Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Create - Maak nieuw werk met digitale technieken

Hier vind je het programma van donderdag 3 juni 2021. Dit is onderdeel van DEN's Digitale Transformatie Conferentie.

Haal je ticket via Eventbrite.

De crisis heeft in de cultuursector gezorgd voor een enorme versnelling in het gebruik van digitale middelen. Makers zetten digitalisering in om nieuwe verhalen te vertellen, in de vorm van bijvoorbeeld een voorstelling, een concert, een tentoonstelling, of beeldende kunstwerken. Culturele organisaties tonen en ontsluiten collecties op nieuwe manieren. Deze track focust op de gevolgen van toenemende digitalisering voor culturele organisaties, laat beste voorbeelden zien en geeft inspiratie voor makers in de breedste zin van het woord.


Keynote en Q&A

11.55-12.45

Informatie over de inspirerende openingsspreker van track Create volgt binnenkort!

 

Workshop

Digital Spatial Design

12.50-13.50

Wanneer je digitaal werkt, hoef je je niet meer te houden aan de natuurwetten. Daardoor worden andere ontwerpen en andere ruimtelijke ervaringen mogelijk. Met de workshop Digital Spatial Design neemt Marcel Dolman, maker en docent Interactive Performance Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, je mee in deze mental shift. Welke unieke mogelijkheden biedt het digitaal ruimtelijk werken?

Marcel Dolman

Marcel Dolman

Senior Lecturer at HKU University of Arts Utrecht

Marcel Dolman studeerde Theatervormgeving aan HKU, University of The Arts Utrecht. Na het behalen van een master diploma in interactieve multimedia was hij in 1999 nauw betrokken als docent bij de start van een nieuwe studierichting onder de noemer Design for Virtual Theatre and Games. In 2012 werd hij hoofd van deze studierichting en is de naam verandert in Interactive performance Design (IPD). Tot 2018 heeft hij aan IPD artistiek leiding gegeven en de studie inhoudelijk nog meer een onderdeel van HKU Theater weten te maken. Sinds 2018 maakt Marcel Dolman weer meer eigen werk en doet bij HKU buiten lesgeven ook onderzoek. Zowel in eigen werk als in het lesgeven komen verschillende disciplines samen. Marcel Dolman gelooft dat wanneer je je juist niet specialiseert je kan innoveren. Zijn lespraktijk en eigen werk is een combinatie van kunst en technologie. Waarbij technologie niet alleen een middel is, maar ook iets wat je vanuit een eenvoudiger perspectief moet kunnen bekijken. Iets wat je naar je hand kan zetten en uit elkaar kan trekken.

Workshop

Creative Coding

12.50-13.50

Creative Coding zet programmeertaal in voor het ontwerpen van creatieve ervaringen. In deze workshop laat Saskia Freeke (Creative Coding Utrecht) je kennis maken met deze digitale maakpraktijk. Door te spelen met code creëer je je eigen animaties. Met het programma p5.js ontdek je hoe je met simpele vormen en herhalingen animaties kan maken.

Saskia Freeke

Saskia Freeke

programme & lead-education bij Creative Coding Utrecht

Sinds 1 januari 2015 maakt Saskia Freeke elke dag een visueel digitaal kunstwerk. Ze creëert patronen, vormen en animaties door het schrijven van code. Hierbij maakt ze frameworks waarin ze speelt met vorm, kleur en compositie. Ze schrijft algoritmes die ervoor zorgen dat er elke keer een andere compositie uitkomt. Op deze manier blijft ze ontdekken. Naast dit project maakt ze fysieke kunstwerken vanuit de digitale kunstwerken, ontwerp en bouwt ze interactieve installaties, en werkt ze als visueel en interactie ontwerper.

Panelgesprek

New ways of working with material

13.55-14.55


How does digital transformation make new types of art experiences possible? Digital material can be employed in many different and creative ways. In conversation with Erin Lee (head archivist National Theatre), Vera van de Seyp (designer) we explore different approaches to this topic, departing from various disciplines.  Erin Lee, head archivist of the National Theatre, tells about the shared role in preserving material, and what choices they made in presenting registrations or new recordings of performances. Designer Vera van de Seyp is creating an installation using the digitalized prison-archive of the Pieter Baan Centrum.

Erin Lee

Erin Lee

Head of Archive at National Theatre

Erin Lee has been the Head of Archive at the National Theatre since 2014 and is a current PhD candidate at the Royal Central school of Speech and Drama researching the active documentation of performance. She is Chair of the Association of Performing Arts Collections, a subject specialist network for archives, museums and libraries containing performing arts content in the UK and she sits on BAFTA’s Heritage Committee. Erin is a Registered member of the Archive and Records Association and was voted the ARA's Record Keeper of the Year in 2018.

Lezing

ANGLES. Artistieke benaderingen van audiovisueel erfgoed uit koloniale en missionaire contexten

15.00-15.25


Welke ethische vragen komen erbij kijken wanneer je kolonialen archieven gaat digitaliseren? ‘ANGLES. Reapproriating missionary audiovisual archives from colonial contexts’ is een erfgoedproject van KADOC en KU Leuven dat een kritische, artistieke benadering van audiovisueel erfgoed uit koloniale contexten centraal stelt. Het uitgangspunt wordt gevormd door de filmcollectie van de Witte Paters, een verzameling van tachtig verschillende missiefilms die tussen 1946 en 1967 werden opgenomen in de huidige Democratische Republiek Congo, Rwanda, en Burundi. In deze interactieve lezing toont Jonas Van Mulder hoe deze digitalisering belangrijke kritische en ethische vraagstukken opwerpt over de mate waarin koloniale narratieven ongewenst kunnen worden gereproduceerd.

Jonas Van Mulder

Jonas Van Mulder

Expert gedeeld erfgoed en participatie bij KU Leuven

Jonas Van Mulder studeerde geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen en Università Ca’ Foscari Venezia en promoveerde in 2016 op een proefschrift over religieuze cultuur in de Nederlanden tijdens de late middeleeuwen en vroegmoderne tijd. Nadien bouwde hij ervaring op als onderzoeker en curator in de museumsector. Als verantwoordelijke gedeeld erfgoed en participatie bij KADOC-KU Leuven coördineert hij een diverse portefeuille van onderzoeks- en curatieprojecten waarin archiefcollecties met een prominente internationale dimensie centraal staan en waarbij een sterke nadruk ligt op samenwerkingen met erfgoedgemeenschappen en partnerinstellingen.

Lezing

NITE Hotel: een virtuele ontmoetingsplaats

15.30-15.55

In de eerste coronagolf creëerde NITE (Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni) het NITE Hotel, vanuit de behoefte het publiek op een ‘fysieke’ plaats te kunnen blijven ontmoeten terwijl de theaters gesloten waren. Het hotel groeide uit tot een plek waar we per voorstelling een nieuwe virtuele ruimte kunnen scheppen en die van grote waarde is voor ons artistieke, interdisciplinaire onderzoek. Robbert van Heuven (gezelschapsdramaturg NITE) en Martijn Halie (designer van NITE Hotel) nemen het publiek op een rondleiding door het hotel.

Martijn Halie

vaste ontwerper van NITE

Martijn Halie is de vaste ontwerper van NITE en is eigenaar van zijn eigen ontwerpbureau. Samen met internetbedrijf Slash2 en artistiek directeur Guy Weizman ontwierp hij het NITE Hotel.

Robbert van Heuven

Gezelschapsdramaturg en hoofd toneel van NITE

Tafelsessie

Dagboek van een voorstelling

16.00-17.00

Van een oorspronkelijk statisch Collectie Management Systeem tot de transitie naar een bottom up dynamische structuur waarbij de Bron de Maker is.

De Maker die eigen beeld- en documentatiemateriaal toevoegt aan het aangeboden statische archief: het verrijken van het verleden.

Door ook de actualiteit te documenteren wordt het archief dynamisch en toekomstgericht.

Floris Guntenaar

Floris Guntenaar

Lid van het adviesorgaan Dynamisch Archief

Floris Guntenaar werkt als scenograaf voornamelijk als set-, kostuum-, grafisch en expositie ontwerper. Hij heeft onder andere gewerkt aan voorstellingen voor Toneelgroep Centrum, Scapino, De Nederlandse Opera, Toneelgroep Amsterdam en verschillende andere Nederlandse theatergezelschappen. Als docent werkte Guntenaar voor AKI Enschede, Minerva Groningen, de Hogeschool Utrecht en de Rietveld Academie. Guntenaar is initiator en oprichter van het CINEKID Film en Televisie Festival en het Dynamisch Archief, en is momenteel lid van het adviesorgaan van het Dynamisch Archief.

 

Benieuwd naar de rest van het programma?
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.