voorstellingen, tentoonstellingen, concerten en lezingen worden online aangeboden. Maar hoe zorg je er als instelling voor dat je digitale aanbod inclusief is? Waar moet je op letten? En tegen welke problemen loop je aan? Tijdens dit panelgesprek geven drie deskundigen een presentatie over inclusie in het digitale domein. Aansluitend gaan zij in gesprek over het onderwerp.

Arja Boer

Arja Boer

kwartiermaker bij Accessibility

Arja Boer is kwartiermaker bij Accessibility. Stichting Accessibility zet zich in voor een digitaal, fysiek en sociaal toegankelijke samenleving, waarin iedereen, in het bijzonder mensen met een beperking, in staat is zelfstandig deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer en zich optimaal kunnen ontplooien. De stichting ondersteunt (maatschappelijke) organisaties bij het realiseren van toegankelijkheid. Arja verzorgt awareness sessies over digitale toegankelijkheid en is projectleider. Een van haar projecten is het project Inclusief Design begint op school wat tot doel heeft toegankelijkheid een vast plek te geven in het curriculum.

Frederique van Reij

Frederique van Reij

senior educator publiek & digital learning bij het Rijksmuseum

Frederique van Reij is senior educator Publiek & Digital Learning bij het Rijksmuseum. In deze functie is zij verantwoordelijk voor het bedenken en maken van educatieve producten en programmering voor volwassenen. Daarnaast richt zij zich op digitale concepten en strategie binnen de afdeling Publiek & Educatie. Zo is ze onder andere de bedenker en maker van de podcast ‘In het Rijks’. Als educator werkt ze aan de Slavernij-tentoonstelling, waar ze zich ontfermt over onder andere de audiotour en programmering. In haar presentatie gaat Frederique in op het toegankelijk maken van digitale producten voor speciale doelgroepen, en het opzoeken van samenwerkingen met externe partijen voor de Slavernij-tentoonstelling.

Sakina Saouti

Sakina Saouti

Communicatieadviseur bij LKCA - Coördinator Code Diversiteit & Inclusie

Sakina Saouti is communicatieadviseur en coördinator bij Code Diversiteit &Inclusie. Sinds de uitbraak van Covid-19 leven we veel meer online, maar wat betekent dat voor je publiek? Kan iedereen wel deelnemen en hoe zorg je voor de juiste aansluiting? Digitale toegankelijkheid speelt een belangrijke rol bij het bereiken en betrekken van je doelgroep. Beleidsvoering kan bijdragen aan een inclusievere online beleving voor het publiek. Dit valt of staat met een duidelijke missie en visie, want het motiveert, geeft focus en het draagt bij dat intern alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Tijdens presentatie kom je meer te weten hoe de Code Diversiteit & Inclusie je hierbij op weg kan helpen.

Workshop

Vindbaar en bruikbaar digitaal lesmateriaal

13.55-14.55

Digitaal lesaanbod biedt veel kansen voor het onderwijs. Er is van alles mogelijk, van digitale gastlessen en educatieve video’s tot de ontwikkeling van apps of het aanbieden van kant en klare lespakketten.

Maar hoe bied je houvast in een snel veranderende digitale wereld? Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed hebben samen met DEN een stappenplan ontwikkeld dat helpt bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal. Welke online platformen helpen je verder bij het maken en verspreiden van lesmateriaal? In welke fase van ontwikkeling je ook zit: per stap geven we advies, verdiepende informatie en praktische tips om verder mee aan de slag te gaan. Maak in deze workshop kennis met het stappenplan en leer hoe jij en je collega’s hier gebruik van kunnen maken.

Lotte Belice Baltussen

Lotte Belice Baltussen

Adviseur Digitale Cultuureducatie

Lotte Belice Baltussen is freelance digitaal projectleider en adviseur in de culturele sector. De laatste jaren werkte Lotte onder meer voor het programma ‘Ontsluiting digitaal erfgoed voor het onderwijs’. Hierin zetten Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed zich in om erfgoed een betere en meer betekenisvolle plek in het onderwijs te geven. DEN was hierin één van de partners. Lotte werkt voor DEN aan de verbreding en verdieping van de kennis en producten uit het programma.

Rick de Visser

Rick de Visser

Adviseur ICT en leermiddelen bij Kennisnet

Rick de Visser is adviseur ICT en leermiddelen bij Stichting Kennisnet en projectleider van het programma ‘Digitaal erfgoed voor het onderwijs’. In dit programma past hij zijn kennis en ervaring met onderwijsorganisaties, het leerproces en digitale middelen toe om culturele instellingen te ondersteunen de stap naar onderwijs te maken. Zo is hij betrokken bij de ontwikkeling van het stappenplan dat in de workshop wordt behandeld, organiseert hij trainingen voor ontwikkelaars van culturele lessen en coördineert hij de ontwikkeling van de erfgoed startpagina voor digitaal lesmateriaal.

Panelgesprek

Hoe krijg je je online publiek aan het huilen?

13.55–14.55

Hoe kun je je publiek raken met een online ervaring? Een lastige opgave voor cultuurprofessionals. Maar niet onmogelijk. Vanuit verschillende disciplines (theater, museum en storytelling) delen sprekers hun ervaringen en obstakels. Op welke manier dragen digitale middelen bij aan bijzondere ervaringen voor online bezoekers? Welke mogelijkheden voor interactie en gezamenlijke beleving zijn er? We nodigen deelnemers uit om inhoudelijke vragen te stellen.

Korneel Hamers

Korneel Hamers

Zakelijke leiding / General Manager at Theatercollectief SKaGeN

Korneel Hamers is een Belgische theatermaker en acteur. Hij studeerde in 2000 af aan het Herman Teirlinck Instituut in Antwerpen. Hij is medeoprichter van het theatercollectief SKaGeN, waar hij nog steeds actief is als acteur en theatermaker, en sinds 2016 ook als zakelijk leider en coördinator van het gezelschap. Naast zijn werk bij SKaGeN werkt hij als onafhankelijk producent voor multimedia-producties, voor onder meer de Galaxy Studio’s in Mol. In 2010 maakte Korneel Hamers in Berlijn zijn debuut als librettist en operaregisseur bij de Zeitgenössische Oper Berlin. Daarna, in 2013, richtte hij samen met dirigent Bart Van Reyn het reizend operacollectief The Ministry of Operatic Affairs op.

Twan Janssen

Twan Janssen

International Silence

Twan Janssen (1968) is beeldend kunstenaar, schrijver, docent en curator. Hij was medeoprichter en -eigenaar van het eerste crowdfunded modemerk ter wereld en werkt sinds 2011 regelmatig met Augmented Reality, tegenwoordig in samenwerking met Johannes Verwoerd, met wie hij in 2016 International Silence oprichtte.

Joël Kremer

Joël Kremer

directeur The Kremer Museum

Joël Kremer is directeur van het Kremer Museum, een innovatief concept dat meesterwerken van wereldklasse combineert met de allernieuwste online technologie. Het museum, ontworpen door architect Johan van Lierop, oprichter van BOUWERY en voormalig directeur bij Studio Libeskind, toont meer dan zeventig 17e-eeuwse Nederlandse en Vlaamse oude meesters schilderijen uit de collectie en is toegankelijk via Virtual Reality (VR) -technologie, een mobiele app en binnenkort zelfs via de webbrowser. Daarnaast is Joël partner bij Moyosa Media, dat visuele digitale ervaringen bouwt voor grote merken, ook in de culturele sector.

Johannes Verwoerd

Johannes Verwoerd

International Silence

Johannes Verwoerd (1985) is art director, typograaf en kunstenaar. Naast vormgeving in opdracht (onder andere voor het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Centraal Museum en Atelier Néerlandais) ontwikkelt hij autonome projecten waarin de grenzen van perceptie rond vormgeving en kunst worden verkend, zoals zijn verdwenen Amsterdamse Landmarks en vloeibare lettertypes.

Presentatie

Nieuwe diepgaande digitale ervaringen 

15.00-15.55

In deze 1 uur durende sessie nemen Bob Ketting (FloatScans) en Cindy Zalm (Nationaal Museum van Wereldculturen) je mee in de ontwikkeling van de Keiga Experience: een nieuwe toepassing voor digitale storytelling waarin het object vertrekpunt is en gebruik wordt gemaakt van de nieuwste storytelling technieken zoals 3D en Augmented Reality (AR).

De innovaties achter de Keiga Experience maken het mogelijk om een diepgaande ervaring te bieden, waarin met behulp van verschillende type content de verhalen achter meerdere collectie objecten interactief met elkaar verbonden worden. Het digitale karakter van de toepassing maakt het mogelijk om de ervaring in het museum te verrijken, alsmede het (digitale) bezoek te verlengen door de verhalen voor- of achteraf thuis te beleven. 

We geven je een demo, delen de lessons learned, en geven tips hoe je zelf aan de slag kunt met het toepassen van de nieuwste techniek zoals “3D scanning” in je eigen informatievoorziening. 

Bob Ketting

Bob Ketting

Co-founder & Managing director FloatScans

Bob Ketting studeerde bedrijfskunde en international management aan de RSM Erasmus University en London School of Economics. Hij begon zijn carrière als management consultant bij de Boston Consulting Group. In 2019 startte hij samen met oud-collega Max Roest de startup FloatScans, met als doel om cultureel erfgoed digitaal in 3D tot leven te brengen en het daarmee mogelijk te maken om nieuwe ervaringen en toepassingen te creëren. Het is Bob zijn ambitie om hiermee bij te dragen aan de digitale transformatie binnen de cultureel erfgoed sector.

Cindy Zalm

Cindy Zalm

Hoofd collectiemanagement Nationaal Museum voor Wereldculturen

"Innoveren op digitaal gebied is voor mij steeds de balans zoeken tussen groot denken en klein beginnen. Zo dachten we bijvoorbeeld samen met het Netwerk Digitaal Erfgoed na over wat linked open data voor onze organisatie zou kunnen betekenen en gingen we gezamenlijk het gesprek aan met onze leverancier. De strategie en de kracht van het netwerk hielpen ons ook de leverancier ervan te overtuigen dat het tijd is voor een volgende stap. Door gezamenlijk aan de slag te gaan, kunnen nu alle gebruikers van deze software eenvoudig de stap naar LOD maken. Dat zijn mooie resultaten, elk klein stapje levert toch steeds meer op dan vooraf gedacht."

Presentatie

Audio inzetten voor inclusieve publieksbeleving

15.00–15.55

Audio is aan een flinke opmars bezig. Denk aan de populariteit van podcasts, de social audio-app Clubhouse en de audio-only optie bij Netflix. Een collectief van makers experimenteert met audio om cultuur op locatie te ontsluiten. Kunst en cultuur beleef je vooral via je ogen. Als er geen objecten zijn om te laten zien of je bezoekers zijn visueel gehandicapt, is er geen beleving. Kan dat ook anders? Ja hoor, met audio.

In deze presentatie delen makers en cultuurinstellingen hun ervaringen met de inzet van audio in de cultuursector. Met aandacht voor het project Blikvanger van het Voerman Stadsmuseum Hattem. Visueel gehandicapten lopen door het museum en ervaren de collectie in binaurale (3d) audio. Daarmee won het Voerman Stadsmuseum Hattem de RAAK stimuleringsprijs. Ook komen de interessante projecten Voorland Groningen en Museum 1627 aan bod, waarbij audio buiten wordt ingezet om verborgen verhalen in het landschap te ontsluiten.

Tijdens de sessie ervaar je de mogelijkheden van 3d audio. Na afloop is er gelegenheid om vragen te stellen over de uitdagingen van jouw instelling. De makers en cultuurinstellingen denken met je mee.

Let op: je hebt een over-ear koptelefoon nodig om de audiofragmenten in deze sessie goed in 3D te beleven.

Paul van der Ham

Paul van der Ham

Ontwikkelaar mediaconcepten

Paul van der Ham begon zijn carrière als radiomaker op 3FM en NPO Radio 5. Daarna richtte hij contentbureau iGlow op, waarmee hij klanten uit de cultuursector en de zakelijke markt bedient. Hij ontwikkelt mediaconcepten in co-creatiesessies samen met het publiek. Daarbij experimenteert Paul met nieuwe technieken zoals binaurale audio, serious games en virtual reality, om het publiek onder te dompelen in de verhalen. Samen met een collectief van makers heeft hij het project ‘Cultuur met je oren’ opgezet.

Daphne Maas

Daphne Maas

Directeur bij Voerman Stadsmuseum Hattem

Daphne Maas is directeur van het Voerman Stadsmuseum Hattem en is bezig met haar master Kunstgeschiedenis. Met 60 medewerkers/vrijwilligers werkt ze in het kleine museum aan haar passie in het ontwikkelen en aanbieden van de collectie van de schilders Voerman, de geschiedenis en de archeologie van Hattem. Ze vindt het een geweldige uitdaging om met uiteenlopende partijen samen te werken. “Dit levert meestal de mooiste en beste ideeën op om een nog gevarieerder aanbod te kunnen bieden”. Zo ontwikkelde zij met verschillende contentmakers het project Blikvanger, waarmee haar museum de RAAK Stimuleringsprijs won.

Johan Akkerman

Johan Akkerman

Tentoonstellingsontwerper

Johan Akkerman werkt al vijftien jaar met veel passie in de museum- en kunstwereld als vormgever voor musea. Hij ontwikkelt concepten en (ruimtelijke) vormgeving voor tentoonstellingen en andere museale producten voor verschillende doelgroepen. Inclusie staat bij hem hoog in het vaandel; de drempel verlagen tussen museum en samenleving. Toegankelijkheid vergroten voor alle bezoekersgroepen; blind, oud, minderheden etc. Samen met een collectief van makers heeft hij het project ‘Cultuur met je oren’ opgezet.

Presentatie

The Human, the Machine, and the Future [in English]

16.00–17.00

Consider the ways that professionals can balance individual desires and the structures of work to move towards a doable, equitable future of cultural work. Explore what steps you can take to make this better future happen.

Seema Rao

Seema Rao

Deputy Director & Chief Experience of Akron Art Museum

Seema Rao is the Deputy Director and Chief Experience Officer of the Akron Art Museum. She specializes in content development and strategy; change-facilitation; and inclusive community-building. With nearly 20 years of museum experience, Seema has extensive experience in interpretation and programming from leading content development for all audiences. Now at the Akron Art Museum, she leads audience research, community engagement, education, library, and curatorial teams to find the best ways to share their modern and contemporary collections. foto: Katie Malone

 

Benieuwd naar de rest van het programma?
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.