Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Create - Maak nieuw werk met digitale technieken

Hier vind je het programma van donderdag 3 juni 2021. Dit is onderdeel van DEN's Digitale Transformatie Conferentie.

Deze dag heeft inmiddels plaatsgevonden. Op de hoogte blijven van aankomende events? Meld je via dit formulier aan voor onze nieuwsbrief.

De crisis heeft in de cultuursector gezorgd voor een enorme versnelling in het gebruik van digitale middelen. Makers zetten digitalisering in om nieuwe verhalen te vertellen, in de vorm van bijvoorbeeld een voorstelling, een concert, een tentoonstelling, of beeldende kunstwerken. Culturele organisaties tonen en ontsluiten collecties op nieuwe manieren. Deze track focust op de gevolgen van toenemende digitalisering voor culturele organisaties, laat beste voorbeelden zien en geeft inspiratie voor makers in de breedste zin van het woord.

 

 

Keynote en Q&A 

Natalie Hall & Cimeon Ellerton-Kay 

12.05-12.45

Hybrid, networked and collaborative: new opportunities for creative tech [in English]

The performing arts are undergoing a rapid digitalisation, accelerated by the global pandemic. Big investments have been going into edge technologies (AR/VR), and film or live TV multi-camera approaches have dominated the cultural landscape amidst this digital shift. These resource-heavy and expensive trends are further concentrating the first wave of the digital shift into the hands of larger institutions. However, 90% of the creative industries are individuals and micro companies who do not have access to the same level of resource, likewise, diverse communities and third sector bodies working or participating in arts, creativity and culture.

So what about the space between?

How can we adopt a makerspace mindset, DIY frameworks, with existing consumer technologies to deliver cutting edge, live, hybrid (digital and physical) performing arts? And with better, fairer models than existing global platforms? Enter us (Social Convention) - a creative studio and social enterprise on a mission to reimagine the way people experience art and culture. At this event, you'll find out how to join our creative cohort for cutting-edge makers of live art and join us in discussing the future of the performing arts.

Cimeon Ellerton-Kay and Natalie Hall

Cimeon Ellerton-Kay and Natalie Hall

Social Convention

Cimeon Ellerton-Kay is a business strategist, creative producer and innovation researcher. He is especially interested in the application of rapid-prototyping and data-driven decision-making. Natalie Hall is a creative producer based in London, making work globally. Cimeon and Natalie have founded Social Convention, a new production company developing collections of original multi-artform performance work, experiences, and parties; setting them in experiential spaces that encourage the cathartic, the communal, and the transformative.

Workshop

Digital Spatial Design

12.50-13.50

Wanneer je digitaal werkt, hoef je je niet meer te houden aan de natuurwetten. Daardoor worden andere ontwerpen en andere ruimtelijke ervaringen mogelijk. Met de workshop Digital Spatial Design neemt Marcel Dolman, maker en docent Interactive Performance Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, je mee in deze mental shift. Welke unieke mogelijkheden biedt het digitaal ruimtelijk werken?

Marcel Dolman

Marcel Dolman

Senior Lecturer at HKU University of Arts Utrecht

Marcel Dolman studeerde Theatervormgeving aan HKU, University of The Arts Utrecht. Sinds 2012 was hij daar hoofd van de studierichting Interactive performance Design (IPD). Tot 2018 heeft hij aan IPD artistiek leiding gegeven en de studie inhoudelijk nog meer een onderdeel van HKU Theater weten te maken. Sinds 2018 maakt Marcel weer meer eigen werk en doet hij bij de HKU ook onderzoek. Zijn lespraktijk en eigen werk zijn een combinatie van kunst en technologie. Waarbij technologie niet alleen een middel is, maar ook iets wat je vanuit een eenvoudiger perspectief moet kunnen bekijken.

Workshop

Creative Coding

12.50-13.50

Creative Coding zet programmeertaal in voor het ontwerpen van creatieve ervaringen. In deze workshop laat Saskia Freeke (Creative Coding Utrecht) je kennis maken met deze digitale maakpraktijk. Door te spelen met code creëer je je eigen animaties. Met het programma p5.js ontdek je hoe je met simpele vormen en herhalingen animaties kan maken.

Saskia Freeke

Saskia Freeke

programme & lead-education bij Creative Coding Utrecht

Sinds 1 januari 2015 maakt Saskia Freeke elke dag een visueel digitaal kunstwerk. Ze creëert patronen, vormen en animaties door het schrijven van code. Hierbij maakt ze frameworks waarin ze speelt met vorm, kleur en compositie. Ze schrijft algoritmes die ervoor zorgen dat er elke keer een andere compositie uitkomt. Op deze manier blijft ze ontdekken. Naast dit project maakt ze fysieke kunstwerken vanuit de digitale kunstwerken, ontwerp en bouwt ze interactieve installaties, en werkt ze als visueel en interactie ontwerper.

Interactieve sessie

Digitale Transformatie Agenda voor de cultuursector

12.50-13.50

Het afgelopen jaar heeft de cultuursector een spoedcursus digitalisering gevolgd. Ook wanneer het land weer opengaat zal de sector blijvend intensiever gebruik maken van de mogelijkheden van digitale technologie. Tijdens DEN's Digitale Transformatie Conferentie stellen we daarom samen een eerste aanzet van de Digitale TransformatieAgenda van de cultuursector op. In deze agenda inventariseren we welke kansen en uitdagingen er in de sector worden gezien als het gaat over digitale transformatie, welke barrieres we ervaren om de kansen te benutten en op welke wijze DEN de sector daar het beste bij kan ondersteunen.
 
In deze interactieve sessie verzamelen we jullie input voor de Digitale Transformatie Agenda. Wat zijn de uitdagingen waar je als organisatie in de cultuursector mee te maken hebt? Welke kansen zie je die je graag zou willen benutten? En op welke wijze kunnen we als sector samenwerken en elkaar daarbij ondersteunen? In deze sessie gaan we graag met jullie in gesprek. We doen dat aan de hand van het DEN Focusmodel. De sessie wordt begeleid door Femke van Oorschot en Maarten Kuiper van adviesbureau New Nodes samen met een adviseur van DEN.

 

Maarten Kuiper

Maarten Kuiper

Partner bij New Nodes en docent Informatiemanagement & Innovatie

“Het is niet zo moeilijk om geïnspireerd te raken door alle nieuwe technologische ontwikkelingen en de kansen die deze bieden voor organisaties. Maar als je deze kansen als organisatie serieus wilt benutten, waar begin je dan? Hoe herken je trends die potentieel impact hebben op jouw organisatie en wat doe je vervolgens om deze te benutten? Door gebruik van enkele concrete instrumenten help ik je grip te krijgen op deze vragen.”

Femke van Oorschot

Femke van Oorschot

Gebruikers en omgeving verbinden bij New Nodes

Onze samenleving is constant in beweging. Deze dynamiek zorgt ervoor dat mogelijkheden en behoeften steeds veranderen. Het vraagt een scherpe en frisse blik om de kansen die hieruit volgen te signaleren en erop in te springen. Dat is niet altijd even makkelijk. Als adviseur bij New Nodes ondersteun ik organisaties daarbij, op een creatieve en analytische manier. Daarvoor help ik de organisatie naar binnen en buiten te kijken bij het doorgronden en analyseren van complexe vraagstukken en processen, om deze vervolgens te vertalen naar concrete kansen en concepten.

Panelgesprek

Fresh approaches to digital material [in English]

13.55-14.55


How does digital transformation make new types of art experiences possible? Digital material can be employed in many different and creative ways. In conversation with Erin Lee (head archivist National Theatre), Vera van de Seyp (designer) and Ton Offerman (artistic director artOloco) we explore different approaches to this topic, departing from various disciplines. Erin Lee, head archivist of the National Theatre, tells about the shared role in preserving material, and what choices they made in presenting registrations or new recordings of performances. Designer Vera van de Seyp is creating an installation using the digitalized prison-archive of the Pieter Baan Centrum. Ton Offerman creates immersive on site experiences, providing access to digital archival material through life gaming techniques.

Erin Lee

Erin Lee

Head of Archive at National Theatre

Erin Lee has been the Head of Archive at the National Theatre since 2014 and is a current PhD candidate at the Royal Central school of Speech and Drama researching the active documentation of performance. She is Chair of the Association of Performing Arts Collections, a subject specialist network for archives, museums and libraries containing performing arts content in the UK and she sits on BAFTA’s Heritage Committee. Erin is a Registered member of the Archive and Records Association and was voted the ARA's Record Keeper of the Year in 2018.

Ton Offerman

Ton Offerman

Artistiek leider van artOloco

Ton Offerman (1961) is artistiek leider van artOloco. Hij bedenkt, begeleidt en regisseert locatieprojecten van concept tot uitvoering o.a. Hangplek voor Ouderen, coacht theatermakers en geeft workshops. Hij regisseert verschillende vormen van podiumkunsten; cabaret, muziektheater en dans. Eerder maakte hij locatietheatervoorstellingen zoals De Pontbaas, Mijn Leidsche Rijn en De luchtwachters. Deze ervaring neemt hij mee naar zijn eerste regie voor immersief theater bij Op klompen door de dessa.

Vera van de Seyp

Vera van de Seyp

graphic designer and creative coder

Vera van de Seyp is a graphic designer and creative coder. She is interested in artificial intelligence, languages and finding systems in chaos. Based in Amsterdam, Vera works as a designer and artist, teaches at ArtEZ in Arnhem and gives workshops and lectures across the world.

Presentatie

Dilemma's bij digitalisering van koloniale archieven

15.00-15.55


Welke ethische vragen komen erbij kijken wanneer je kolonialen archieven gaat digitaliseren? ‘ANGLES. Reapproriating missionary audiovisual archives from colonial contexts’ is een erfgoedproject van KADOC en KU Leuven dat een kritische, artistieke benadering van audiovisueel erfgoed uit koloniale contexten centraal stelt. Het uitgangspunt wordt gevormd door de filmcollectie van de Witte Paters, een verzameling van tachtig verschillende missiefilms die tussen 1946 en 1967 werden opgenomen in de huidige Democratische Republiek Congo, Rwanda, en Burundi. In deze interactieve lezing toont Jonas Van Mulder hoe deze digitalisering belangrijke kritische en ethische vraagstukken opwerpt over de mate waarin koloniale narratieven ongewenst kunnen worden gereproduceerd.

Jonas Van Mulder

Jonas Van Mulder

Expert gedeeld erfgoed en participatie bij KU Leuven

Jonas Van Mulder studeerde geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen en Università Ca’ Foscari Venezia en promoveerde in 2016 op een proefschrift over religieuze cultuur in de Nederlanden tijdens de late middeleeuwen en vroegmoderne tijd. Nadien bouwde hij ervaring op als onderzoeker en curator in de museumsector. Als verantwoordelijke gedeeld erfgoed en participatie bij KADOC-KU Leuven coördineert hij een diverse portefeuille van onderzoeks- en curatieprojecten waarin archiefcollecties met een prominente internationale dimensie centraal staan en waarbij een sterke nadruk ligt op samenwerkingen met erfgoedgemeenschappen en partnerinstellingen.

Presentatie

NITE Hotel als virtuele ontmoetingsplek

15.00-15.55

In de eerste coronagolf creëerde NITE (Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni) het NITE Hotel, vanuit de behoefte het publiek op een ‘fysieke’ plaats te kunnen blijven ontmoeten terwijl de theaters gesloten waren. Het hotel groeide uit tot een plek waar we per voorstelling een nieuwe virtuele ruimte kunnen scheppen en die van grote waarde is voor ons artistieke, interdisciplinaire onderzoek. Robbert van Heuven (gezelschapsdramaturg NITE) en Martijn Halie (designer van NITE Hotel) nemen het publiek op een rondleiding door het hotel.

Martijn Halie

Martijn Halie

NITE

Martijn Halie is de vaste ontwerper van NITE en is eigenaar van zijn eigen ontwerpbureau. Samen met internetbedrijf Slash2 en artistiek directeur Guy Weizman ontwierp hij het NITE Hotel.

Robbert van Heuven

Robbert van Heuven

Gezelschapsdramaturg en hoofd toneel van NITE

Robbert van Heuven (1978) werkte lang als freelance cultuur- en theaterjournalist en dramaturg. Hij schrijft en schreef onder andere voor Dagblad Trouw, TM (Theatermaker), De Pers, de Raad voor Cultuur, Kunsten ’92 en de Boekmanstichting. Sinds 2017 is hij gezelschapsdramaturg van NNT/Club Guy & Roni. Foto by Jochem Jurgens

Tafelsessie

Dagboek van een voorstelling

16.05-17.00

Van een oorspronkelijk statisch Collectie Management Systeem tot de transitie naar een bottom up dynamische structuur waarbij de Bron de Maker is. De Maker die eigen beeld- en documentatiemateriaal toevoegt aan het aangeboden statische archief: het verrijken van het verleden. Door ook de actualiteit te documenteren wordt het archief dynamisch en toekomstgericht.

Gespreksleider: Floris Guntenaar (scenograaf en lid van het adviesorgaan Dynamisch Archief).

Tafelsessie

Beter goed geregeld dan niet geregeld

16.05-17.00

Afgelopen jaar kreeg iedere podiumkunstinstelling te maken met de vraag: wat kan ik eigenlijk online doen met beeldmateriaal van voorstellingen? Kan ik foto's, opnames, registraties zomaar online zetten? Wat moet ik daar eigenlijk voor regelen en met wie? Daarom heeft DEN samen met de NAPK het initiatief genomen om modelclausules te ontwikkelen voor toekomstige contracten van podiumkunstproducties, zodat de rechten voor een digitaal ‘leven’ van de nieuwe productie zo goed mogelijk zijngeregeld. Deze worden binnenkort gepubliceerd. In deze sessie komt jurist Marcel de Zwaan vertellen over de clausules die hij heeft opgesteld, waarover vooraf goed moet worden nagedacht en met welke onzekerheden men desondanks moet rekenen. 

Gespreksleider: Tanja Zuijderwijk (projectleider DEN).

 

Benieuwd naar de rest van het programma?
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.